Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Facebook betaalt grif voor virtuele bril Oculus

26 maart 2014 - 11:19ActueelCloud & InfrastructuurFacebook
Rik Sanders
Rik Sanders

Na Whatsapp heeft Facebook opnieuw een spectaculaire overname gedaan. Het socialemediabedrijf neemt het bedrijf Oculus VR over voor zo'n twee miljard dollar, een mix van contanten (vierhonderd miljoen dollar) en aandelen. Oculus is de fabrikant van de virtual reality-bril Oculus Rift, die oorspronkelijk bedoeld is voor 3D-computergames. Facebook wil de bril op een bredere schaal gaan zetten. Het product is echter nog niet volop verkrijgbaar en is tot nu toe voornamelijk op technologiebeurzen gedemonstreerd.

Het Californische Oculus is in 2012 opgericht door de toen 21-jarige Palmer Luckey. Via een Kickstarter-campagne wist hij 2,4 miljoen dollar op te halen om het eerste prototype van zijn virtual reality-bril te bouwen. De Oculus Rift-bril kan nog niet door consumenten worden gekocht, maar wel door ontwikkelaars voor 350 dollar.

Volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg is de 3D-bril voor meer doeleinden toepasbaar dan games. Hij denkt bijvoorbeeld aan sportwedstrijden, het onderwijs of een consult met een dokter, terwijl je thuis alleen maar een bril hoeft op te zetten.

Meer over

OvernameSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    ITSM is na Facebook nooit meer hetzelfde

    Facebook
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Facebook kan Whatsapp zakelijk gaan inzetten’

    2 reacties op “Facebook betaalt grif voor virtuele bril Oculus”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      27 maart 2014 om 07:53

      Nogal zuur voor de mensen die het bedrijf via Kickstarter financieel hebben geholpen en nu een klein onafhankelijk bedrijf zien opgeslokt worden door een grote speler met moreel bedenkelijke motieven.
      En dat terwijl de directeur maanden ervoor nog had verkondigd dat hij het bedrijf nooit voor grof geld zou verpatsen.

      Login om te reageren
    2. Arcus 1200 schreef:
      27 juni 2014 om 11:56

      Ik beschik zelf ook over de Oculus Rift en hoop juist dat de ontwikkelingen gegarandeerd blijven. 3D LED TV’s zijn al weer op hun retour qua nieuwigheid, maar VR zal een nieuwe groep mensen gaan interesseren denk ik. Ik denk dat er technologisch in de toekomst nog meer geld nodig is om bijvoorbeeld VR films in Full HD te maken (en om het uiteindelijk ook beter en goedkoper op de commerciele consumenten markt te lanceren).

      Facebook heeft nu Oculus overgenomen, maar dat hoeft in principe niet te betekenen dat dat slecht is, zolang zij maar de basis onaangetast laten van het project. Ik hoop daarnaast dat ook andere fabrikanten zich storten op VR (zie de VR bril van Sony Playstation die erg op de Rift lijkt).

      Voor game developers is het beter als er concurrentie komt maar ook voor de voortgang van VR ontwikkelingen (zonder dat ’t doodbloed omdat er te weinig voor ontwikkeld word). Ik zie het als een perfecte combat simulator voor soldaten die naar Irak of Afghanistan gaan of voor trainingsdoeleinden voor piloten en coureurs of mensen die auto/motor rijles gaan nemen. De mogelijkheden zijn legio. Ik hoop dat ze de huidige vorm van de VR brillen kunnen verkleinen en zuiniger maken uiteindelijk (stand alone met oplaadbare ingebouwde accu en OS zodat je met alleen de bril en een evt. klein control center in je hand kunt rondlopen/kijken).

      Ik ben niet bang dat Facebook dus het hele concept om zeep gaat helpen van de Oculus Rift omdat ze dan aan de fanbase komen waar ze dat ding in de eerste plaats kwijt kunnen raken. Whatsapp is tenslotte ook niet totaal veranderd wat dus ook een grote angst is geweest van overstappers (ik gebruik het zelf nog steeds met veel plezier, net zoals de Oculus Rift uiteindelijk!).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs