Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De grootste nadelen van mobiel werken

21 mei 2013 - 08:215 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurComputable
Kim de Vries
Kim de Vries

De mobiele werkplek is in opkomst. Helaas kleven er ook nadelen aan die niet altijd even goed worden belicht. Wat zijn gevaren waar je aan moet denken bij de introductie van mobiel werken? Computable zet een aantal nadelige gevolgen op een rijtje.

Een mobiele werkplek brengt altijd wat extra risico met zich mee. Voor de organisatie maar ook voor de werknemer. Naast ordinaire dieven, die op jacht zijn naar laptops, mobiele telefoons en autosleutels, moeten we volgens de Computable-experts en andere professionals uit het veld uitkijken voor hackers, maar ook voor de privé-werkbalans en de individualisering van de medewerker. Want ook binnen de organisatie verandert er heel veel. Niet altijd voor iedereen in positieve zin.

Nadeel 1: Gebrek aan privacy

Een van de nadelen die vaak wordt genoemd over mobiel werken, flexwerken of het nieuwe werken is bijvoorbeeld dat de scheiding tussen werk en privé wegvalt. Vooral als er vaak contact is met klanten, kan dit een probleem zijn. Werknemers zijn altijd en overal bereikbaar en sommigen kunnen hier beter mee om kunnen gaan dan anderen. Managers moeten hier dus oog voor hebben en medewerkers begeleiden wanneer dit nodig is. 

Nadeel 2: De individualisering van de medewerker

Mobieler zijn en overal kunnen werken, betekent ook dat medewerkers minder vaak op kantoor zullen zijn. Bovendien wordt een werknemer geacht meer eigen verantwoordelijkheid te tonen wanneer het nieuwe werken wordt ingevoerd. Door de mobiele werkplek is er dus ook minder controle op wat werknemers doen. Want gaan kijken wat mensen thuis uitvoeren, behoort niet echt tot de mogelijkheden. Dit kan volgens Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht, lastig zijn wanneer een medewerker besluit weg te gaan bij de organisatie waar hij werkt. ‘Want hoe behoud je de kennis die deze werknemer heeft en de klanten die hij bedient?’, vraagt hij zich af.  Minder zicht hebben op wat medewerkers precies doen, kan dus  leiden tot verlies van kennis en klanten.

Nadeel 3: Inbraak en diefstal

Vaak staat er op de zakelijke laptop privé data of, andersom, zakelijke data op de privé laptop. Hoewel een beetje inbreker niet geïnteresseerd is in data, maar een laptop of mobiele telefoon zo snel mogelijk doorverkoopt, gebeurt het toch steeds vaker dat er een poging wordt gedaan de eigenaar van de gestolen spullen te chanteren. ‘Het is daarom van belang zakelijke en privé data goed gescheiden te houden’, zegt René Civile, Numoquest Consultant. ‘Berg zakelijke spullen thuis in een kast op en laat nooit je sleutel ergens op het gangkastje of midden in de kamer op een tafel liggen.’ Hij heeft meer tips: ‘Leg onderweg in de auto de laptop altijd in de kofferbak en wanneer je iets op de laptop wilt doen, altijd met de rug naar de muur in een hoek.’ Overbodig? Volgens Civile kun je niet voorzichtig genoeg zijn. 

Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid

Het voordeel van mobiel kunnen werken is dat een werknemer overal en op elk geschikt moment productief kan zijn. En daardoor flexibeler en efficiënter wordt. Maar hiervoor is het een must dat de ict meewerkt. Als er even geen verbinding is of als de verbinding met het werknetwerk heel traag is, werkt dit demotiverend op medewerkers. Volgens Civile is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken, ook al staat dat allemaal in de cloud. Om verlies van data en bijbehorende ergernissen te voorkomen. 

Nadeel 5: Generatieverschillen

Werknemers hebben wanneer zij veel thuis werken niet of minder onderling contact met collega’s. Er gaan dus mogelijk sociale contacten verloren met de introductie van flexibel werken. Dit kan uiteindelijk contraproductief zijn. Ook moeten managers erop bedacht zijn dat generatieverschillen hierdoor duidelijker aan de oppervlakte komen, zegt Van der Heijden. ’Was er vroeger wekelijks een werkoverleg, nu zie je door de invoering van het nieuwe werken de communicatie binnen de organisatie veranderen. De jongste generatie zal het meest gebruik maken van chat, terwijl de oudere generatie beter functioneert door te bellen. Hier moet een goede balans in worden gevonden.’

Nadeel 6: Minder comfort en efficiency

Praktische nadelen zijn er ook. ‘Mobiel werken met een laptop of tablet brengt ongemak en inefficiëntie met zich mee als er geen aandacht wordt besteed aan het comfort van de werkplek’, zegt Computable-expert John van Hooft, ceo en eigenaar van ErgoDirect International. ‘De wet schrijft daarnaast in geval van bijvoorbeeld een laptop voor dat als er meer dan twee uur, binnen een periode van 24 uur, met een laptop of tablet wordt gewerkt, er maatregelen genomen moeten worden om dit comfortabel te kunnen doen.’ Maatregelen zijn bijvoorbeeld het gebruik van een extern, vrij plaatsbaar (mini)toetsenbord, een externe muis en het gebruik van een (laptop)houder om het beeldscherm op een comfortabele hoogte te kunnen positioneren. Van Hooft: ‘Deze maatregelen verbeteren zowel het comfort als de efficiency van laptop en tablet gebruik.’

Meer over

Computing EverywhereHackingLaptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    De gevaren van de Consumerization of IT

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Mobiele apparatuur is zegen voor cybercrimineel’

    Risico-inschatting
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    2013: Vijf trends in mobiele beveiliging

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mobiel werken invoeren in tien stappen

    Softphone
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Maak mobiele apparatuur beheersbaar

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Geef ICT-manager duidelijke rol in mobiel’

    15 reacties op “De grootste nadelen van mobiel werken”

    Nieuwere reacties »
    1. Henri Koppen schreef:
      23 mei 2013 om 09:48

      Bij punt 3 had ik eerder gelezen: Zorg dat *data* versleuteld is. Dat is veel zinvoller. had er moeten staan.

      Login om te reageren
    2. Wim schreef:
      23 mei 2013 om 11:14

      Voor punt 1 zijn managers de eerste om misbruik te maken van de beschikbaarheid.
      Voor punt 2 maakt de aan/afwezigheid op kantoor in de dagelijkse praktijk niets uit. Ook op kantoor zijn medewerkers in de praktijk zelf verantwoordelijk voor kennisdeling.
      En alsof, punt 6, een kantoorplek zo comfortabel is, met aandacht voor werkplek, houding, Arbo. Zelden. Het werk gaat voor de medewerker.

      Login om te reageren
    3. Ruud Mulder schreef:
      23 mei 2013 om 15:15

      Herkenbare punten. Alleen in mijn ogen al vaak genoeg hier besproken.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      23 mei 2013 om 17:27

      Punt 4 komt mij archaisch voor, we spreken over ICT daar mag zoiets als een backup c.q. synchronisatie toch ge-automatisserd gebeuren.

      Punt 1, 2 en 5 zijn met beleid en beheer te reguleren, wie kiest voor mobiel werken en dat niet regelt hoort niet in een leidinggevende funktie.

      Punt 3, kun je je afvragen of data wel lokaal bewaard moeten worden. De rest ziet er wat kindelijk uit “met je rug naar de muur . . ”

      Punt 6 is niet te kontroleren.

      Login om te reageren
    5. Henri Koppen schreef:
      23 mei 2013 om 18:12

      Voor alles een eerste keer, een reactie van mij is verwijderd. Ik was van mijn stoel gevallen en heb me daarin iets te enthousiast uitgedrukt.

      Nouja, dan doen we het nog een keertje dunnetjes over…

      Het ging over

      Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid
      “…is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken”

      Als dat nodig is… dan doe je iets niet goed.

      Login om te reageren
    6. Marco schreef:
      23 mei 2013 om 19:35

      @Henri, ergens ben ik het wel eens met je opmerking

      “Nadeel 4: ICT-afhankelijkheid
      “…is het dan ook van belang dat ook werknemers zichzelf aanleren elke dag van hun eigen data een back up te maken”

      Als dat nodig is… dan doe je iets niet goed.”

      Zo ben ik nl ook groot gebracht in IT.

      Echter de generatie van grofweg 25jr is best al gewend om zelf backups te maken van hun devices. Een simpele 1TB externe schijf ernaast en af en toe even een backup draaien, voldoet echt wel in veel gevallen.

      Email wordt vaak al centraal gedaan en vaak zijn documenten al eens gedeeld met anderen, dus ook niet zo cruciaal

      my 0.02

      Login om te reageren
    7. Reza Sarshar schreef:
      23 mei 2013 om 20:56

      Ik kan deze niet echt “De” grootste nadelen van mobiel werken noemen!
      Mobiel werken betekent een trasformatie van huidige (vaste)werkwijze naar een flexibele en hybride werkwijze. Dat doe je niet van ene dag naar andere dag. Er zijn verschillende aspecten die in deze tranformatie en transitie meegenomen worden. Het is een verandering en zoals elke verandering moet je hier genoeg tijd voor uittrekken om dit te laten landen.
      Hoeveel procent oudere mensen doet nog steeds zijn/haar bankzaken via papier of bij de balie?

      Login om te reageren
    8. Victor van der Hulst schreef:
      24 mei 2013 om 06:38

      Ook ik kan dit niet de grote nadelen noemen. Volgens mij spreekt hier vooral een generatiekloof uit. Generation Y en jonger is opgegroeid met technologie en de verwevenheid met ons dagelijks leven. Voor hen is dit vanzelfsprekend en geen nadeel. Peter Hinssen beschrijft dit treffend in zijn boek ‘The New Normal’. Oudere generaties zijn digitale immigranten, zij hebben de overgang van analoog naar digitaal mee gemaakt. Jongere generaties niet, voor hen is het vanzelfsprekend.

      Dus vraag eens na bij een net afgestudeerde collega of je studerende kinderen: herkennen zij bovenstaande gevaren? Of ziet met name het hoger management en directie deze uitdagingen?

      Login om te reageren
    9. Rosi Weber schreef:
      24 mei 2013 om 11:05

      Generatie conflict? Nou ja ik hoor ook bij de oudere generatie, ik heb al gechat toen de newcomers nog op de middelbare school zaten. Dus waarom ik dan liever zou bellen?
      Misschien is er wel meer voorzichtigheid bij de ouderen, met name wat de vrees voor verlies van prive- domein en -tijd aangaat. Maar als ik naar de onrustbarende cijfers kijk hoeveel dertigers (of zelfs al twintigers) bekend zijn met burn-out, dan denk ik dat dit nog niet zo gek is. En dat studenten dit gevaar (nog) niet zien kan ik ze niet aanrekenen. Maar wordt een haai ongevaarlijk omdat ik hem onder water niet kan zien? Jongere collega’s worden er ook alles behalve vrolijk van als hun kind van een speeltoestel valt omdat zij op hun papa-dag toch uitgebreid met werk bezig zijn en dus het oog op de smartphone ipv op het zoontje hielden.
      Laten we proberen om het beste van de geboden mogelijkheden te benutten en tegelijk oog houden voor de bescherming van onze eigen kleine prive wereld. Gezond en vrolijk aan het werk, dat geeft de grootste productiviteit – en dat is het uiteindelijk wat de bazen willen.

      Login om te reageren
    10. Jurgen Prins schreef:
      24 mei 2013 om 11:07

      Punt 1. altijd bereikbaar zijn noemt men handel. Derhalve denk ik dat een ZZP’r het met punt 1 niet eens is.

      Punt 2. waarom zou de werknemer weggaan? Als de werknemer tevreden is, is er geen reden tot vertrek.

      Punt 3. ’n open deur, zo lust ik er nog wel een paar.

      Punt 4. waarom niet back-up’s maken op Dropbox, Mega en op het netwerk. Mooi man, de hele dag back-up’n. Of zou er ook nog gewerkt moeten worden?
      Gewoon met ERP werken, hoef jezelf niet te back-up’n.

      Punt 5. geloof ik niets van.

      Punt 6. de praktijk werkt anders.

      Kortom, ik vind het een niets zeggend artikel.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs