Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Byod in de praktijk getest

30 april 2014 - 12:153 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

In eenvoudig lijkende procedures als het wisselen van een telefoontoestel kwam ik op verschillende momenten wantrouwen tegen. Van de telecomprovider, van de leverancier, van eigen collega's. Het wordt niet zo uitgesproken, maar het hindert wel het troubleshootingsproces. Bring your own device in de praktijk getest. Zorg, dat je oude toestel nog werkt.

Beschermhoes

Ik besloot na jaren tobben met één van de goedkopere modellen van de baas iets moois voor mezelf te kopen. Het werd een iphone 5s, op dat moment een van de mooiste toestellen in de winkel. Bring your own device (byod) in levende lijve. Als brenger van de moderne boodschap zou ik er zelf aan geloven.

De bedrijfsregeling voorzag erin, maar ook weer niet. De servicedesk wilde maar al te graag mijn toestel bestellen, maar wel tegen een veel hogere prijs. Als zuinige Nederlander kon ik dat zelf veel beter.

Het toestel was er zo, maar accepteerde de simkaart niet. Een rondje langs Apple en verschillende telecomproviders bracht twijfel. Had ik een illegaal toestel gekocht? Is het anti-diefstal slot geactiveerd? Iedereen was vriendelijk, maar liet niets los. Collega’s doen ook een duit in het zakje. ‘Hij staat niet op de gestolen lijst, maar dat zegt niet zoveel.’ Verschillende partijen willen het slot wel kraken, maar is dat wel de weg?

De leverancier stelde voor het toestel om te ruilen. Krijg ik er dan wel een terug? De stemming wordt wat knorrig en ik stuur het toestel terug. Ongeveer op hetzelfde moment laat de leverancier weten, dat het vervangende toestel onderweg is en dat hij de verzendkosten terugstort. Het vertrouwen van de familie op de goede afloop is inmiddels tot het nulpunt gedaald.

Het nieuwe toestel werkt, maar nog niet als telefoon. Het activeren van de sim lukt niet binnen het kwartier, dat er voor staat. Nog maar eens proberen en dan de provider gebeld. Na twee pogingen de kaart te activeren, wordt me verteld, dat ik dat niet mag aanvragen. De contactpersoon die dat wel mag, is totaal in verwarring en verwijst me naar de contactpersoon bij onze telefoniezuster. Die viert intussen Pasen. Na anderhalve week is er nog steeds geen contact.

Een nieuwe week met nieuwe kansen. De telecomzuster meldt al snel, dat een telefoonnummer niet twee keer aan dezelfde simkaart gekoppeld mag worden. Waarom niet? Dan maar een nieuwe kaart aangevraagd. Weer twee dagen verder.

Op donderdagmorgen komt het allemaal bij elkaar. Ik kan gewoon zelf de simkaart omzetten en het toestel meldt dat er verbinding is met de provider. Wat een plezier met al die mooie functies. Wat een genot kraakvrij te bellen. Wat een vertrouwen in mijn eigen keuze.

Ik zoek intussen een beschermhoesje uit. Een toestel dat zoveel (moeite) gekost heeft, wil je niet zomaar kwijt door een ongelukje.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    12 reacties op “Byod in de praktijk getest”

    « Oudere reacties
    1. Maarten Oberman schreef:
      23 mei 2014 om 19:37

      @Ewout,

      veel moeite…> ineffectieve moeite

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      23 mei 2014 om 19:39

      @NumoQuest

      bijna een boek over schrijven..> kijk maar eens op http://www.communicatie-infrastructuur.nl 🙂

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs