Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwe servicebus voor auto’s is open source

11 maart 2015 - 11:164 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCeBIT
Rik Sanders
Rik Sanders

Wetenschappers van de Technische Universiteit München hebben een nieuwe tweelagen-architectuur ontwikkeld, gebaseerd op de zogeheten Visio.M Automotive Service Bus, om de toenemende it-complexiteit in auto's te reduceren. Deze service bus is onder een open source licentie gebracht. De wetenschappers presenteren hun software op de ict-vakbeurs CeBIT 2015, die van 16 tot en met 20 maart plaatsvindt in Hannover.

Voor het Visio.M-onderzoeksproject ontvingen de onderzoekers van het Duitse federale ministerie van Onderwijs & Onderzoek een subsidie van 7,1 miljoen euro. Aanleiding voor het onderzoek aan de Technische Universiteit in München is de toenemende ict-afhankelijkheid van auto’s. De wetenschappers constateren dat een auto gemiddeld genomen zo’n tachtig verschillende systemen telt. De complexiteit van zo’n it-omgeving kan een verdere ontwikkeling van auto’s, bijvoorbeeld rond het internet der dingen, in de weg staan.

‘De informatie-architectuur bij de bouw van auto’s gaat terug op principes die in de afgelopen honderd jaar zijn bedacht. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van internet of things, het op afstand besturen van auto’s en het volautomatisch besturen van auto’s is een vernieuwing van deze architectuur noodzakelijk’, aldus de onderzoekers.

Berichtenverkeer

Daarom bedachten de Visio.M-onderzoekers een nieuwe it-architectuur die naar analogie van smartphones uit twee lagen bestaat. Alle relevante functies die met het besturen van de auto en de veiligheid te maken hebben, draaien in één laag; de andere laag is bedoeld voor de communicatie tussen het systeem, de bestuurder en het internet. Om aanvallen van hackers en cybercriminelen op te vangen, draaien de subsystemen op verschillende platforms.

De vitale functies worden bewaakt door een centrale ‘electronic control unit’ (ecu), gekoppeld aan een ‘controller area network’ (can)-bus. De communicatiestromen lopen via een computer die op het web is aangesloten. De basis-architectuur is gebaseerd op de Visio.M Automotive Service Bus’, die ontwikkeld is door de onderzoekers.

Deze service bus functioneert als een boodschappenkanaal. Alle componenten versturen en ontvangen berichten via dit kanaal en hebben alleen toegang tot de auto-data. Er zijn drie soorten boodschappen: ‘gebeurtenissen’ (bijvoorbeeld snelheid, positiebepaling), ‘commando’s’ (airco aan, verwarming lager) en ‘voorkeuren’ (muziekkeuze van de bestuurder, thuisadres). De componenten spreken de ‘grammatica’ van de Automotove Service Bus. Het verkeer wordt bewaakt door de centrale ecu. Net als mobiele apps kunnen componenten worden geupdate of verwijderd zonder langs een garage te hoeven gaan.

Klassiek design

Een grafische interface faciliteert het communicatieverkeer met de bestuurder. Alle essentiële informatie wordt vertoond op een dashboardscherm. ‘In Visio.M hebben we gekozen voor het klassieke design met de ronde instrumenten, maar dat kan worden aangepast’, zegt Michael Schermann, hoofd van het Automotive Service Lab, onderdeel van de vakgroep Computerwetenschappen & Economie aan de Technische Universiteit München. ‘Een bestuurder kan dingen aanpassen door met zijn vinger in de richting van het aanraakscherm te bewegen. Hij hoeft het scherm niet aan te raken. Daardoor raakt hij minder afgeleid tijdens het rijden.’

Het Visio.M-systeem heeft zijn officiële weggebruik-licentie in oktober 2014 gekregen. Nu het project ten einde loopt, is de Automotive Service Bus onder een open source licentie beschikbaar. ‘Ontwikkelaars overal ter wereld kunnen ons platform nu gebruiken voor hun eigen onderzoek’, zegt Schermann.

Partners

Visio.M-architectuur

Het OSGi (Open Service Gateway Initiative)-softwareplatform vormt de basis voor de ontwikkeling van Automotive Service Bus. De servicebus is met Java ontwikkeld en draait op alle standaard besturingssystemen. De hardware bestaat uit een PandaBoard, een ‘single board computer’, gebaseerd op een chipset van Texas Instruments, draaiend op Linux. Een Apple-iPad is in gebruik als aanraakscherm; de centrale ecu is van het bedrijf IAV.

Deelnemers aan het Visio.M-consortium zijn naast de universiteit hoofdpartner BMW en de partners Autoliv BV & Co. KG, Bundesanstalt für Straßenwesen (BAST), Continental, Daimler, Finepower, Hyve, IAV, InnoZ, Intermap Technologies, LION Smart, Amtek Tekfor, Siemens, Texas Instruments en TÜV SÜD.

CeBIT

De onderzoekers geven in Hal 12 (stand C79) demonstraties van hun systeem, onder andere het op afstand in controle hebben van de auto.

Ict-specialisten kunnen zich via Computable gratis registreren voor CeBIT 2015.

Meer over

ArchitectuurCeBITOpensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    EU geeft groen licht voor 112-systeem auto’s

    Computable.nl
    OpinieSecurity & Awareness

    ICT zelfrijdende auto moet privacy waarborgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Google: zelfrijdende auto in 2015 de weg op

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Volkswagen: Auto is rollend rekencentrum

    Eén reactie op “Nieuwe servicebus voor auto’s is open source”

    1. Pascal schreef:
      13 maart 2015 om 07:19

      Opvallend dat hier niemand op reageert, terwijl dit juiste een goede ontwikkeling is.
      Nu merkgarages noodgedwongen vaak vakgarages worden is het wel zo fijn dat er gebruik gemaakt wordt van technologie waaraan iedereen zijn steentje kan bijdragen en uiteraard gebruik van kan maken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs