Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Facebook

‘Facebook kan Whatsapp zakelijk gaan inzetten’

20 februari 2014 - 10:364 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurFacebook
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Met de overname van Whatsapp kan Facebook zijn intrede in de zakelijke markt enorm versnellen. Het social mediabedrijf verwordt steeds meer tot serieuze softwareleverancier. De overname kan een alternatief betekenen voor Microsoft Lync en Skype, aldus de Computable-experts.

‘Whatsapp is een geaccepteerd communicatiemedium, meer dan Facebook’, stelt Lennart de Graaff, business consultant bij Capgmini. ‘Facebook zal de eigen messenger vervangen of integreren met Whatsapp, vermoed ik. De messagingdienst werkt nog altijd met een mobiel nummer als unieke sleutel en is in die zin makkelijker in gebruik en aanmelding. Daarbij werkt Whatsapp op alle mobiele platformen, wat nog niet geldt voor Facebook Messenger, nu wordt het al snel de beste cross-browser instant messaging app.’

Ook Alex de Groot, global application director bij Sitecore ziet een stap naar de zakelijke markt in de overname. ‘Dit kan heel interessant uitpakken, want Facebook zou zomaar een sociale variant kunnen worden voor traditionele instant messaging tools. Nu Microsoft Skype steeds verder inlijft en de overige tools, zoals ICQ en Yahoo Messenger, een langzame dood sterven, zou dit zomaar een alternatief kunnen bieden voor Microsoft Lync en Skype.’

Diversificatie

Vincent Rais, business development manager interconnectie bij Evoswitch beziet de overname op drie manieren. ‘Het is ten eerste een defensieve overname, omdat Facebooks engagement in volwassen markten met vooral jongere gebruikers aan het teruglopen is. Daarnaast biedt het diversificatie, omdat aanverwante social media platformen, denk ook aan de overname van Instagram onlangs, eenvoudig ‘ingeprikt’ kunnen worden, zonder onderdeel te worden van Facebook. Binnen het totale ecosysteem wint Facebook door eenzijdige integratie online. Tot slot biedt de overname internationale expansie, aangezien Whatsapp populairder is buiten dan binnen de VS. Daardoor bereikt Facebook gebruikers die nu nog niet de lokale social media platformen hebben verruild voor Facebook en geeft hen een extra reden om dit te doen.’

Willem-Peter Perquin, programmeur bij Yniverse, ziet ook de diversificatie van het socialmediabedrijf met de overname. ‘Facebook krijgt een totaaloverzicht van zijn gebruikers. Met Instagram hebben ze data over foto’s en locatie, en met Whatsapp krijgen ze daar informatie over telefoonnummers en contactpersonen bij. Ik denk niet dat de overname gedaan is voor de technologie van Whatsapp, maar puur voor de user base, daarin zit de toegevoegde waarde voor Facebook.’

Privacy

‘Ook interessant is de big data die hieruit voortkomt’, zegt Nico Verwer, softwarearchitect bij Rakensi. ‘Facebook kan de gebruikers beter volgen. Op Whatsapp zullen geen advertenties komen, maar Facebook kan de inhoud van de berichten gebruiken om op Facebook advertenties te tonen.’ Wat opmerkelijk is, voegt Rais nog toe, is dat Whatsapp diametrisch tegenovergesteld lijkt aan Facebook wat betreft privacy. ‘Zo verwijdert Whatsapp iedere boodschap van zijn servers nadat deze is afgeleverd. Facebook is daarentegen een digitale ‘hoarder’, niets wordt weggegooid, en het is niet duidelijk met wie al die data mogelijk wordt gedeeld.’

Jan van Haver, country manager van G Data Software, noemt de discussie over de privacy onlogisch en irrationeel. ‘Er zijn al eerder waarschuwingen verschenen over de gebrekkige beveiliging van de communicatie via Whatsapp naar aanleiding van de problemen met de privacy bij de dienst. Zo gaat de app door je telefoonboek, om te bekijken welke andere Whatsapp-gebruikers daarin staan. Dat betekent dat de messagingdienst precies weet wie jouw contacten zijn. Ook de contacten die geen Whatsapp gebruiken, worden gescand. En zo zijn er nog talloze feiten die het vertrouwen in de dienst zouden moeten doen wankelen, maar dat is nauwelijks gebeurd. Alleen nu Facebook het bedrijf overneemt, lijken gebruikers de benen te willen nemen. Niet erg logisch of rationeel.’

Overnameprijs

Facebook legt 16 miljard dollar neer voor Whatsapp. Omgerekend naar gebruiker komt dat neer op een bedrag tussen de 35 en 40 dollar. ‘Niet veel meer dan bij andere recente social media overnames’, zegt Rais. Toch zorgt het bedrag ervoor dat mensen zich afvragen of de messagingdienst inderdaad zonder advertenties zal blijven, zoals Facebook belooft, laat Hans Detering, senior projectmanager development bij Prizewize, weten. ‘Ik denk dat de overname met name gericht is op het uitbreiden van de advertentiemogelijkheden.’

Meer over

OvernameSocial mediaTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Helpdesk bereikbaar via WhatsApp

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Facebook is voor vrouwen

    Apps
    ActueelCarrière

    Facebook en WhatsApp populair op arbeidsmarkt

    Boete
    ActueelCloud & Infrastructuur

    EC straft Facebook met boete van 110 miljoen euro

    Facebook
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Brussel wantrouwt Facebook rond WhatsApp-deal

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Beeld van Facebook-generatie klopt niet’

    11 reacties op “‘Facebook kan Whatsapp zakelijk gaan inzetten’”

    Nieuwere reacties »
    1. NumoQuest schreef:
      20 februari 2014 om 11:56

      Als Zuckenberg een beetje slim is intergreerd die een beter voice mogelijkheid en een integratie met beeld zoals Skype. Dan voorspel ik dat men moeiteloos gebruik zal gaan maken van die mogelijkheden. Hier dient technisch bezien wel geacht te worden dat die functionaliteiten nu eens niet al te veel bandbreedte zullen consumeren.

      Ik zou zakelijk zeker uitkijken naar dergelijke functionaliteiten.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      20 februari 2014 om 12:09

      Wat gratis is betaal je op een andere manier, ook zakelijk.
      De massa zal er wel weer achteraan hobbelen en zo een nieuwe hype starten.

      Facebook wil je gegevens om er geld mee te maken, is dat nog steeds niet duidelijk?

      Login om te reageren
    3. johnnyK schreef:
      20 februari 2014 om 12:28

      Als ze nu eerst eens gaan zorgen dat je met hetzelfde account op meerdere machines aan de gang kunt. En er dan voor zorgen dat het GEEN bloadware wordt. Berichtjes en foto’s versturen is meer dan genoeg. Anders stappen we toch massaal over naar een andere berichten service? Die zijn er genoeg.

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      21 februari 2014 om 10:12

      Denk dat we de komende tijd gaan zien dat Facebook en Whatsapp op klapzand zijn gebouwd. Facebook heeft al last van grote aantallen vertrekkende jongeren en na de bekendmaking van de overname van Whatsapp zijn daar ook al grote groepen mensen overgestapt naar alternatieven.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      21 februari 2014 om 13:26

      Voor wie het nog niet weet.

      Diaspora is een alternatief voor facebook waar je heer en meester over je eigen data blijft. https://joindiaspora.com/

      Veelbelovend is ProjectTox http://tox.im/
      als Skype en whatsup vervanger.

      Login om te reageren
    6. Willem Oorschot schreef:
      21 februari 2014 om 13:58

      Vorig jaar adviseerde ik nog over whatsapp als vervanger van SMS, goedkoper, mer opties etc.

      Nu weet ik het niet meer, aangezien Facebook zich met name richt op de consument en niet op bedrijven verwacht ik juist geen push richting whatsapp zakelijk.

      Ik zie juist geen integratie aan de voorkant, hooguit integratie aan de achterkant, waarbij Facebook berichten kan delen/plaatsen vanuit whatsapp, ala twitter. Maar ook waar Facebook gebruikers data kan delen…..en dat wil je natuurlijk niet.

      Mijn advies is nu om te gaan voor de telegram messenger.

      Login om te reageren
    7. Pascal schreef:
      22 februari 2014 om 20:24

      Kenlijk is niet iedereen gecharmeerd van de overnamen.
      Mensen zijn massaal aan het overstappen naar het soortgelijke ’telegraph’.

      Nu ja boeie… met mensen die tijdens een gesprek continu op hun telefoon moeten kijken,
      wil ik toch niets te maken hebben,

      Login om te reageren
    8. Louis Kossen schreef:
      22 februari 2014 om 23:36

      Het mooie van SMS is is dat het bijna iedereen het heeft en dat is ook wat whatsapp maakt tot wat het is, iedereen heeft het. Bijna iedereen. Maar er staat net op tweakers het bericht dat een nieuwe programma opgang maakt de Telegram applicatie. Dat is toch ook, zou dat nou allemaal komen door facebook? Dat is toch wel mal.

      http://tweakers.net/nieuws/94487/whatsapp-en-telegram-kampen-met-storingen-door-ddos-en-onverwachte-groei.html

      Login om te reageren
    9. Willem schreef:
      24 februari 2014 om 15:55

      @Louis

      Nee hoor, dat is helemal niet mal. Facebook heeft 19 miljard betaald, volgens de diverse berichten. Dat is zoveel geld, dat ze dat nooit terug verdiend met de jaarlijkse bijdrage van 99 cent. Facebook zal dus iets anders moeten bedenken om de enorme uitgave terug te verdienen. En dan dient de vraag zich op, hoeveel is een koppeling tussen een persoon, zijn telefoonnummer en zijn netwerk (telefoon contacten, wie kent wie) waard? Het antwoord, heel erg veel. Voor bedrijven en overheden is het heel veel waard om te weten met wie jij omgaat. Tel darbij op de inhoud van al die berichten, en je hebt een complete informatie stroom tuusen 450 miljoen gebruikers in kaart.

      Veel gebruiekrs willen niet wachten tot het moment dat al in gegevens en hun berichten opgeslagen gaan worden door Facebook en kappen er nu preventief mee.

      Login om te reageren
    10. Louis Kossen schreef:
      25 februari 2014 om 20:37

      @Willem De redenatie die je opschrijft is waar en blijkbaar voor een groep mensen om te denken, daar wil ik niets meer mee te maken hebben. Maar ik vind het mal hoe dat nu dan gaat en ook dat het tijdenlang ons niets heeft kunnen schelen. Toch het Snowden effect denk ik.

      Het is wachten op (pakkende) alternatieven die de gebruiker op 1 zetten en je niet lastig vallen met onzin of aan de loop gaan met de data. En die in ieder geval garantie geven, zwart op wit. Als dat al kan natuurlijk, alles lijkt mogelijk als het om inbreken gaat.

      Ik hoorde gisteren op het nieuws dat de eigenaar van Facebook al gesproken heeft: er gebeuren geen rare dingen met whatsapp. Toch zorgen denk ik dan.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs