Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Maurice van der Woude

IT’ers moeten mee veranderen

19 mei 2014 - 19:294 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Maurice van der Woude
Maurice van der Woude

Met de blijvende ontwikkeling van de cloud computing-markt raken organisaties er steeds meer van overtuigd dat cloud computing niet alleen een technologische verandering is. Cloud computing heeft een impact op alle lagen van een organisatie, om te beginnen bij de ict-afdelingen en de ict-professionals binnen deze afdelingen.

Momenteel zijn twee bewegingen aan de gang; Organisaties die inkrimpen, al dan niet gedwongen door het te langzame economische herstel, en organisaties die zich beraden op het efficiënter inzetten van ict waar cloud zeker als mogelijkheid meegenomen wordt. In beide gevallen zal hierbij ook inzet van personeel besproken worden, waarbij niet altijd zeker is of baanbehoud aan de orde kan zijn. Er gaan geluiden op dat cloud computing de arbeidsmarkt geen goed doet, terwijl onderzoeken en (CBS) marktcijfers juist het tegenovergestelde laten zien.

In de ICT Marktmonitor van 2013 zijn cijfers van het CBS geraadpleegd, deze laten, na een dip in 2009, alleen maar groeicijfers zien wat de vraag naar ict-personeel betreft. Daarbij wordt ook aangegeven dat ict-werkeloosheid voor een deel ingegeven lijkt te worden door een mismatch tussen vraag en aanbod. De techniek ontwikkelt immers door, maar mensen niet altijd. Een letterlijke opmerking uit de ICT Marktmonitor: ‘In de komende jaren verwachten bedrijven vooral moeite met het invullen van vacatures in de software-ontwikkeling.’ Deze opmerking lijkt de weg vrij te maken voor met name software ontwikkelaars. Yefim Natis, analyst van Gartner ziet deze ontwikkeling ook gebeuren over de periode 2011-2016. Ik denk persoonlijk dat er meer mogelijkheden op een grotere variëteit van gebieden zal zijn. Dus niet alleen op het gebied van cloud software ontwikkeling maar ook op het beheer van meerdere clouds en de connectiviteit hiervan.

Het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt wordt voor een groot deel ingegeven hoe de it-professional mee evolueert met de mogelijkheden en kansen die de gewijzigde ict-markt biedt. Met cloud computing zijn sommige elementen hetzelfde gebleven, denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop via netwerken gewerkt wordt, maar zijn ook essentiële verschillen te zien die leiden tot de nieuwe vraagstukken:

  • Hoe ga je om met eisen van de business waar gebruikers hun eigen specifieke omgevingen en hulpmiddelen willen gebruiken om hun werk te doen. Hoe manage je deze beweging en de data die deze gebruikers creëren en overal ter wereld op kunnen slaan?

  • Als er meer oplossingen via de cloud worden aangeboden en steeds minder een beroep gedaan hoeft te worden op de it-professional, wat betekent dit dan voor het werk van ict-afdelingen?

  • Wat is de meerwaarde van de it-professional als de meer zelfstandige eindgebruiker de hulp van it nog maar nauwelijks nodig heeft?

Over bovenstaande vragen is recent een whitepaper gepubliceerd door Exin in combinatie met BPdelivery. In dit whitepaper ‘Cloud computing: The impact for IT departments and the IT professional’ wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwe rol van de ict-afdelingen en de professionals die in die afdelingen werken.

Er is al veel besproken dat de meest kansrijke combinatie de it-professional is die begrijpt dat ict meer de business kant moet opzoeken. Hierbij wordt zeker niet bedoeld dat de technische component verdwijnt. Ik verwacht zelfs dat ict’ers die de link naar de business kunnen leggen en ook nog over de noodzakelijke technische vaardigheden beschikken, het meeste de aansluiting kunnen maken met de ontwikkelingen die nu en in de toekomst doorgang vinden. Op je handen blijven zitten is hierbij geen optie, momenteel gaan de ontwikkelingen op het gebied van cloud enorm snel. Het zal de kunst zijn de juiste aansluiting te vinden en die keuze te maken die het best bij de persoon in kwestie past. De whitepaper probeert hier zo compleet mogelijk richting aan te geven.

De whitepaper is hier kosteloos te downloaden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    36 reacties op “IT’ers moeten mee veranderen”

    Nieuwere reacties »
    1. kj schreef:
      20 mei 2014 om 10:10

      “De techniek ontwikkelt immers door, maar mensen niet altijd.”

      Auteur veronderstelt dat de mismatch tussen vraag en aanbod te wijten is aan het feit dat de techniek zo ontzettend snel geëvolueerd is, dat de meeste technici het laten afweten.

      Wellicht dat het omgekeerde het geval is:
      http://tinyurl.com/l8yacqk

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      20 mei 2014 om 11:26

      Maurice, gedegen opinie met onderbouwing, top.

      kj: Maak je nu een geintje of ben je serieus met je link?
      Redenatie van de link: Ik kan niet inloggen op Adobe dus cloud computing is slecht!

      Sorry, maar van dat soort redenaties zakt echt mijn broek af.

      Ja, als een dienst eruit ligt, ligt ie eruit en veel contracten geven je geen vergoeding of 1 die de werkelijk geleden schade niet dekt.

      Omdat een dienstverlener een fout maakt betekent niet dat dienstverlening slecht is. Als je als bedrijf volledig afhankelijk bent van een dienst is het handig om een backup plan te hebben. Maar dit geldt voor alles en zeker niet alleen voor cloud computing. Daarnaast is het ook way off-topic.

      Deze opinie geeft aan dat het lijkt alsof er nog genoeg werk is in de IT, maar wel dat er dingen veranderen door het cloud computing fenomeen. Laat ik het daar nu roerend mee eens zijn!

      Login om te reageren
    3. Hans van der Made schreef:
      20 mei 2014 om 11:56

      Juist omdat data overal kan staan, wordt het belangrijker om de regie te voeren op die gegevens die van groot belang zijn voor de organisatie. Redundantie, in de vorm van meerdere diensten bij meerdere leveranciers en verschillende paden daar naartoe, wordt ook belangrijker, net als dat het steeds normaler zal worden om snel, geautomatiseerd op te kunnen schalen en weer te krimpen naar behoefte. Clouddiensten betaal je naar gebruik, dus verspilling van resources is veel duurder dan bij eigen servers die al betaald zijn.

      Mijn samenvatting: de IT-professional wordt alleen maar belangrijker, maar krijgt een andere rol. Minder met de schroevendraaier in de weer, meer programmeerwerk voor monitoring, deployment-scripting, auditing, enzovoort. Meer contact met de business en leveranciers, meer aandacht voor contracten, performance-meting en -tuning, verzin eens wat.

      Mooie tijden toch?

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      20 mei 2014 om 12:01

      Die ‘mismatch’ ontstaat als je competenties op een bingo kaart gaat afturven ipv inhoudelijk in te gaan op de competenties van personen.

      En als je iedereen naar een paar jaarcontracten weer uitkiepert dan is een leertraject van een paar weken tot maanden idd nogal duur.

      Als je wegwerpt personeel wilt hebben moet je naar China gaan. Daar zijn 300 miljoen mensen die nog net geen slavenarbeid willen doen.

      Login om te reageren
    5. Ewoud D. schreef:
      20 mei 2014 om 12:30

      Wat een bullshit wordt hier verkondigd, wat Henri natuurlijk slikt als zoete koek omdat de cloud opgehemeld wordt. Dat techniek veranderd wil namelijk nog niets zeggen over de informatie zelf. Dat zelfstandige eindgebruiker geen hulp van IT nodig heeft is een illusie zoals telkens weer blijkt als gevoelige informatie op straat ligt of in verkeerde handen komt. Het is leuk dat Henri iets roept over plan B maar praktijk is dat hier meestal pas aan gedacht wordt als het te laat is.

      Als deze strategie consultant wat verder had gekeken dan een analyse van Gartner dan had hij eerst moeten afvragen waar behoefte aan software ontwikkelaars opeens vandaan komt. Kan me vergissen maar was de trend niet om te kiezen voor COTS oplossingen of het werk anders te offshoren naar India? Zo’n zin als: ‘In de komende jaren verwachten bedrijven vooral moeite met het invullen van vacatures in de software-ontwikkeling.’ is als een horoscoop. Kijkend naar achterstallig onderhoud in de core-IT zou dit dus ook kunnen betekenen dat er naarstig gezocht wordt naar kennis die verloren is gegaan door de onachtzaamheid aangaande de lifecycle van ervaring.

      Login om te reageren
    6. kj schreef:
      20 mei 2014 om 12:48

      @Ewout
      Is mijn sentiment ook. Wat achterstallig onderhoud betreft: in onze private cloud lopen we gemiddeld 2 jaar achter met de database patches en upgrades. De gemiddelde klant vindt availability belangrijker dan een netjes bijgewerkt systeem en betaalt dus veel geld om geen service te ontvangen. Wat vroeger onderdeel van BAU was wordt nu verkocht als een upgradeproject en het wachten is op de eerste end-of-support date.

      Login om te reageren
    7. Henri Koppen schreef:
      20 mei 2014 om 15:06

      Ewout, of je inhoudelijk gelijkt hebt doet er niet toe, de cijfers, de markt de trends geven je ongelijk.

      Alinea 1 gebruik je weer een volledig kul argument “roept over plan B maar praktijk is dat hier meestal pas aan gedacht wordt als het te laat is.” : Vertel me wat heeft dit met cloud computing te maken? Auto’s afkeuren omdat er mensen zijn die hun auto niet onderhouden en daarmee een gevaar vormen. Dat zegt niets over of een auto goed of slecht is.

      De rest van je reactie snijdt in ieder geval meer hout.

      kj: dat jij 2 jaar achterloopt met patches in een “private cloud” zegt iets over jou, of je organisatie, maar dat zegt niets over hoe het er bij andere providers aan toe gaat. Het zorgt er wel voor dat veel IT-ers voorlopig dus nog niet mee hoeven te veranderen 🙂 Maar ik twijfel of het concept van cloud computing nu echt helder op je netvlies staat. Gezien de reactie wordt juist de cloud computing adoptie vertraagd omdat je nog met veel legacy lijkt te zitten. Dit betekent niet dat het gros van alle bedrijven min of meer over gaat op diensten over het internet, of je wil of niet, en dan betekent dus dat het werk van veel IT-ers verandert. Daar is geen speld tussen te krijgen.

      Ewout kan wel piepen dat het vaak niet goed of netjes gebeurd, maar als je ontkent dat het gebeurt mis je echt de realiteit.

      Het concept van cloud computing is gewoon geweldig ondanks dat er donkere kanten aanzitten en andere zaken, de principes en gedachten daarachter zijn gewoon goed en zijn ook aan de winnende hand.

      Login om te reageren
    8. kj schreef:
      20 mei 2014 om 17:12

      @Henri
      Tussen wat jij als cloudconcept in jouw hoofd hebt en wat er in de praktijk als cloud wordt verkocht zit een wereld van verschil. Wat ik aangaf is maar 1 voorbeeld en de meeste leveranciers die ik ken gaan er zo mee om. Kijk ook eens goed wat er zich achter die virtualisatielaag bevind zou ik zeggen. Ben je zelf werkzaam in een cloud en doe je daar dan ook hands-on werk in ?

      Login om te reageren
    9. Ewoud D. schreef:
      20 mei 2014 om 17:23

      @Henri
      Ik heb al eens cijfers gegeven over dataverlies in de cloud en jij gaf zelf hier al eens aan dat granulariteit van backup vaak slecht is in de cloud, het is nauwelijks gericht op herstel van menselijke fouten. Meer dan 1/5 deel van het dataverlies is dan ook regelrecht verwijtbaar aan gebruikersfouten dus tot zover de zelfstandige IT gebruiker en een beetje dus als het kwart van de automobilisten die jaarlijks schade maken.

      Betreffende je verwijt naar KJ:
      http://news.softpedia.com/news/Amazon-and-HP-Cloud-Services-Vulnerable-Due-to-Unpatched-Windows-Server-Installations-438919.shtml

      Login om te reageren
    10. Jan van Leeuwen schreef:
      20 mei 2014 om 18:20

      Dat “de cloud” wat dat ook mag zijn, realiteit is kunnen we toegeven.
      Als ITer moet je je hier mee bezig houden en ik denk dat Hans gelijk heeft, het werk verandert maar als je een beetje met je tijd mee gaat is dat ook een uitdaging (zegt er 1 van 58 jaar).
      Dat de Adobe cloud er uit lag zegt veel over Adobe en weinig over “de cloud”.

      Momenteel vraag ik me af of het wel zo goedkoop is, mijn laatste berekening voor een klein bedrijfje bracht bij de cloud in 1 jaar kosten in de hoogte van een eigen server inklusief onderhoud.
      Daar moet ik nog maar eens met Henri over spreken.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs