Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Crisis

ICT-dienstverleners verliezen 2 miljard omzet

19 december 2013 - 11:09ActueelInnovatie & TransformatieAME Research
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict-dienstverleners verloren de afgelopen vijf jaar ruim 2 miljard euro aan omzet. De omzetontwikkeling in de Nederlandse ict-industrie blijft daardoor ver achter bij internationale omzettrends. Dat stelt AME Research uit Meppel.

AME Research monitort jaarlijks de financiële prestaties van Nederlandse ict-bedrijven. Het concludeert in het rapport ICT Top Scorers 2014 dat de financiële kracht van de ict-sector is verzwakt. ‘De groei van de markt voor bedrijfssoftware ligt lager dan de inflatie. Alleen als marktverstoringen uitblijven is er in 2014 een kans op enige omzetgroei’, aldus directeur Adriaan Meij.

Er zijn ook positieve resultaten te noemen. Volgens het bureau presteren Afas Software en Agrovision naar financiële en internationale maatstaven ‘superieur’. Maar Meij toont zich in de samenvatting van het rapport voornamelijk bezorgd. ‘Er is meer export nodig naar opkomende markten en hogere tarieven moeten de inflatie compenseren.’ Het bureau concludeert dat cloud, big data, social media en business intelligence in 2014 de ict-agenda domineren.

Het bedrijf baseert zijn voorspellingen op een database met daarin vijftig historische kerngegevens en vijftig kengetallen van honderdzestig ict-ondernemingen. Het analyseert financiële data van 75 Nederlandse ict-bedrijven. De onderzochte bedrijven behalen wereldwijd een omzet van meer dan zeshonderd miljard euro en tellen 1,8 miljoen medewerkers. De gegevens zijn ontleend aan de officiële jaarverslagen van de ondernemingen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-dienstverleners Itium ICT en Fictive fuseren

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Omzet ICT-dienstverleners blijft krimpen

    Vrouw notitieblok onderzoek vragenlijst
    ActueelCarrière

    ICT-dienstverleners zien omzet 5,3 procent dalen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ING: ICT-dienstverleners slurpen elektriciteit

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    ICT-dienstverleners sluiten beroerd kwartaal af

    Computable.nl
    InfopaginaInnovatie & Transformatie

    De top 40 Nederlandse ICT-dienstverleners

    4 reacties op “ICT-dienstverleners verliezen 2 miljard omzet”

    1. NumoQuest schreef:
      20 december 2013 om 06:43

      Grappig nietszeggend artikeltje dat verre van compleet is. Ik geef u graag een eenvoudig voorbeeld.

      Als Donner, een digibeet, voor de televisie verklaard dat er een probleem met een certificaten leverancier is, dat Diginotar al lange tijd niet in staat is gebeleken betrouwbare certificaten op te leveren aan de overheid, dan heeft u hier te maken met een enorm probleem.

      1. De verkeerde persoon op de verkeerde plaats
      Donner heeft geen enkele affiniteit met IT, begrijpt er helemaal niets van, wist tot enkele uren voor zijn presentatie niet eens wat een certificaat was en kon daardoor ook geen enkele zinnige vakgerichte vraag beantwoorden.

      2. Ontbreken van een standaard onderdeel in het E2E IT proces
      Er is een heel eenvoudig proces binnen de IT keten en dat heer…PILOT!
      Dat betekend dat een stap in een proces word gecontroleerd, gesimuleerd, en dat men kan aangeven welke impact en gevolgen implementatie heeft. Dit is overigens een heel gewone stap binnen de keten.

      3. Financiële gevolgen
      De financiele gevolgen waren enorm. Het was niet zo zeer een bedrijf wat, vaag genoeg met een miljoenenomzet, binnen twee maanden failliet kon worden verklaard?!? Het is ook de aantoonbare gevolgschade die het met zich mee heeft gebracht. Bedenk hier bijvoorbeeld zakenmensen die een zakenreis voorbereiden maar niet kunnen vliegen omdat een paspoort niet kon worden geregeld. Denk hierbij aan een chauffeur die zijn rijbewijs niet kon verlengen doordat DigiD niet meer werkte enkele weken. denlk hierbij aan allerhande noodzakelijke verrichtingen die ‘on hold’ moesten worden gezet, waabij overheids inzet noodzakelijk was.

      Natuurlijk kon die vervolgschade niet worden neergelegd bij de overheid. Het is slechts illustratief.

      Wanneer u dus het getal hanteerd van twee miljard, dan moet u die vermenigvuldigen met factor vijf. Dat betekend dat het Nederlandse bedrijfsleven meer dan 10 miljard verlies heeft geleden door schade ontstaan door het veronachtzamen van de wetmatigheden van IT.

      Ik durf zelfs te stellen dat het niet nemen van noodzakelijke beslissingen en het nemen van verkeerde beslissingen op het vlak van IT, bijvoorbeeld het uitwisselen van Senior Human Capital voor junior/medior, het bedrijfsleven sinds 2008 meer dan veertig miljard heeft gekost.

      Aantoonbaar. Door verlies van omzet, directe aantoonbare schade, door verborgen schade veroorzaakt door kwalitatieve inboeting van IT.

      Dan hebben wij het nog niet eens over de naam en reputatieschade die dat alles te weeg heeft gebracht.

      Voor 2014?
      Een doorlopende schade uiteraard want de situatie zal niet significant verbeteren. Helaas.

      Login om te reageren
    2. Leen Blom schreef:
      20 december 2013 om 12:09

      @NumoQuest: het enige dat Donner toen fout deed was te lang wachten, maar qua acties heeft men adequaat gereageerd. Ook de dingen die hij gezegd heeft sneden m.i. hout. Ondanks dat hij geen enkele affiniteit met IT had.
      Ik vind het altijd erg knap dat je zoveel tekst kunt produceren als reactie! Maar let aub op de ‘d’, de ’t’ en de ‘dt’… bij vervoegingen. Niet dat ik geen fouten maak (helaas), maar je argumenten komen beter over. (voorbeelden hierboven): verklaarT, betekenT, hanteerT)

      Login om te reageren
    3. Erwin schreef:
      20 december 2013 om 12:43

      Leen, het was niet Donner die te lang wachtte, maar Diginotar zelf, en Logius, die de toezicht houdt. Daarnaast was er geen draaiboek voor een dergelijke situatie voorhanden, waardoor veel organisaties erg lang op nieuwe certificaten moesten wachten. Het was alsof een zulk scenario nooit bij de heren was opgekomen. Zelfs nu ligt er nog steeds geen draaiboek klaar voor een volgende Diginotar situatie.

      Het hele model van PKI Overheid, waarbij een enorme verantwoording bij de uitgevers van certificaten ligt, en de overheid alle vertrouwen leegt in audits van 3e partijen, is fout.

      Numo: Je slaat de spijker op zijn kop..

      Last but not least, we hebben in NL een aantal grote multinationals (o.a. Shell, Philips, Unilever) die hun IT Omzet echter met name in het buitenland omzetten, omdat de contracten elders gesloten worden. Dat drukt de omzet flink. Last but not least is er bij veel NL bedrijven nog geen echte Outsourcing/Adviesinlening cultuur. Met een redelijk grote MKB omgeving is het dan toch lastiger omzet in IT te halen. Zeker als ook Cloud diensten met name door niet NL bedrijven worden geleverd.

      Login om te reageren
    4. Jacob Lageveen schreef:
      27 december 2013 om 02:27

      Nederland was ooit een koploper op het gebied van ICT.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs