Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mobiel werken vereist organisatieverandering

15 mei 2013 - 13:413 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurHP Inc.Yacht
Kim de Vries
Kim de Vries

Veel bedrijven springen in op de trend van mobiel werken en zorgen voor flexplekken, laptops en smartphones. Maar een mobiele strategie waarin alleen aandacht is voor de techniek is niet genoeg.

Bij het invoeren van mobiel werken zullen er technologische aanpassingen moeten worden gedaan, maar ook binnen de organisatie zelf zal het nodige moeten veranderen. Communicatie en sturing zijn van groot belang, want het nieuwe werken zorgt voor een cultuuromslag die niet van de een op de andere dag mogelijk is. Country manager technology services Michiel van Vlimmeren van HP:  ‘De meeste organisaties zijn ingericht op het beheersen van processen. Het besturingsmodel is daar op ingericht. Bij het invoeren van een mobiliteitsstrategie en daarmee een nieuwe manier van werken, komt hier in verschillende opzichten verandering in.’

Output

De allerbelangrijkste wijziging voor een organisatie is volgens Van Vlimmeren dat het moet gaan sturen op output van medewerkers. Werknemers worden nog meer zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit die zij leveren. ‘Dit betekent een verschuiving van vertrouwen hebben in de werking van ingestelde processen naar vertrouwen hebben in mensen. En dat vraagt om een nieuwe manier van managen. Want bedrijven kunnen niet verwachten dat mensen van de ene op de andere dag op een totaal andere manier gaan werken’, legt hij uit.

Al is het verschil natuurlijk groter voor een eerstelijns-manager dan degene die het managementteam aanstuurt, deze nieuwe manier van managen geldt voor iedereen. Van Vlimmeren: ‘De wijze waarop je doelstellingen formuleert, moet gericht zijn op output. Het wordt nog veel belangrijker om mensen goed te coachen en te sturen. Hierin moeten organisaties investeren, want dit is een enorme cultuuromslag.’

Grip

Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht is het met Van Vlimmeren eens. Hij vult aan: ‘Doordat de focus verschuift naar het sturen op output, moeten ook tussentijdse stuurvariabelen veranderen. Want als organisatie wil je wel grip houden op de output. Als medewerkers echter minder op kantoor zijn, moeten er nieuwe manieren worden bedacht om wel een vinger aan de pols te houden en tussentijds bij te kunnen sturen.’ Dit vraagt om meer soft skills, denkt van Vlimmeren. ‘Coaching skills worden belangrijker voor managers.’

De organisatieverandering die mobiel werken tot gevolg heeft, moet volgens Van Vlimmeren dan ook al onderdeel zijn van de mobiliteitsstrategie. ‘Je ziet vaak dat technologie als uitgangspunt wordt genomen bij de keuze voor het nieuwe werken. Maar de technologie is een randvoorwaarde om mobility in te voeren. Wanneer het doel dat je nastreeft met de invoering van een mobiliteitsstrategie duidelijk is, kan ook invulling worden gegeven aan de manier waarop je deze verandering door gaat voeren.’

Faciliteren

Van der Heijden benadrukt echter dat ook met betrekking tot technologie, veranderingen gaan plaatsvinden voor de organisatie die ook om een cultuuromslag vragen. ‘Op het moment dat er wordt gekozen voor mobiel werken, sluiten de bestaande oplossingen vaak nog niet aan op wat gebruikers willen. Van het leveren van een standaard werkplek, moeten organisaties werknemers dus gaan faciliteren in hun manier van werken’, zegt hij. Een manier om hiermee om te gaan is bijvoorbeeld het instellen van een persoonsgebonden budget, denkt Van der Heijden. ‘Het is ondoenlijk om iedereen met alle mogelijke devices te ondersteunen, dus laat de werknemer zelf kiezen.’

Meer over

Computing EverywhereLaptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Euro
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Besparen met mobiel werken

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Behaal efficiencywinst met mobiel werken

    Vakantie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Strategie bepaalt mobiliteit werknemer

    Het nieuwe werken
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Invoeren van mobiel werken moet maatwerk zijn

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Succes mobiel werken hangt af van beleid

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mobiel werken invoeren in tien stappen

    2 reacties op “Mobiel werken vereist organisatieverandering”

    1. Mickel van der Horst schreef:
      21 mei 2013 om 10:57

      Lees ik het nu goed, dat Byod en mobiele strategie verschillende oplossingen zijn? Ben het eens dat er een cultuur verandering nodig is om beiden tot een succes te maken.

      Je wilt de managers die medewerkers op kantoor willen hebben niet de kost geven. Maar goed, als je niet mee doet zal je organisatie tzt het steeds moeilijker krijgen. Huidige disruptive changes en de opkomende inflection point van mobiel zal de organisaties dwingen hier in mee te gaan.

      Heel simpel, de klant informeert zich, vermaakt en koopt via het internet. En bedrijven doen daar niet aan mee qua werkomgeving. Staat nogal haaks op elkaar.

      Login om te reageren
    2. Willem Oorschot schreef:
      22 mei 2013 om 14:53

      Mobiel automatiseren begint net als ieder ander project nog steeds bij de organisatie. Ik verbaas mij er wel eens over hoe weinig er op output of resultaat wordt gestuurd, bij dan bij de marketing en sales organisatie en hoeveel er nog op aanwezigheid wordt gestuurd. Bij je aanwezig, dan ben je productief is vaak de stelling.

      Dat de IT afdeling dit soort (mobiele) processen moet gaan faciliteren, dat is naar mijn mening nog een grotere cultuuromslag. Wat jammer is dat het succes minimaal van beide organisaties afhankelijk is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs