Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Virtualisatie verandert ook de telefonie

24 september 2013 - 09:313 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer

Telefonie schurkt steeds verder tegen automatisering aan. Dat is goed nieuws, want de technologische mogelijkheden voor ondernemers en het grootbedrijf groeien zienderogen. Geen ouderwetse telefoonlijnen meer, maar sociaal samenwerken met programma’s als Skype en Microsoft Lync die videovergaderen, instant messaging en een integratie met e-mail en agenda mogelijk maken.

Maar zoals wel vaker het geval is bij vooruitgang, levert de koppeling tussen automatisering en telefonie sommige it-managers best wat stress op, bijvoorbeeld als het gaat om virtualisatie. Want kies je voor een virtual appliance of houd je het toch op een fysiek exemplaar?

Financiële injectie

Voor sociaal samenwerken met bijvoorbeeld het gebruik van Microsoft Lync maakt de keuze tussen een fysieke en een virtuele appliance gelukkig niet uit. Lync werkt hetzelfde, we implementeren op dezelfde manier en ook het beheer van beide appliances is gelijk. Alleen de appliance waar de telefonieoplossing op draait, fysiek of virtual, verschilt. Zo is er voor alle gebruikers van Lync altijd dezelfde functionaliteit.

De keuze die organisaties maken is dan ook voornamelijk gebaseerd op innovatie en reeds gedane investeringen. Virtualisatie gaat over het algemeen gepaard met een behoorlijke financiële injectie in hardware. Dankzij die investering kan op langere termijn wel op de kosten van het gebruik van meerdere servers bespaard worden, en is het tegelijkertijd mogelijk om eenvoudiger it-beheer te bewerkstelligen. It-managers stoppen heel wat tijd en geld in het consolideren van de bestaande fysieke apparaten door middel van virtualisatie, om op die manier de overhead van al die servers terug te schroeven en de energierekening omlaag te krijgen. Logisch dat veel organisaties niet staan te springen om na hun virtualisatie weer een fysieke telefonieoplossing in huis te nemen.

Weg met het serverpark

Daarom groeit de behoefte aan een virtuele oplossing, en die behoefte leidt tot een nieuwe trend rond de zogenaamde ‘virtual appliance’. Maar wat is zo’n virtual appliance, of virtuele machine, nu precies? ‘’Een virtuele machine is een computerprogramma dat een computer nabootst, waar andere programma’s op kunnen worden uitgevoerd’, stelt Wikipedia. Dat scheelt je een heel serverpark.

Met programma’s als Microsoft Hyper-V, Red Hat Enterprise Virtualization of VMware is het gebruik van zulke virtualisatielagen zeer goed mogelijk. Ook wij maken van deze techniek al gebruik. Naarmate de it-afdeling of de it- manager binnen een organisatie verder is op het gebied van consolidatie, virtualisatie en kostenbesparing, zie je dat de weerstand tegen een fysieke appliance toeneemt en men liever kiest voor de virtuele tegenhanger.

Omdat bedrijven ondanks de crisis blijven innoveren in hun it-structuur durf ik dan ook te voorspellen dat hoe meer telefonie vervlochten raakt met automatisering en hoe verder organisaties komen als het gaat om virtualisatie, hoe groter de trend rondom de virtual appliance zal worden.

Meer over

ConsolidatieUniversal CommunicationsVirtualisatieVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    ‘Nederland loopt voorop met virtualisatie’

    12 reacties op “Virtualisatie verandert ook de telefonie”

    « Oudere reacties
    1. Daan Akkerman schreef:
      1 oktober 2013 om 12:41

      @Pa Va Ke … Behalve de voice data transporteren houdt Lync zich ook bezig met voicemail, callroutering e.d. Maar het belangrijkst voor het begrip van deze discussie is dat Lync ook zorgt voor de aansluiting op de traditionele telefonie-infrastructuur (nummerplan) zodat je kunt communiceren met vaste en mobiele nummers. Traditioneel wordt dat gedaan met PABX’en (die loodzware Siemens kasten met accu’s erin). Het is niet nieuw om dat te virtualiseren, gebeurt al jaren, maar in een publieke cloud is dat nog niet zo eenvoudig. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook vanuit wetgeving e.d. Het vaste net moet immers ‘aftapbaar’ zijn door justitie e.d.

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      1 oktober 2013 om 13:13

      @Pavake

      voor lync is dat maar betrekkelijk. Voor de VoIP omgevingen, die lang van speciale hw gebruik hebben gemaakt is het meer ingrijpender. Het RT element wat bij een aantal toepassingen rondom VoIP speelt is virtualisatie en RT wat minder grijpbaar soms.

      In het artikel wordt het als een wonder neergezet dat het systeem ook elders neergezet kan worden en met non-RT zaken geintegeerd kan worden. Echter de verder, ver gaande mate van concentratie, maakt dat een storing een calamiteit gaat worden. Daar zit niet idereen op te wachten. Zeker niet als je voice als mission critical infrastructuren herkent in je organsiatie.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs