In oktober 2012 richtte orkaan Sandy een spoor van vernieling aan. Duizenden mensen en bedrijven aan de oostkust van de Verenigde Staten liepen schade op of verloren hun bezittingen, waaronder onmisbare bedrijfsgegevens. Opslag in de cloud kan ervoor zorgen dat die gegevens in de toekomst niet meer verloren gaan.
Een voorbeeld van schade die een natuurramp kan berokkenen, is een bedrijf in New York. Lang voordat orkaan Sandy toesloeg, had dit bedrijf de risico’s tot een minimum proberen te beperken door een redundante locatie in te richten ten behoeve van disaster recovery. Waar het bedrijf geen rekening mee had gehouden is dat deze redundante locatie door dezelfde orkaan getroffen zou kunnen worden. Dit bijzonder onfortuinlijke resultaat is een goed voorbeeld van de Wet van Murphy en een helder bewijs dat traditionele back-up- en disaster recovery-strategieën soms te wensen overlaten.
Het is duidelijk dat bedrijven een bredere strategie op het gebied van gegevensbeveiliging dienen te hanteren. Cloud computing kan daar een belangrijke rol bij spelen en wel om de vier volgende redenen:
#1 Backup naar de cloud biedt een extra of alternatieve herstellocatie in geval van calamiteiten
Zoals uit bovenstaand voorbeeld van orkaan Sandy blijkt, is het mogelijk om de kans op gegevensverlies te minimaliseren door de cloud in te zetten als hulpmiddel voor disaster recovery. Vanwege het onvoorspelbare karakter van natuurrampen dienen bedrijven goed nadenken over de locatie van hun back-upservers en cloud-datacenters.
#2 Herstel van de laatste back-up – beperk de back-uptijden tot een minimum
Als er zich een ramp voordoet, hebben ict-managers de laatste snapshot van de getroffen server nodig, of het nu gaat om een applicatieserver of een bestandsserver. Vervolgens moet deze snapshot op een nieuwe server worden geladen om de organisatie opnieuw in de lucht te krijgen. De back-upintervallen bepalen de mate van gegevensverlies. Alle gegevens die tussen de laatste back-up en de systeemstoring werden gegenereerd, gaan immers verloren. In het geval van back-ups naar tape kunnen deze intervallen dagen of weken beslaan, maar bij gebruik van de cloud slechts een paar uur of zelfs minder.
#3 Verbindingsproblemen
In geval van een systeemstoring zal de ict-afdeling alles op alles zetten om de server(s) te herstellen en de downtime daarmee tot een minimum te beperken. In het geval van orkaan Sandy zou het – zelfs als de uitwijklocatie niet was getroffen – moeilijk zijn geweest om toegang tot de gegevens te krijgen, aangezien de hele regio te kampen had met verbindingsproblemen. Het gebruik van de cloud zorgt ervoor dat een ict-manager een back-up vanaf elke mogelijke locatie kan opvragen en herstellen naar de gewenste locatie, zoals een vestiging in een ander land. Hierdoor wordt disaster recovery flexibeler en effectiever.
#4 Een einde maken aan de noodzaak om gegevens handmatig op prioriteit in te delen
Bijna elke ict-manager is wel eens tegen het probleem aangelopen dat er onvoldoende schijfruimte aanwezig was. Als dit gebeurt bij een schijf- of tapegebaseerde back-upoplossing, is de meest gebruikelijke tijdelijke oplossing om de gegevens waarvan een back-up moet worden gemaakt op prioriteit in te delen. Het toewijzen van ruimte is een tijdrovende taak, maar van onmisbaar belang om back-ups van kritische bestanden of systemen te kunnen blijven maken. Dit probleem kan eenvoudig worden voorkomen door gebruik te maken van de cloud, waar geen sprake is van ruimtegebrek.
Natuurrampen treden overal ter wereld op en helaas met steeds grotere regelmaat. Voor bedrijven is het dan ook hoog tijd om hun back-up- en disaster recovery-strategieën te herzien, zodat ze hun waardevolle gegevens ook in het slechtst mogelijke scenario kunnen beschermen.
De cloud wint voortdurend aan kracht en effectiviteit als hulpmiddel voor het verbeteren van back-up- en herstelprocedures. De voordelen voor het beschermen van waardevolle bedrijfsgegevens van bedrijven in alle soorten en maten zijn overduidelijk.
Dick,
Op zich benoem je wel de voor- maar niet de nadelen.
Dus ik noem hier even een paar nadelen:
1. Multi tenant
Een cloud backup platform wordt vaakt gedeeld met anderen. Dit kan als meerdere klanten tegelijk een restore doen wel eens wat (performance) problemen opleveren. Zoek naar oplossingen waar een performance garantie afgegeven kan worden.
2. Ownership
Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie doet wat? Wie test dit? Hier dienen goede afspraken (rresponsibility matrix) Onduidelijkheid kan killing zijn
3. Bandbreedte/netwerkverbindingen
Cloud back-up is natuurlijk extern. Dus zorg dat je meerdere “touwtjes” naar het cloud backup platform hebt
4. RPO/RTO
Vraag aan je leverancier hoe dit geborgd wordt. Je deel een cloud backup platform vaak met meerdere klanten. En je moet er natuurlijk niet aan denken dat je je RPO/RTO niet haalt.
5. Data
Waar staat mijn data? Wie kan er bij? En voldoet het platform wel aan de regelgeving waar ik aan moet voldoen? Zoek dit vooraf uit. Zo voorkom je verassingen achteraf.
6. Classificatie
Niet alles is even belangrijk. Classificeer eerst welke data cruciaal is. Alles naar de cloud gooien kan wel eens wat tijd in beslag nemen.
7. Copie – Exit scenario
Zorg dat er intern ook altijd een nood-copie aanwezig is. Want wat gebeurt er als een leverancier omvalt? Daar moet je natuurlijk niet aan denken.
Als je echt disaster management wilt doen.. dan zorg je toch voor een hot sync backup locatie.
Met backup bedoel ik dan op een geografisch andere locatie (bv China) een werkende omgeving klaar hebben staan voor als je primaire omgeving uitvalt. Wellicht met een maximum verschil van zeg 10 minuten in je data.
Moet dat in de cloud? Nee niet per se. Mag dat ? als je de nadelen accepteert van mij wel.
En dan maar hopen dat je (internet)verbinding naar je reserve locatie het doet zodat je bij je backup omgeving kunt.
Zo maar een brainwave.
Wellicht kun je de back-up maken en bewaren in een kluisje?
Bron: http://www.123kluizencheck.nl/index.asp
“In het geval van orkaan Sandy zou het – zelfs als de uitwijklocatie niet was getroffen – moeilijk zijn geweest om toegang tot de gegevens te krijgen, aangezien de hele regio te kampen had met verbindingsproblemen”.
Schrijver gaat er van uit dat de verbindingsproblemen niet voor de uitwijklocatie golden. Wat als dat wel het geval was, hoe kom ik dan bij mijn cloud data? En hoe komen de gebruikers vervolgens bij die data?
Luuk Roovers heeft een punt in zijn reaktie. De cloud is niet persé de oplossing. Het is meer een kostprijs vraag.
Beste Dirk,
Ten tijde van de orkaan Sandy waren er leuke infographics te vinden over de toegang tot de cloud en als je toch gaat zoeken naar plaatjes kijk dan ook eens even naar de netwerken want er is namelijk wel degelijk een ruimtegebrek in de ’transportcapaciteit’ van alle data.
Kijkend op de website van Acronis (je bent toch van deze leverancier?) zie ik trouwens dat de cloud niet als oplossing gezien wordt voor grote bedrijven. Als je inderdaad van Acronis bent is het naast verbeteren van de spelfouten op de website misschien ook een goed idee om aan te geven waar de backup precies opgeslagen wordt.
Want het zou namelijk best wel slordig zijn als dat juist in een datacenter gebeurt waar met regelmaat hurricanes voorkomen. En afsluitend wil ik alleen nog toevoegen dat een werkende omgeving klaar hebben staan natuurlijk nog geen garantie is voor herstel als je het niet test. Ik heb namelijk het idee dat ik het deel plan-test-plan nog mis;-)
Back-up is voor mietjes, maar restoren voor grote mannen. Plat gezegd, maar wel de waarheid. Waarom denken de meeste bedrijven altijd uit een back-up gedachte en niet andersom. Restoren is voor ieder bedrijf of organisatie verschillend en maatwerk. Back-up kun je dus zeker niet generaliseren. De een heeft voldoende aan een back-up alleen van de data de andere van het complete server omgeving (VM’s). De mate van afhankelijkheid van digitale informatie speelt daarbij een belangrijke rol. Meestal ligt de prioriteit bij huisvestiging en weer aan de gang kunnen met applicaties en devices (desnoods met een lege database en lege mailbox). Die data komt later wel.
Back-up in de cloud is leuk, maar heeft ook nadelen die men moet overwegen zoals Ruud al schrijft. Het is goed om te zien dat ook leveranciers van cloud back-up oplossingen kijken naar de veiligheid en de beschikbaarheid van de data. Zo kan er tegenwoordig een Escrow regeling toegepast worden in geval de leverancier omvalt. (toch wel handig in tijde van recessie). Zo mis ik ook de alom bekende restore test in je verhaal. Wat heb je aan een back-up als je niet weet of die integer is….
Iedereen denkt altijd aan backup en restore van de data. Heel goed. Je moet je eerst beraden op wat je wilt voorzien van een backup. Ik zie de meeste bedrijven vandaag de dag nog alle data voorzien van 1 of zelfs meerdere backups. Gerepliceerde data is namelijk ook een backup voor de originele data.
Ik adviseer de volgende stappen:
1. Inventariseer de data en zonodig classificeer de data, zie opmerking Ruud.
2. Bekijk vervolgens de actualiteit van de data en het gebruik.
3. Ontwerp een retentiemodel voor de data, bijvoorbeeld alle data die een jaar niet is geraadpleegd kan naar een naarline of offside systeem, een data archief.
4. Ontwerp een archief dat niet behoeft te worden voorzien van een backup, replicatie naar een andere site of de cloud. Ga uit van CAS technologie, dit soort technologie wordt ook gebruikt in Openstack.
4. Vervolgens hou je 20% of minder over van de data die je eerst voorzag van een backup, sorry acronis
5. Voor deze data moet je een backup, maar vooral restore strategie bedenken en daar zou een kopie in de cloud best bij kunnen horen, maar een kluis is ook een goed en overzichtelijk idee.
6. Ja, maar Big data…..ik heb een datawarehouse van petabytes…….. Deze data is weliswaar belangrijk, maar niet missie kritisch en kan worden geconstrueerd. Backup is niet noodzakelijk, reconstructietijden wel.
Op deze manier voorkom je dat de afdelingsuitje foto’s van 2003 nog steeds op de gerepliceerde data opslag omgeving staan, 2 kopieën, in alle jaarbackups voorkomen, 10 keer inmiddels en ook nog steeds dagelijks worden voorzien van een backup, totaal 13 keer de data. De storage censors zijn je dankbaar.
Voor degen die deduplicatie gebruiken op meerdere niveaus is dit beter geregeld, maar de data staat nog steeds in de dagelijkse backup en is gerepliceerd.
Dus, common sense gebruiken en herinrichten van de storage omgeving op basis van principes en een architectuur, de cloud krijgt dan vanzelf een plaats.
Merkwaardig, een storage specialist die alle vertrouwen geeft aan “de cloud”, terwijl een wolk juist aangeeft dat je abstraheert. M.a.w. je hebt minder controle op de belangrijke parameters die de collega’s uit eerdere reacties juist aangeven.
Cloud als wondermiddel voor backup/restore ? De reageerders zijn iets critischer.
Zomaar gratis advies in de reacties ieder pikt hier altijd wel minimaal één idee uit op en ik mijn geval meer.
Omdat de dienst nog niet echt bekend is hier nog een “cloud” aanvulling. Amazon heeft een dienst die Glacier heet (gletsjer). Daarheen kun je al dan niet client side versleuteld data opslaan voor de langere termijn. De kracht van de dienst is dat je niet betaald voor de bandbreedte naar de dienst en als je minder dan 5% in een maand restored is eruit ook nog gratis, maar je betaald alleen voor de opslag. Oja, en het is tien keer goedkoper dan reguliere data in de cloud (100 Gb voor minder dan 1 euro per maand). Er is één nadeel: Als je een file wilt restoren ben je minimaal 4 a 5 uur verder, vandaar de naam. Traag, maar wel met meer dan vijf negens beschikbaarheid.
Zelf knal ik daar dingen heen waarvan ik weet dat ik ze niet snel nodig zal hebben zoals de backup van documenten, foto’s, boeken, blogs, et cetera. En zakelijk wat databases.
Als je ineens meer dan een paar honderd GB wilt backuppen kun je ook een harde schijf opsturen (versleuteld en met een bepaalde instructie).
Henri,
Als eerste heb ik de indruk dat auteur niet reageert en zijn stukjes niet zelf schrijft maar alleen vertaald. En als tweede plaatste ik mijn reactie omdat ik het vermoeden heb dat Acronis dus Amazon gebruikt.
Zal verder maar niet ingaan op het ikke, je gebruikt vast een iPad;-)