Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Hacker

SafeNet: Datalekken raken vooral retail

30 juli 2014 - 09:19ActueelCloud & InfrastructuurSafeNet
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

In de retailsector worden meer bestanden geschaad dan in enige andere branche. Dit blijkt uit onderzoek van securityleverancier SafeNet, dat in het tweede kwartaal van 2014 wereldwijd 237 datalekken registreerde. Meer dan 145 miljoen records zijn in de retail verloren gegaan of werden gestolen. Dat is 83 procent van alle datalekken. Voor de eerste helft van 2014 zijn er wereldwijd meer dan 375 miljoen klantdata gestolen of verloren gegaan als gevolg van 559 datalekken.

Minder dan 1 procent van alle 237 datalekken tijdens het tweede kwartaal van 2014 waren volgens SafeNet beveiligde breaches. Hierbij zorgden sterke encryptie- of authenticatieoplossingen ervoor dat de data niet te gebruiken was. In slechts 4 procent van de 237 gemelde datalekken was encryptie gebruikt. Daarvan waren er slechts twee te classificeren als beveiligde breaches, waarbij encryptie de toegang tot de gestolen data beperkte.

De overheid was na retail de op een na onveiligste sector met 11 procent van alle gestolen of zoekgeraakte data. Het aantal datalekken in de financiële dienstverlening nam aanzienlijk af: van 56 procent in het eerste kwartaal tot minder dan 1 procent van alle gestolen records in het tweede kwartaal.

SafeNet onderzocht wereldwijd ook onder ruim 4500 volwassen consumenten of een datalek gevolgen heeft voor een aankoopbeslissing. Bijna 40 procent van de respondenten koopt nooit of waarschijnlijk nooit iets bij of doet zaken met een bedrijf dat te maken heeft gehad met datalekken. Dit antwoord steeg naar 65 procent als bij de datalekken financiële of gevoelige informatie van klanten betrokken was.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs