Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Maurice van der Woude

IT’ers moeten mee veranderen

19 mei 2014 - 19:294 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Maurice van der Woude
Maurice van der Woude

Met de blijvende ontwikkeling van de cloud computing-markt raken organisaties er steeds meer van overtuigd dat cloud computing niet alleen een technologische verandering is. Cloud computing heeft een impact op alle lagen van een organisatie, om te beginnen bij de ict-afdelingen en de ict-professionals binnen deze afdelingen.

Momenteel zijn twee bewegingen aan de gang; Organisaties die inkrimpen, al dan niet gedwongen door het te langzame economische herstel, en organisaties die zich beraden op het efficiënter inzetten van ict waar cloud zeker als mogelijkheid meegenomen wordt. In beide gevallen zal hierbij ook inzet van personeel besproken worden, waarbij niet altijd zeker is of baanbehoud aan de orde kan zijn. Er gaan geluiden op dat cloud computing de arbeidsmarkt geen goed doet, terwijl onderzoeken en (CBS) marktcijfers juist het tegenovergestelde laten zien.

In de ICT Marktmonitor van 2013 zijn cijfers van het CBS geraadpleegd, deze laten, na een dip in 2009, alleen maar groeicijfers zien wat de vraag naar ict-personeel betreft. Daarbij wordt ook aangegeven dat ict-werkeloosheid voor een deel ingegeven lijkt te worden door een mismatch tussen vraag en aanbod. De techniek ontwikkelt immers door, maar mensen niet altijd. Een letterlijke opmerking uit de ICT Marktmonitor: ‘In de komende jaren verwachten bedrijven vooral moeite met het invullen van vacatures in de software-ontwikkeling.’ Deze opmerking lijkt de weg vrij te maken voor met name software ontwikkelaars. Yefim Natis, analyst van Gartner ziet deze ontwikkeling ook gebeuren over de periode 2011-2016. Ik denk persoonlijk dat er meer mogelijkheden op een grotere variëteit van gebieden zal zijn. Dus niet alleen op het gebied van cloud software ontwikkeling maar ook op het beheer van meerdere clouds en de connectiviteit hiervan.

Het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt wordt voor een groot deel ingegeven hoe de it-professional mee evolueert met de mogelijkheden en kansen die de gewijzigde ict-markt biedt. Met cloud computing zijn sommige elementen hetzelfde gebleven, denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop via netwerken gewerkt wordt, maar zijn ook essentiële verschillen te zien die leiden tot de nieuwe vraagstukken:

  • Hoe ga je om met eisen van de business waar gebruikers hun eigen specifieke omgevingen en hulpmiddelen willen gebruiken om hun werk te doen. Hoe manage je deze beweging en de data die deze gebruikers creëren en overal ter wereld op kunnen slaan?

  • Als er meer oplossingen via de cloud worden aangeboden en steeds minder een beroep gedaan hoeft te worden op de it-professional, wat betekent dit dan voor het werk van ict-afdelingen?

  • Wat is de meerwaarde van de it-professional als de meer zelfstandige eindgebruiker de hulp van it nog maar nauwelijks nodig heeft?

Over bovenstaande vragen is recent een whitepaper gepubliceerd door Exin in combinatie met BPdelivery. In dit whitepaper ‘Cloud computing: The impact for IT departments and the IT professional’ wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwe rol van de ict-afdelingen en de professionals die in die afdelingen werken.

Er is al veel besproken dat de meest kansrijke combinatie de it-professional is die begrijpt dat ict meer de business kant moet opzoeken. Hierbij wordt zeker niet bedoeld dat de technische component verdwijnt. Ik verwacht zelfs dat ict’ers die de link naar de business kunnen leggen en ook nog over de noodzakelijke technische vaardigheden beschikken, het meeste de aansluiting kunnen maken met de ontwikkelingen die nu en in de toekomst doorgang vinden. Op je handen blijven zitten is hierbij geen optie, momenteel gaan de ontwikkelingen op het gebied van cloud enorm snel. Het zal de kunst zijn de juiste aansluiting te vinden en die keuze te maken die het best bij de persoon in kwestie past. De whitepaper probeert hier zo compleet mogelijk richting aan te geven.

De whitepaper is hier kosteloos te downloaden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    36 reacties op “IT’ers moeten mee veranderen”

    « Oudere reacties
    1. Ewoud D. schreef:
      23 mei 2014 om 21:32

      @Henri
      De link die ik gaf was kristalhelder en laatst meldde jezelf:

      “Zo had ik gisteren een Amazon RDS server die 6 minuten afweek van UTC waardoor veiligheids protocollen in werking traden. Laad RDS nu net een dienst zijn waarop je zeer weinig invloed hebt, zonder duur support is je probleem dan niet snel verholpen en moet je fail-over in zulke situaties toch echt zelf bouwen.”

      Het gaat goed tot het goed fout gaat is voor sommige services niet echt handig dus lijkt je reactie me niet alleen onterecht maar ook onnozel.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      24 mei 2014 om 07:57

      kj: Okee, dat was flauw, maar Felix was begonnen 😉

      Ewout, met RDS krijg je een database, maar zonder de server, die wordt onderwater wel gebruikt, maar daarop kun je geen wijzigingen uitvoeren. Het is een dienst die goedkoop en gemak biedt, maar niet de juiste keuze was voor wat ik ermee doe. Cloud computing is geen wondermiddel en diverse diensten hebben diverse eigenschappen. Ik verkondig niet dat je geen kennis nodig hebt om een goede IT te bedrijven. Zo vind ik het risicovol dat er mensen zijn die *volledig* op een dienst vertrouwen zonder alternatief als het fout gaat. Het RDS incident was vervelend, maar niet meer dan dat. De meeste problemen die ik heb zou ik ook hebben zonder cloud computing. Ook vind ik veel van de diensten niet perfect en sommige onderdelen zou ik nu ook niet zomaar gaan gebruiken in alle gevallen, de snelheid waarmee veel diensten zich ontwikkelen is fenomenaal en als je dat extrapoleert dan lijkt het me zinvol om als bedrijf hiermee bezig te zijn. Ik geloof niet dat het een hype en een tijdelijk iets is, het is een daadwerkelijke fundamentele verandering.

      Login om te reageren
    3. Ad Gerrits schreef:
      24 mei 2014 om 08:27

      Wat een stelling als “IT’ers moeten mee veranderen” al niet oproept. Misschien ligt het aan het woordje “moeten”. Want geldt niet voor alle kenniswerkers dat het ‘raadzaam’ is om mee te veranderen?
      Het valt me trouwens vaak op dat er bij artikelen over veranderingen snel stellingen worden betrokken. Afhankelijk van de positie een beetje ‘vernieuwers versus ouwe meuk’ of ‘luchtfietsers versus realisten’. Op het risico af als softie te worden bestempeld, lijkt het me nuttiger als er met wat meer wederzijds begrip wordt gereageerd en op de inhoud van het artikel wordt ingegaan. In bovenstaand artikel staan bijvoorbeeld een paar belangrijke vragen waar eigenlijk nauwelijks op wordt ingegaan. Wat jammer is want er zitten onder de reageerders een hoop slimme mensen met veel verstand van ICT.

      Login om te reageren
    4. Felix The Cat schreef:
      24 mei 2014 om 10:42

      @Ad,
      en dan ? dat we het eens gaan worden ofzo ? Dacht het niet, he. Voorlopig graag reageren door 1 dingetje eruit te pakken, bij voorkeur stokpaardjes, uit z’n context halen, generaliseren, opblazen en dan er vol tegenin 😀

      Login om te reageren
    5. Marianne Dorder - Servet schreef:
      24 mei 2014 om 21:07

      Beste Maurice,

      Bedankt voor je artikel. Interessant.

      Je eerste vraag moet denk ik eerder beantwoord worden door de business i.p.v. ICT. Ten eerste moet de organisatie bepalen of het gewenst is dat gebruikers hun eigen specifieke omgevingen en hulpmiddelen mogen gebruiken. Deze keuzes moeten vastgelegd worden in een informatiebeleidsplan. Pas als het duidelijk is wat de richtlijnen zijn voor de organisatie als geheel, kan ICT samen met de business de benodigde faciliteiten in kaart brengen. Dus ik zie het niet als een geïsoleerde vraagstuk die ICT alleen moet oplossen.

      Bij je tweede vraag is mijn antwoord als volgt: Niet alleen ICT dient hierover na te denken maar de directie en management als geheel moeten een besluit hierover nemen. Dit zijn niet geïsoleerde keuzes voor ICT, maar strategische keuzes om b.v. via de cloud te gaan werken, met als gevolg dat er een andere invulling gegeven moet worden aan de ict afdeling en de medewerkers die er zitten.

      Bij je derde vraag is mijn antwoord als volgt: De IT-professional bestaat niet echt, omdat dit erg afhankelijk is van de functie/rol die je als professional heb. Afhankelijk van de rol/functie wordt de meerwaarde bepaald. Ik denk dat ICT-professionals hun meerwaarde blijven behouden, maar dat de invulling van de rol of functie kan/zal veranderen. Dit zal per organisatie of professional verschillen.

      Login om te reageren
    6. John van Voren schreef:
      25 mei 2014 om 22:17

      ICT is één van de vakgebieden waar sinds de Tweede Wereldoorlog de meeste ontwikkelingen plaatsvinden en het snelst integreert met vrijwel alle andere gebieden. Dus blijft het belangrijk om je kennis te ontwikkelen, bewust te zijn van de nieuwe mogelijkheden en na te denken over hoe nieuwe kansen benut kunnen worden.
      Maar helaas gaat het bij dit soort artikelen al gauw om de verkapte verkoop van diensten (in dit geval van Exin), blijft het bij Cloud te veel als buzz word en gebruikt men prikkelende maar dubieuze uitgangspunten. Voorbeelden van het laatste zijn dat er “steeds minder een beroep gedaan hoeft te worden op de it-professional” en dat “de eindgebruiker de hulp van it nog maar nauwelijks nodig heeft”. Dat is in tegenstelling met de opmerkingen van de auteur dat de vraag naar ict-personeel groeit en dat er een krapte is aan software ontwikkelaars.

      Cloud computing kan zoals Ewout aangeeft SaaS, PaaS, IaaS betekenen en gekoppeld aan die Cloud lagen zijn weer een heel stel concepten, varianten en daarmee een heleboel soorten keuzes met allerlei consequenties voor niet alleen de ICT maar ook de business. Een versimpelde hoe om te gaan met de Cloud discussie is net zoiets als die van meer of minder Marokkanen, Polen or whatever.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs