Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Politie

KPN krijgt boete voor mobiel tarief buitenland

17 april 2014 - 08:56ActueelCloud & InfrastructuurACMKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan KPN een boete op van veertienduizend euro omdat zij bij een groep zakelijke klanten te hoge tarieven in rekening heeft gebracht voor mobiel bellen in het buitenland. De Europese Roaming Verordening stelt een maximum aan die tarieven. Ook heeft KPN bij een groep zakelijke klanten kosten in rekening gebracht voor het ontvangen van voicemailberichten in het buitenland, terwijl dit niet is toegestaan volgens de Europese regels.

De overtredingen speelden in de periode 2010 tot 2012. KPN heeft de benadeelde zakelijke klanten inmiddels schadeloos gesteld. ACM: ‘Hoewel het gaat om een kleine groep zakelijke klanten, vinden we het gepast om voor de overtredingen een boete op te leggen. De door KPN overtreden tariefverplichtingen vormen namelijk de kern van de Roaming Verordening die klanten van telecomaanbieders beschermt tegen te hoge tarieven voor mobiel bellen in het buitenland.

Volgens ACM kon de fout gebeuren doordat KPN geen deugdelijk intern controlesysteem had om de geconstateerde overtredingen te voorkomen. KPN zegt dat de overtredingen konden plaatsvinden door een operationele, menselijke fout. ‘Wij hebben de processen aangescherpt’, meldt een KPN-woordvoerder aan persbureau ANP.

Controle

ACM zegt te blijven controleren of telecomaanbieders zich houden aan de maximum tarieven voor mobiel bellen in het buitenland. ‘Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de juiste tarieven in rekening worden gebracht. We geven hiermee een duidelijk signaal af dat telecomaanbieders hun systemen op orde moeten hebben’, zegt Henk Don, bestuurslid van ACM.

Meer over

RoamingTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN weigert dataverzoeken ACM

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA verwerpt bezwaren KPN tegen boete

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OPTA geeft KPN boete ondanks handvest

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN krijgt boete opgelegd van 450.000 euro

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ACM beboet KPN om blokkeren internetbellen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ACM heft verscherpt toezicht KPN op

    Eén reactie op “KPN krijgt boete voor mobiel tarief buitenland”

    1. Maarten Oberman schreef:
      17 april 2014 om 09:25

      @ACM

      het zou de ACM sieren als ze de klanten een tool gaven hoe dit zelf te controleren….

      verder geeft KPN aan dat het een menselijke fout was…. ik wist niet dat er nog met de hand getarifeerd werd…..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs