Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Big data moeilijk toegankelijk voor bestuurders

04 juli 2014 - 13:43ActueelData & AIBusiness ReviewQlik
Kim de Vries
Kim de Vries

Slechts de helft van de bestuurders heeft toegang tot de noodzakelijke informatie om afgewogen beslissingen te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review en BI-leverancier Qlik onder 442 directeuren en managers.

Een van de belangrijkste struikelblokken hierbij is volgens de respondenten (44 procent) van het onderzoek een gebrek aan toegang tot interne data. Meer dan een derde (36 procent) van de ondervraagden wijt het informatietekort aan de kwaliteit van de interne data. Bovendien zegt bijna de helft van de bestuurders moeite te hebben om toegang te krijgen tot de juiste klantdata (48 procent). Dat terwijl bijna 90 procent van de directeuren en managers aangeeft dat het belang van inzicht in real-time data toeneemt.

Vertrouwen blijkt cruciaal in het beslisproces. De helft van de beslissers die vertrouwen heeft in zijn data zegt groei binnen de organisatie te verwachten, terwijl een deel van de respondenten die minder vertrouwen heeft in de data pessimistisch is over het aankomende jaar (22 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd onder directeuren en managers van bedrijven uit Noord-Amerika, Europa en Azië.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    13 reacties op “Big data moeilijk toegankelijk voor bestuurders”

    Nieuwere reacties »
    1. Felix The Cat schreef:
      4 juli 2014 om 15:17

      Allemaal willen ze hun eigen device meebrengen en toch hebben ze massaal geen toegang ? maar das weer niet zo erg want de kwaliteit laat ook te wensen over ? waarom is vertrouwen nou zo cruciaal in het beslisproces, dan verwacht je groei ?
      bestuurders zijn moeilijk toegankelijk voor mij.

      Login om te reageren
    2. Louis Kossen schreef:
      4 juli 2014 om 22:36

      De vraag kan ook zijn, weet je wel welke informatie je nodig hebt of mist?

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      4 juli 2014 om 23:47

      @louis
      De ongestelde vraag is altijd rood;-)

      Login om te reageren
    4. Pa Va Ke schreef:
      5 juli 2014 om 07:30

      Klinkt haast alsof één of andere guru geroepen heeft dat met over moet op “big data” maar dat de bestuurders nooit nagedacht hebben over wat ze er mee willen of zouden moeten kunnen.

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      5 juli 2014 om 07:42

      Vraag ik me af of direkteuren weten wat big data is.
      De managers die ik tegen kom hebben ofwel geen idee ofwel hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
      Pas na een inventarisatie van de aanwezige achtergronkennis kun je met zo een manager praten over big data want uitspraken over zaken waar je maar half of geen verstand van hebt leiden niet tot gefundeerde managementbesluiten.
      Meestal helpt minimaal 2 uur informatie geven over de principes en de valkuilen.

      Login om te reageren
    6. kj schreef:
      5 juli 2014 om 09:40

      Als ICT en data werkelijk zo’n belangrijke rol zouden spelen in het beslissingsproces, dan mag toch wel minstens van een bestuurder worden verwacht iets meer van die zaken af te weten dan nu het geval is.

      Verder lijken de uitkomsten van het onderzoek te suggereren dat, wanneer de groei achterwege blijft, de bestuurders dit wijten aan de kwaliteit/afwezigheid van de data.

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      5 juli 2014 om 10:05

      Big data in deze context is ‘The computer says NO!’ niets meer en niets minder. Als ik lees dat het contact met de klant verloren is dan vraag ik me af hoe vaak dit soort bestuurders nog onder de mensen komt.

      Login om te reageren
    8. Louis Kossen schreef:
      6 juli 2014 om 09:10

      @Ewout Rood? Maar dacht ook, naast dat je zou moeten weten wat je nodig hebt of mist is er de vraag wat zou jouw (big) data voor je kunnen beteken en wat valt eruit te halen.

      Login om te reageren
    9. Ewoud D. schreef:
      6 juli 2014 om 10:37

      @Louis
      Big Data wordt nog weleens als de ‘verlosser’ gezien voor slecht bestuur, de MBA managers blijken namelijk nog weleens teveel met de cijfers gegoocheld te hebben. Als ik lees dat er maar weinig vertrouwen van bestuurders is in de interne data dan vraag ik me af hoe het toch komt dat ze altijd wel het recht op bonussen tot 3 cijfers achter de komma weten te rechtvaardigen.

      Login om te reageren
    10. Johan Duinkerken schreef:
      7 juli 2014 om 07:06

      Die drie cijfers voor de komma (en vaak meer) baart me meer zorgen.

      Wat de hype (oftewel massa hysterie) van Big Data lijkt het niet gek veel anders te zijn met de marketing die over jonge vrouwen en meisjes wordt uitgestort om vooral maar met hun eigen verschijning bezig te zijn om te voldoen aan een onmogelijk haalbare standaard.
      Executives die over worden gehaald door gewiekste verhalen om maar vooral mee te doen om aan een onmogelijk haalbare standaard te voldoen van een utopisch aandoende onderneming.
      OK, nu lijken me ze niet zo naïef als meisjes maar ze zijn blijkbaar wel gevoelig voor marketing prikkels. Dus wat dat betreft is het zaak om vooral door de mooie verhalen heen te prikken en een goed en vooral realistisch beeld te krijgen van wat er nou allemaal mogelijk is en wat je er aan kan hebben.
      Dat houdt dus ook de mogelijkheid in om inzicht te krijgen in wat je hebt. Dus mogen de partijen die naar je hand dingen dit maar eens mooi laten zien en laat er dan je techneuten ook naar kijken of het ook praktisch te gebruiken is. Geen woorden maar daden.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Bluesky X
    Data & AI

    Kort: Mobiel netwerk VodafoneZiggo vernieuwd, dislikes voor Bluesky (en meer)

    Data & AI

    Ai bij verzekeraar Achmea

    Security & Awareness

    De onmisbare rol van technologie en menselijk bewustzijn bij beeldverificatie

    ai hallucineren
    Data & AI

    Hoe voorkom je ai-hallucinatie?

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Data & AI

    De transformatie van OpenTable

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs