Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: Het nieuwe werken werkt je tegen

28 maart 2013 - 13:36OpinieCloud & Infrastructuur
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Ik ben er in getrapt. Drie jaar geleden hadden ze me wijsgemaakt dat door het nieuwe werken (hnw) alles veel makkelijker zou worden. Niets daarvan, hnw lijkt een ongemakkelijke hype te worden.

Zo moet ik als echte ambtenaar (zij het tijdelijk) vanzelfsprekend regelmatig naar Den Haag en vertoef daarom vaak businessclas in de trein. Laatst had ik mijzelf lekker genesteld in een stiltecoupé met m’n tablet op schoot. Kwam ik er ineens achter dat ik vergeten was in te checken. Vervolgens moest ik als een gek weer de trein uit om dit alsnog te doen. Toen ik hijgend terug kwam, was m’n plaats door een ander ingenomen en de coupé vol.

Hetzelfde gebeurde aan het einde van de dag toen ik met een collega een hapje ging eten in Utrecht. Met hem zou ik weer terug rijden naar huis. Tijdens het hoofdgerecht schoot me te binnen dat ik was vergeten uit te checken. Van de stress heeft me het toetje me niet meer gesmaakt en moest ik weer terug naar het station.

En wat dacht je van de mobiele telefoon? Weliswaar hebben alle medewerkers van veel organisaties steeds meer een mobieltje. Daarbij hebben ze de mogelijkheid voor ‘chose’ of ‘bring your own device’. Leuk zo’n telefoon van de zaak, maar het grootste probleem blijft echter de bereikbaarheid. Als ik bel met een college van de provincie, voelen we ons beiden niet op ons gemak omdat we allebei met ons hoofd tegen het raam moeten staan. Raar gezicht voor de bezoekers van het stadhuis als ze al die ambtenaren met hun hoofd tegen het glas gedrukt zien staan. Steunzenders schijnen de oplossing te zijn, voorlopig zie ik die nog niet.

Prettig van die smartphones is dat je alle boodschappen overal kunt lezen. Daarmee bedoel ik dus de Facebook-berichten, tweets van meerdere accounts, smsjes, whatsappjes en mails. Dit gaat om enkele honderden berichten per dag. Als ik eens op een maandagmiddag een lange vergadering heb zonder dat ik de devices mag raadplegen duurt het weer tot het weekend voordat ik de achterstand heb ingehaald.

We mogen wel uitkijken dat hnw ons niet op alle fronten gaat tegen werken. Afgezien van mijn overwerk om alle berichten in de avonduren en het weekend bij te lezen, hoor ik steeds meer klachten over sociale media, het is bijna verworden tot a-sociale media.

Meer over

Computing EverywhereHNWSmartphonesSocial mediaTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    Van Vliet: Door regels digitaal op vakantie

    22 reacties op “Van Vliet: Het nieuwe werken werkt je tegen”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Hans Bronkhorst schreef:
      3 april 2013 om 16:17

      Wat een nonsens-artikel. De ov-chipkaart werkt goed als je er aan gewend bent. Je hoeft nooit meer in de rij te staan bij de kaartjesautomaat, wat je veel tijd bespaart. Bereikbaarheid smartphones: dat is een uitdaging voor de techniek, maar heeft niets met hnw te maken. Een overvloed aan social media: je hoeft deze niet aan te zetten op je smart phone.
      Met dit soort artikelen krijgt het nieuwe werken een imago dat het niet verdient. Zo’n artikel past niet bij iemand die beroepsmatig adviezen geeft over ict-gebruik bij overheden.

      Login om te reageren
    2. Jan Alders schreef:
      3 april 2013 om 18:59

      Hallo Robert,
      Wel een beetje negatieve kijk op de zaak volgens mij. Ik herken dit wel een beetje. Lekker bij het oude vertrouwde blijven, we zijn het zo gewend. Je hoort het vaak, ‘het ging toch altijd goed? Waarom veranderen?’ Evolutie heet zoiets.
      Ik ben zelf een 60-plusser. Zal het niet een beetje daar aan liggen? Vergeten in- en uit te checken? En het feit dat je met je hoofd tegen het glas moet staan? Dat heeft niets te maken met je mobiel, maar alles met de provider die jou de communicatie mogelijkheden biedt.
      Ja het is lastig om deze snelle ontwikkelingen bij te benen. Ik merk dat jij daar als ‘oude man’ ook moeite mee krijgt. Zullen we het maar aan de jongere generatie overlaten?

      Login om te reageren
    3. Ignas van den Einde schreef:
      3 april 2013 om 20:24

      Hmm, ik mis hier ook aardig wat linken van titel naar de beschreven frustraties. Zonde…
      Ik sluit me bij Henri aan.

      Login om te reageren
    4. Peter schreef:
      3 april 2013 om 23:47

      Nogal makkelijk om de leeftijd te duiden dat hnw niet zou bevallen.
      Feit is dat het toch een andere manier van werken is en een andere instelling vereist. En het feit dat je informatie op een andere manier tot je gaat nemen is ook niet zomaar vanzelfsprekend ware het niet dat oog contact veel effectiever communiceert dan via voice- of text chat.
      Wellicht dat deze voorbeelden minder tot de verbeelding van anderen spreken maar ik kan me wel vinden bij de constatering dat hnw ook negatieve aspecten heeft waar je rekening mee moet houden.

      Overigens hoort elk weldenkend mens de ov-chipkaart te boycotten. Je kan immers nog steeds een kaartje kopen met de automaat of aan een loket (of anders uit burgerlijke ongehoorzaamheid zwart te reizen al dan niet met de heilige koe achteraan schuiven in de file).

      Login om te reageren
    5. mauwerd schreef:
      4 april 2013 om 06:06

      tja, een ouder wordende ambtenaar die een artikel schrijft over ICT en werken..

      wat hadden jullie dan verwacht ?

      Login om te reageren
    6. Luuk Roovers schreef:
      4 april 2013 om 08:02

      Volgens mijn omgeving werk ik al sinds 1993 als nieuwe werker. Ik doen mijn werk waar ik dat op dat moment prettig of nuttig vind op de tijd dat ik er energie voor heb. Bij voorkeur in blokjes van 20 minuten om fris te blijven, soms wat langer om focus te houden.
      Vaak co-located met anderen waarmee ik moet samenwerken. Dat kan zijn op ons kantoor, bij de klant of partner op kantoor of een passende lokatie ergens in het land.
      Openbaar vervoer mijdt ik.. Gisteren bv naar België.. trein 5,5 uur, met 5 overstaps. Auto 2 uur en 45 minuten (beiden enkele reis).
      Ik werk echt niet minder uren, maar doe wel zoveel mogelijk de werkzaamheden op uren dat ik er energie voor heb.
      Is dat niet het nieuwe werken? doen hoe je het prettig vind? Het gaat om de resultaten. Voor mij wel..

      Wellicht dat Robert van Vliet eens moet nadenken of hij wel lol heeft in zijn werk. En anders.. Je bent een volwassen vent, maak je keuzes en omarm het nieuwe werken. Werk zoals je het zelf tot de beste prestaties komt (en dan heb je vrijwel vanzelf de meest relaxte baan)…

      Login om te reageren
    7. Reza Sarshar schreef:
      4 april 2013 om 10:40

      Robert,
      Leuk artikel!
      Hnw is een instrument en zoals gewoonlijk, je zou moeten weten hoe je een instrument moet bedienen/gebruiken. Je hebt mooi in je artikel beschreven hoe persoonlijke onhandigheden het nut van een mooi instrument weg kan werken.

      De invoering van hnw eindigt niet bij het afronden van de technische aspecten! Je moet dit verschijnsel verder in je organisatie inbedden.

      Login om te reageren
    8. Vincent Boon schreef:
      4 april 2013 om 11:22

      HNW is in mijn bedrijf sinds 2006 standaard. Het draagt zorg o.a. voor een nog betere flexibelere inzet, uitstekende work life balance, hogere tevredenheid bij werknemers. Als adviseur van e-overheid zou ik de heer van Vliet willen aanraden om zich beter te verdiepen in de voordelen van hnw. Er lijkt hier sprake van een generatie kloof. HNW heeft niets te maken met een smartphone icm social media en inchecken bij NS.

      Login om te reageren
    9. Peter Manders schreef:
      6 april 2013 om 02:05

      Wat heeft dit met hnw te maken? Meer met onbenul etaleren. Jammer om dan hnw hiermee schijnbaar in het slechte daglicht te brengen. Blijkbaar dan toch nog tijd genoeg om dit soort artikelen de wereld in te helpen. Wellicht beter om aan andere zaken te werken.

      Login om te reageren
    10. Pascal schreef:
      8 april 2013 om 16:42

      Grappig verhaal dat het idd prima doet naast een column van Youp van het Hek. Als ik de reacties lees, denk ik dat we maar gewoon met z’n allen even naar de kroeg moeten gaan.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs