Nieuwe technologieën en materialen maken het onderhoud aan auto’s steeds complexer. Om de Volkswagen-technicus bij zijn werk te ondersteunen, presenteert Volkswagen daarom Marta, het Mobile Augmented Reality Technical Assistance-systeem. Marta werkt via een tablet met 3D-weergave. Het systeem wordt voor het eerst toegepast op de Volkswagen XL1, waarvan in 2014 een kleine oplage in productie gaat.
Het nieuwe Marta-systeem begeleidt technici in de werkplaats als een persoonlijke assistent. De auto wordt aan het slimme servicesysteem gekoppeld, waarna op de tablet het silhouet van de auto verschijnt. Punten op dit silhouet markeren werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Als de technicus een punt selecteert, ‘antwoordt’ Marta met stap-voor-stap (reparatie)instructies. Daarbij worden de benodigde onderdelen driedimensionaal op het display weergegeven. Marta geeft aan hoe deze dienen te worden gemonteerd en welke gereedschappen nodig zijn.
Marta is nu al te gebruiken voor de Volkswagen XL1, volgens de autoleverancier de zuinigste auto met een verbrandingsmotor ter wereld. Het systeem kan echter ook voor andere Volkswagens worden ingezet. Marta zorgt voor het snel en nauwkeurig doorgronden van complexe technologieën. Daardoor kunnen reparatie- en onderhoudswerkzaamheden in de toekomst adequater en vlotter worden uitgevoerd.
“Marta antwoordt met stap-voor-stap (reparatie)instructies”
Mooi, dan is iedereen straks naast ICT-er ook onderhoudsmonteur en is het probleem van tekort aan technici ook weer opgelost. Nu alleen nog een motorolie ontwikkelen waar je geen vieze handen van krijgt en naar rozenwater ruikt.
Grote ontslagronde op komst bij ANWB?
De kans bestaat dat de gele ANWB Praatpalen vervangen worden door Oplaadpalen die je moet hebben om er in het geval van pech …………………… eerst je tablet mee op te kunnen laden!
@Ewout en @Reza: nou ja, als jij in de regen je motorkap moet openen (2 handen nodig!) dan helpt zo’n tablet niet echt. Het is dan handiger dat je een bril op hebt die je de instructies toont.
Ik denk dat weinig particulieren een ruggedized tablet zullen aanschaffen ipv abonnement op ANWB…
Niet echt nieuws. Jaren geleden ging ik terug naar de dealer omdat mijn Passat soms plotseling inhield. Na een dag kwam ik terug en vroeg of het was opgelost. Het antwoord was: “Nee meneer, niets gevonden, maar de computer gaf wel aan dat hij inderdaad af en toe inhoudt.” Kortom, de computer concludeerde uit de motordata dat ik geen leugenaar was, maar voor het vinden en oplossen van het probleem was zo’n monteur met motorolie in de aderen nodig en dat speciale instinct om vreemde gebreken op te sporen. Maar die werkte er dus niet….
Wat was er ook al weer mis met goed opgeleid personeel? Wat was er precies mis met de vraagbaak of met Hayes manuals. Kijk als Marta ook kleppen kan stellen en nieuwe bougies voor mij wil indraaien ja dat lijkt me wel handig… voorlopig is het (hopenlijk) niet meer dan een getabletteerd werkplaats handboek. In theorie vast heel handig maar idd bij organisaties als de ANWB werken iha mensen met veel ervaring die ze soms toepassen om een non standaard oplossing te verzinnen.
Zouden wij in de ICT ook eens wat meer mogen doen.