Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: ICT-project is nooit all inclusive

07 mei 2014 - 08:22OpinieGovernance & Privacy
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Soms neem je de verkeerde beslissingen. Het boeken van een all inclusive vakantie bijvoorbeeld. Het was een financieel ingegeven beslissing. We wilden onbeperkt genieten en geen financiële verrassingen. Er waren wel andere verrassingen, want all inclusive is ook all inclusive in de rij voor het lopend buffet.

De gasten van het Tros Muziekfeest waren ook all inclusive. Met de gasten van het Tros Muziekfeest bedoel ik mensen met meer tatoeages dan diploma’s. Dus om een ligstoel bij het zwembad te bemachtigen, moest je ’s ochtends om half zeven al meedoen met het spelletje ‘handdoekje leggen niemand zeggen’.

Kipnuggets

Het eten was er prima. Er stonden de lekkerste salades klaar, maar waar stonden ze voor in de rij? De kipnuggets! En als ze dan aan de beurt waren, schepten ze niet een paar kipnuggets op. Nee, zo veel er op het bordje past en als er iets af valt is het niet erg want ook dat is all inclusive. Ik heb mensen acht dagen lang alleen maar kipnuggets zien eten. En nu weet ik niet hoeveel nuggets er uit een kip gaan, maar er waren mensen bij die minimaal twintig kippen aan nuggets naar binnen hebben gewerkt.

Een aantal weken terug hoorde ik op een congres nog iemand roepen dat ict-bedrijven meer via het all inclusive concept moesten werken. Dus geen grote verrassingen meer na afloop en projecten die uit de klauwen lopen. Na deze vakantie denk ik daar iets anders over. Er is van beide kanten geen prikkel meer. Bij het bedienend personeel is er geen prikkel om klantvriendelijk te serveren en bij de gasten is er geen prikkel om te stoppen met het opscheppen van de kipnuggets.

Stinkende best

De reden dat veel ict-projecten uit de klauwen lopen is ook omdat veel afnemers van ict denken dat ze all inclusive hebben besteld. Dat ze één prijs betalen en dat ze dan onbeperkt kunnen vragen wat ze willen. Het is dan heel vervelend als je achteraf de rekening krijgt. Ict-bedrijven moeten gewoon werken zoals in een goed restaurant. Jij bestelt iets wat op de kaart staat en de kok doet zijn stinkende best om klaar te maken wat jij hebt besteld. En als je de rekening krijgt, betaal je nog iets extra’s ook.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieSoftware & Development

    Spoelstra spreekt: Geen ruzie

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Ouderen 2.0

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Minder Marokkanen in de ICT

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’er in joggingbroek

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: What$app

    Jacob Spoelstra
    OpinieData & AI

    Spoelstra spreekt: Duitsland wint WK

    9 reacties op “Spoelstra spreekt: ICT-project is nooit all inclusive”

    1. cpt schreef:
      7 mei 2014 om 10:35

      Grappig genoeg werkt deze analogie van all-inclusive (al dan niet verwacht) en regulier restaurant heel goed… ik zal ‘m ook gaan gebruiken. Dank je…

      Login om te reageren
    2. R.J. Tuijnman schreef:
      7 mei 2014 om 11:50

      Het blijven pareltjes, hoogtepunten in mijn verplichte kost van de vakliteratuur, die columns van Spoelstra.
      Ook deze analyse is weer messcherp!
      ook in de IT kan een gek meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Ik heb zelf vaak genoeg projecten opgezet en uitgevoerd die uiteindelijk ‘overvraagd’ werden door extra gebruikerswensen…

      Login om te reageren
    3. Vincent van de Kraats schreef:
      7 mei 2014 om 12:48

      Een simpele regel in de overeenkomst dat er geen meerwerk gefactureerd kan worden is voldoende.

      Als de ICT bedrijven zich niet fatsoenlijk opstellen en klanten negatief willen laten verrassen moet je ze zelf maar opvoeden door de opdracht af te bakenen.

      Als de klant meer werkzaamheden laat uitvoeren kan dit, maar stel de klant wel vooraf op de hoogte van de financiële consequenties.

      Login om te reageren
    4. Marcel Voorn schreef:
      7 mei 2014 om 12:48

      Vanuit een hotel in zonnig Fentaventure toch een reactie. Natuurlijk niet zo leuk als Jacob maar ik ga het proberen… De metafoor is prachtig maar gaat niet helemaal op. Ik heb een all inclusief meegemaakt in Turkije waar (Magic life) dit niet het geval was. De prijs was hoog en je wist wat je kreeg(goede sales). En dat is de makke van een ICT bedrijf. Door de lage prijs en … Sales krijg je zeker dit soort problemen. Maar uit ervaring weet ik het kan ook echttttt anders. En ik hoop dat Jacob ook eens een positieve werkervaring mag meemaken.

      Login om te reageren
    5. NumoQuest schreef:
      7 mei 2014 om 12:50

      Ja ik volg wat je zegt, en ergens heb je een punt. Maar weet je wat mij nog steeds Irriteert? Frappeert? Frustreert? Dat het nog steeds zo is dat IT professionals en professionals in IT, los even van hun persoonlijke professie, expertise en ervaring, met alle Respect, nog steeds niet blijken over te kunnen brengen op klanten of steekholders…..

      Wat IT is. Wat het doel van je IT is? Op welke wijze je dat doel behaald met de inzet van welke IT perpipherals. Hoe je je plan doelmatig opzet of wat je exacte plek is in de E2E IT keten. Hoe je als IT professional klaarblijkelijk nog steeds niet over het voetlicht weet te tillen hoe IT werkt, hoe je dat in zet en uiteindelijk het best en meest geniet van het Rendement van IT.

      Lees, geen overzicht, kennis of ervaring van de gehele E2E IT keten ma
      Als je namelijk niet over het voetlicht weet te brengen dat elke stap in en met IT volkomen voorspelbaar is, dan schep je iets wat men ook wel noemt het paradox van IT. Voorspelbare heel veel dure rekeningen. En was IT nou juist niet een materie die dat moest voorkomen?

      Basaal zijn er namelijk maar drie gemene delers die IT projecten volkomen uit de hand laten lopen.

      Incompetentie
      Gewoon net doen alsof je weet waar je het over hebt en mee bezig bent en heading voor disaster.

      Impotentie
      Geen visie, kennis en ervaring hebben van de E2E IT keten maar het wel pretenderen

      Ego
      De verkeerde V/M op de totaal verkeerde plaats die vervolgens wel een soort van regie meent te moeten nemenhebben maar dat dan ook net niet helemaal doet of kan waardoor er heel voorspelbaar een ketenprobleem zich aan dient.

      In alle drie de redenen krijgt de klant te maken met de voorspelbare keerzijde van een IT project. Heel veel hele hoge rekeningen waar geen productiviteit tegenover staat.

      (Rotterdams)
      Uiteraard kun je ook perfect recht lullen wat krom is en de grootste ‘uitglijer’ een succes noemen.

      Hoe voorspelbaar….

      Login om te reageren
    6. Reza Sarshar schreef:
      7 mei 2014 om 17:16

      Ligt dit aan de klant of aan onze sales collega`s die de offerte all inclusive verkopen terwijl het project kaders en beperkt budget kent?

      Login om te reageren
    7. NumoQuest schreef:
      8 mei 2014 om 05:09

      @Reza
      Wat te denken dat sales vaak meer probeert te verkopen dan reeel? #misrepresentatie #misseptie

      Vaak om de klant te pleasen kan juist in dat stadium een enorme valkuil ontstaan door pretentie iets toe te zeggen wat de lading niet helemaal kan dekken. Mijn ervaring van vaak althans. Oorzaak van menig discussie achteraf.

      Login om te reageren
    8. Reza Sarshar schreef:
      8 mei 2014 om 05:34

      @NumoQuest:
      Ik heb vaak meegemaakt:

      – in de offerte stond niet duidelijk wat er verkocht is (dat hoeft geen FO te zijn),

      – sales heeft eea beloofd om de klant binnen te halen. De klant weet niet dat die zaken buiten het budget van offerte vallen,

      – PL besteedt weinig aandacht aan de kick-off met de klant om de offerte, binnen/buiten scope, randvoorwaarden etc te bespreken en duidelijk in zijn PID op te nemen. Mocht PL naar aanleiding van dit gesprek er achter komen dat klant meer verwacht dan moet hij voor de start en uitvoering deze afwijking tov offerte aan sales voorleggen.

      Deze punten en nog wat andere zaken vormen het fundament voor een
      all inclusive project.

      Terug naar mijn vraag, wordt dit veroorzaak door de klant of door sales (en later PL)?

      Login om te reageren
    9. Johan Duinkerken schreef:
      9 mei 2014 om 06:38

      Misschien is de beeldspraak nog duidelijker als je aangeeft dat je nog nooit op een all-inclusive vakantie was geweest en dat het personeel naast hun eigen taal alleen gebrekkig Engels spreekt zodat je het liefst maar elk contact met ze wil vermijden omdat het toch weer uitdraait op een grote spraakverwarring.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs