Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Procesgerichte mobiele apps hebben de toekomst

21 oktober 2013 - 12:063 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Hans Don
Hans Don

De tijd van logge, statische enterprise applicaties ligt achter ons. Er is niet één standaard oplossing die voor iedere onderneming werkt. Een nieuwe categorie van applicaties is opgekomen. Deze ‘Smart process applications’ zijn gericht op het ondersteunen van bedrijfsactiviteiten waarbij de ondersteuning van de kenniswerker centraal staat.

Hierin mag tegenwoordig laagdrempelige functionaliteit op het mobiele device zo mogelijk niet ontbreken. Er valt echter op dit gebied  nog veel te winnen wanneer de werelden van de jonge, creatieve app-ontwikkelaars en de ervaren business consultants meer bij elkaar worden gebracht. Resultaat? Efficiency, kostenbesparing en kwaliteitsverhoging.

Jarenlang hebben bedrijven geïnvesteerd in enterprise applicaties zoals erp, crm en scm, waardoor deze bedrijfsprocessen geautomatiseerd werden en zowel papier als mensenhanden steeds minder nodig waren. Maar bedrijven hebben meer nodig dan alleen de automatisering van het transactieproces, zeker wanneer de kenniswerker steeds meer centraal staat. Organisaties hebben dan laagdrempelige, flexibele, aanpasbare applicaties nodig die kunnen omgaan met onvoorspelbare en soms rommelige processen en taken van de kenniswerker.

Tijd en kosten besparen

Dit soort apps wordt smart process applications genoemd en ze bestaan al een tijdje. Dat de opkomst van dit soort apps een  onomkeerbare trend is, bewijst het onderzoek vat Forrester Research van afgelopen jaar. Zij becijferden dat de totale markt voor smart process applications in 2015 34 miljard dollar waard is. Door gebruik te maken van dit soort apps kunnen bedrijven geld en tijd besparen en fouten terugdringen. Daarnaast biedt het een ingebouwd controlespoor dat gebruikt kan worden om processen te verbeteren en kwaliteit te monitoren. Gezien de aard van deze applicaties ligt het voor de hand dat naadloze ondersteuning via mobiele devices geboden wordt. Toch blijkt dat nog lang niet altijd het geval.

Evernote

Waar wordt dit door veroorzaakt? Veel business consultants die procesverbeteringstrajecten uitvoeren hebben nog weinig ervaring met het inzetten van mobiele apps in een bedrijfsomgeving. De kennis van de technische mogelijkheden en daarbij de randvoorwaarden voor het toepassingsgebied zit vooral bij de bouwers van mobiele applicaties, vaak jonge mensen die fris van een it-opleiding komen. Zij zijn veelal zeer creatief in het ontwikkelen van generieke, meer taakgerichte apps. Een bekend voorbeeld daarvan is Evernote, voor het maken van notities tijdens vergaderingen of het vastleggen van informatie op het whiteboard.

Taakgericht naar procesgericht

Zolang de kenniswerker nog niet beschikt over mobiele functionaliteit bij de in gebruik zijnde ‘smart process applications’ zal veelal gebruik gemaakt worden van deze generieke, publiek beschikbare, taakgerichte apps. Het risico daarvan is dat veel, mogelijk vertrouwelijke, bedrijfsdata ongecontroleerd en versnipperd wordt opgeslagen en onbedoeld het bedrijfsnetwerk verlaat. Maar omdat deze applicaties al ingeburgerd zijn en zo perfect toegesneden op de te verrichten taak zullen de medewerkers niet snel geneigd zijn over te stappen op een bedrijfsspecifieke procesgeoriënteerde equivalent van zo’n app, tenzij deze duidelijk meerwaarde biedt. Deze meerwaarde moet gezocht worden in het gemak wat een naadloze aansluiting op het verdere proces en de integratie met de bedrijfssystemen biedt voor de kenniswerker.

Samenwerken

Om het aantal kwalitatief goede, procesgerichte mobiele apps te laten groeien, zullen business consultants en app-bouwers vaker samen moeten werken. Op die manier wordt het beste van beide werelden samengebracht en daar profiteert uiteindelijk de kenniswerker van. 

Meer over

AppsSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    14 reacties op “Procesgerichte mobiele apps hebben de toekomst”

    Nieuwere reacties »
    1. Gijs in 't Veld schreef:
      22 oktober 2013 om 14:26

      Ik had het niet beter kunnen opschrijven. Helemaal eens.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      22 oktober 2013 om 15:32

      “Organisaties hebben dan laagdrempelige, flexibele, aanpasbare applicaties nodig die kunnen omgaan met onvoorspelbare en soms rommelige processen en taken van de kenniswerker”

      Waarom proberen we met IT oplossingen nu de onkunde van de kenniswerker te ondervangen? Is het niet verstandiger om te investeren in de kenniswerker, zodat de processen standaard blijven, waardoor het voor iedereen duidelijk is wat er gedaan wordt en waarom?

      Sowieso, als je bedrijfsprocessen met taakgerichte apps als evernote meent te kunnen managen … … … I rest my case

      Login om te reageren
    3. Bauke Teerenstra schreef:
      22 oktober 2013 om 17:33

      De ’truc’ achter het success van apps zit voor een groot deel, zo niet het grootste deel, erin dat iedereen iets slims kan verzinnen en er gemakkelijk aan kan bijdragen (bottom-up).
      Dus niet vaker het samenwerken van consultants en bouwers maar vooral het ‘opengooien’ (lees: interfaces beschikbaar stellen) van de back-end, mid-office, of hoe dat bij iedereen ook wordt genoemd.
      En het bieden van een mogelijkheid voor het delen van deze apps, een soort van enterprise marketplace.

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      22 oktober 2013 om 22:26

      Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg de indruk dat iemand weer een hamer heeft en daardoor alles als een spijker ziet. Nu zullen er ongetwijfeld businessprocessen zijn die een perfecte match hebben met apps maar het blijft een beetje onduidelijk welke dat zijn door de algemeenheden in het verhaal. Dat is een beetje jammer omdat ik op de vorige opinie als reacties aangaf dat ik vooral een toekomst zie in het verlichten van allerlei administratieve lasten, vaak de interne business processen waar BYO(x) heel goed op aan lijkt te sluiten.

      Om een concreet voorbeeld te geven van ideale inzet van ‘multifunctionele’ inzet van smartphones binnen eigen ervaringen is de wijze waarop mijn bedrijf het declaratie proces ondersteund met apps door een stukje BPO. Zo kan ik nu dus met eigen apparaat heel makkelijk de gemaakte onkosten declareren door een foto te maken van bonnetje, deze aan kostenpost te hangen en vervolgens indienen. Dit ook omdat er een koppeling is aan creditkaart van bedrijf zodat bijna alle velden al ingevuld zijn. Minder positief ben ik over andere administratieve processen omdat deze vaak nog gebonden zijn aan een platform, Apple sluit nog slecht aan op Microsoft oplossingen.

      Portabiliteit lijkt me dan ook nog een belemmering bij de toekomst van smart process applications waardoor wens een beetje de vader van de gedachte lijkt te worden.

      Login om te reageren
    5. Cordny Nederkoorn schreef:
      23 oktober 2013 om 13:15

      hm tools ; A fool with a tool is still a fool! 1 tool zal nooit zaligmakend zijn voor 1 heel bedrijf met diverse bedrijfsprocessen.

      Login om te reageren
    6. Jack Jansonius schreef:
      23 oktober 2013 om 18:05

      Procesgericht heeft sowieso geen toekomst; het is het kenmerk van legacy waar veel organisaties graag en terecht van af willen. In plaats van procesgericht moeten we naar (self)servicegericht, kennisgericht, klantgericht organiseren en automatiseren.

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      23 oktober 2013 om 21:26

      @Jack
      Zelfservice is toch ook een proces, de logische gerangschikte activiteiten die tot een gewenste uitkomst leiden?

      Login om te reageren
    8. Pa Va Ke schreef:
      23 oktober 2013 om 22:32

      @Jack … dit hangt heel erg af van de sector waar binnen ICT bedreven wordt. Sectoren als Medical, Aviation en Automotive (om er maar eens enkele te noemen) ontkomen niet aan procesmodellen.

      Login om te reageren
    9. Martin Ortgiess schreef:
      24 oktober 2013 om 07:45

      Het artikel is inderdaad flink generiek, maar geloof wel dat ik het eens ben met de schrijver. De reden waarom taakgerichte (consumenten) Apps nog zo populair zijn, is het gemak. Dit gaat echter vaak samen met unsecure (of minder secure). Goede business Apps zijn er nog veel te weinig en als ze er zijn is het vaak een 1-op-1 copy van de backoffice. En dit is precies niet de bedoeling. Business applicaties moeten role based zijn en toegevoegde waarde hebben voor een persoon in deze specifieke functie. Het moet precies die functionaliteit bieden die hij nodig heeft. Het gemak moet daarbij vergelijkbaar zijn als populaire consumenten Apps.

      Login om te reageren
    10. Jack Jansonius schreef:
      3 november 2013 om 11:31

      @Ewout,
      Je reactie is een schoolvoorbeeld van een filosofisch niet doordachte visie op het concept selfservice.

      Gewenste dienstverlening op basis van selfservice komt niet procesmatig maar doelgericht, dus op basis van kennis, tot stand.

      Kenniswerkers ondersteun je met kennistechnologie (ofwel: bedrijfstechnologie) en niet met procestechnologie.

      Dat het (logische) procesdenken de kenniswerker niet ondersteunt kan verduidelijkt worden met een citaat uit het eerste opiniestuk van de auteur:

      “Hoe kan het dan wél? Door niet de applicatie maar het proces als uitgangspunt te nemen. Als je medewerkers niet langer zelf laat bedenken in welke applicatie ze welke taken uitvoeren maar ze op een logische manier door een proces heen leidt, dan stijgt de gebruiksvriendelijkheid met sprongen. Wij noemen dit Process as an App.”

      Dit is niet *vrijheid* van kenniswerkers mogelijk maken, maar beknotten!
      Laat ik nu maar niet over Taylor beginnen.. 🙂

      PS; dank voor je zeer rake opmerking; in mijn antwoord laat ik heel veel tekst achterwege…

      @PaVaKe,
      Zeer terechte opmerking. In veel sectoren heeft het procesdenken haar waarde en is het onmisbaar, maar mijns inziens dus niet in de context van bedrijfstechnologie ten behoeve van selfservice.

      @Martin,
      “Het moet precies die functionaliteit bieden die hij nodig heeft”.
      Zou je als kenniswerker niet veel meer *vrijheid* willen hebben?

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs