Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Klagen helpt

21 mei 2014 - 08:353 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

De schoolexamens zijn weer in volle gang en dat betekent dat het klagen over deze examens ook weer is begonnen. Het LAKS heeft inmiddels meer dan honderdduizend klachten ontvangen. Zelfs de helpdesk van UPC krijgt minder klachten. Er komen de meest stupide klachten binnen. Bij het examen Engels hoorde ik een examenkandidaat op de radio klagen dat er heel veel woorden in stonden die hij helemaal niet kende. Gek hè, het is namelijk een vreemde taal. Vooral als je het niet geleerd hebt.

De meest domme klacht dit jaar was van iemand die zich erover beklaagde dat er iemand voor hem zat met een grote puist in zijn nek. Door de puist kon hij zich niet concentreren. Hij had twee uur lang meer die puist zitten bestuderen dan zijn examen. Als er iemand voor je zit met een puist in zijn nek, dan is het toch juist een reden om daar niet naar te kijken en je te richten op je examenblaadje?

Doutzen Kroes half naakt

Als Doutzen Kroes half naakt voor je staat te dansen, dan kan ik me voorstellen dat je zegt: ‘Ja sorry, ik kon me niet concentreren. Doutzen Kroes stond half naakt voor me te dansen en toen ze eindelijk weg was, had ik nog maar twintig minuten om mijn Engels examen te maken. Die stond trouwens ook nog eens vol met woorden die ik helemaal niet kende.’

We zijn een land van klagers. We vinden klagen leuk. Dat is ook de reden waarom er zo veel PSV-supporters zijn. Die kunnen lekker klagen. Waarom klagen we zo veel? Omdat het werkt. Ik las vorige week dat ouders gemiddeld 27 keer per dag ‘nee’ tegen hun kinderen zeggen. Probleem is dat we net zo vaak ‘nou vooruit dan maar’ zeggen.

Klagen via helpdesk

Dat klagen werkt weten ict-bedrijven ook. Dat is ook de reden dat ze een helpdesk hebben. Puur uit zelf bescherming. Maar klagen helpt en levert vaak een goedkoper product en extra dienstverlening op. Het is ook wel prettig om te klagen, want dan ligt de schuld niet bij jou. En dan zal de helpdesk wel tegen jou zeggen: ‘Maar meneer, heeft u de handleiding wel gelezen?’ En dan antwoord jij: ‘Ja, maar daar stonden zo veel woorden in die ik helemaal niet kende.’

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl.

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: ICT-project is nooit all inclusive

    Jacob Spoelstra
    OpinieSoftware & Development

    Spoelstra spreekt: Geen ruzie

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Ouderen 2.0

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Minder Marokkanen in de ICT

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’er in joggingbroek

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Zwaar bewolkt weer

    3 reacties op “Spoelstra spreekt: Klagen helpt”

    1. cpt schreef:
      21 mei 2014 om 17:23

      Nou….klagen werkt niet altijd… de meeste reacties op jouw stukjes zijn eigenlijk te kenmerken als klagen, en toch…

      aan de andere kant: je grappen worden wel steeds goedkoper, dus daarmee krijg je wel weer je gelijk 🙂

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      21 mei 2014 om 22:15

      Tsjonge die Jacob is al een lange tijd uit de IT, die HELPDESK waarover hij het heeft is ergens in de jaren 90 omgekat tot SERVICE DESK. Je wordt dus alleen maar aangehoord maar niet geholpen en daarom heeft klagen ook niet zoveel zin. Kijk naar incident management, pas als hele bedrijf niet meer kan werken en dat kenbaar maakt op alle sociale kanalen wordt begrepen dat er een probleem is. Zolang er nog geen sprake is van een imago probleem bij examens blijft alles zoals het is, heel anders toen vorig jaar de examens gestolen bleken te zijn. Als dief dat niet kenbaar had gemaakt op sociale media had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid.

      Login om te reageren
    3. Felix The Cat schreef:
      22 mei 2014 om 03:03

      en reaguren, help dat ook ?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs