Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waar softwarefouten toe kunnen leiden

21 februari 2013 - 11:01OpinieSoftware & Development
ing. Wilbert van den Bliek
ing. Wilbert van den Bliek

Softwarefouten zijn nooit helemaal te voorkomen. In een vliegtuig zitten bijvoorbeeld gemiddeld nog honderden kleine foutjes in de software die niet direct voor gevaar zorgen. Het is dan ook zaak de grote fouten die tot de meeste schade kunnen leiden tijdens de ontwikkelfase op te sporen. Waar het in bij een vliegtuig om de veiligheid van mensen gaat, is vaker economische schade het gevolg. Hieronder drie gevallen rondom de handel in aandelen.

440 miljoen dollar verlies in 45 minuten
De nieuw geïnstalleerde software van een beurshandelaar heeft voor een schadepost van 440 miljoen dollar gezorgd in 2012. Met het systeem kan in drie kwartier grote hoeveelheden aandelen aan- en weer worden verkocht. Een fout in een software-algoritme zorgde ervoor dat de aandelen tegen een marktprijs werden verworven om vervolgens tegen een lagere prijs te worden verkocht. Op deze manier werd op elke transactie een paar dollarcent verloren. Door de levendige handel werd de prijs van de aandelen omhoog gestuwd. Het leidde uiteindelijk tot een gigantisch verlies voor de beurshandelaren, omdat ze noodgedwongen de tijdelijk overgewaardeerde aandelen tegen een lagere prijs moesten verkopen.

Beursgang gaat niet door
Een onderneming zag zich in 2012 gedwongen de geplande beursintroductie via het eigen handelssysteem af te breken. Oorzaak was een grote fout in de software, die leidde tot een technische storing op het eigen handelsplatform. Het probleem deed zich direct voor op het moment dat de beurs wilde overgaan tot de emissie van de aandelen en niet de normale handelsroutine kon volgen. Hierdoor kwam de handel in de aandelen al stil te liggen voor die goed en wel begonnen was.

Beursgang met hindernissen
Technologische problemen hebben ervoor gezorgd dat de handel in aandelen van een grote social netwerksite in 2012 ernstige hinder ondervindt. Naderhand wordt duidelijk dat een softwarefout er de oorzaak van is dat biedingen en annuleringen niet correct of zelfs helemaal niet worden verwerkt. Deze uitglijder zorgde ervoor dat uiteindelijk niet minder dan dertig miljoen aandelen niet op de juiste manier zijn afgehandeld.

Dit is een eerste blog in een serie over de schade die kan ontstaan als het gevolg van fouten in de software.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Software testen gebaseerd op continue PRA

    OpinieSoftware & Development

    Waarom er nog altijd softwarefouten zijn

    35 reacties op “Waar softwarefouten toe kunnen leiden”

    Nieuwere reacties »
    1. Henri Koppen schreef:
      22 februari 2013 om 15:45

      Tja, leuk om te lezen, maar zo kan ik ook boeken vullen.

      Waar software op een zolderkamer toe kan leiden: En zo kan ik heel veel successen noemen.

      Er zit geen opinie in de opinie.

      Het stuk bevat geen conclusie, geen mening, geen stelling (of nee, ik ben te kort door de bocht: Softwarefouten zijn nooit helemaal te voorkomen is stelling)

      Ik wil geen mierenziften, maar dit kan ik missen.

      Login om te reageren
    2. PaVaKe schreef:
      22 februari 2013 om 17:29

      @Henri

      Muggen moet je ziften, met mieren doen ze iets anders 😉
      (of zag je muggenneuken niet te zitten?)

      Maar voor de rest ben ik het met je eens. Met een uurtje googelen kun je genoeg voorbeelden vinden op internet om een 10-delige reeks te vullen over dit onderwerp.

      Van de algemeen directeur van SQS had ik meer diepgang verwacht.
      Maar ja, ik ben dan ook geen expert

      Login om te reageren
    3. Kaspar schreef:
      22 februari 2013 om 17:40

      Klassiek voorbeeld is nog altijd een komma, die vergeten was in een Fortran-programma voor een Apollo raket. Vlucht mislukte dus.

      Login om te reageren
    4. Ruud Mulder schreef:
      22 februari 2013 om 19:54

      Haha. PaVake en Henri helemaal eens.

      Hier kan ik ook een bijbel overschrijven.

      Best leuk om te lezen maar te veel inkoppertjes.

      Login om te reageren
    5. Reza Sarshar schreef:
      23 februari 2013 om 10:31

      Ik vraag me af hoe interessant de volgende blogs verder in deze serie gevolgd worden als je met de eerste zo`n valse start maakt! Maar goed, ik ben benieuwd naar de volgende.

      Login om te reageren
    6. Maarten Oberman schreef:
      23 februari 2013 om 19:05

      @heren H, R en R,

      Zo te lezen kan ik nu ook afleiden wat een foutje in een blog voor impact heeft. Beetje positiever echter voor iemand die zijn nek hier voor het eerst uitsteekt had makkelijk gekund.

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      23 februari 2013 om 20:33

      @Maarten,

      Het is niet de eerste blog van Wilbert, zonder deze dubbel te tellen omdat precies hetzelfde verhaal ook bij BlogIT staat, zou het wel de eerste keer zijn als hij gaat reageren op zijn eigen stukjes. Betreffende het stukje zelf en de gebruikte voorbeelden is het ook nog maar de vraag of het verlies enkel en alleen te danken is aan een softwarefout. Ik vermoed dat het hier over foutje van Knight Capital in augustus vorig jaar en de Facebook IPO gaat.

      Login om te reageren
    8. Reza Sarshar schreef:
      23 februari 2013 om 21:30

      @Maarten,
      Het is niet het eerste artikel van Wilbert op deze site over aan de software gerelateerde zaken (testen, fouten etc). Bovendien hij is niet de eerste die zijn nek hiervoor uitsteekt, ik heb al eerder van andere schrijvers hieromtrent op deze site gelezen.
      Persoonlijk maak ik uit de reacties hierboven op dat iedereen deze slappe introductie lastig/niks vindt.

      Wat meer lading in het eerste deel van je verhaal kan geen kwaad zijn. De benoemde zaken hierboven weet iedereen al, ik zou eerder en zeker in het eerste deel van mijn opinie met een stukje van mijn verhaal/visie/idee komen.

      Login om te reageren
    9. Maarten Oberman schreef:
      24 februari 2013 om 16:00

      @H en E,

      in essentie bedoel ik dat opbouwende kritiek of suggesties beter werken voor een auteur dan, wat ik toch wel vaak tegenkom negativistisch. Ook al is dat vaak lastig, maar iets -, of — is met een beetje moeite wel stimulerend voor de auteur te vertellen.

      Login om te reageren
    10. Ewoud D. schreef:
      25 februari 2013 om 00:08

      @M

      Het is geen negativisme waaruit ik reageer maar een cynisme omdat dit soort stukjes meer marketing dan opinie bevatten. En het is natuurlijk aan de auteur om wel of niet de discussie aan te gaan, een leeswijzer te geven door meer duidelijkheid te verschaffen. Want uiteindelijk heb ik het idee dat een groot deel meer een vertaling is van andere stukken die ik hierover gelezen heb dan een opinie.

      Maar misschien is dat Wilbert niet aan te rekenen maar het PR bureau dat deze stukjes op zoveel mogelijk platformen lijkt te plaatsen als onderdeel van de ‘content marketing’ strategie. Want in eerdere reactie had ik al een aantal andere zoektermen gegeven die in Google trouwens meer dan 1 miljoen hits opleveren. En hierin zitten een paar heel interessante stukken die duidelijk maken dat er meer lessen te leren zijn dan alleen maar testen.

      Mijn vraag is namelijk of dat ene algoritme wat voor een verlies van $440 miljoen zorgde uiteindelijk nu wel of niet ontdekt was door testen. Ik denk namelijk van niet omdat het erop lijkt dat er namelijk wel getest is maar direct in een productieomgeving, iets wat trouwens wel vaker gedaan wordt. En omdat software fouten min of meer onvermijdelijk zijn ben ik benieuwd waar volgende opinie over zal gaan hoewel ik het eigenlijk al kan raden.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs