Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Geolocatie van belang bij internet performance’

29 april 2015 - 07:163 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurDyn
Birgit Bunt
Birgit Bunt

Geolocatie is van groot belang bij het verbeteren van internetprestaties, zegt Paul Heywood, managing director bij Dyn in een interview met Computable. ‘Organisaties moeten niet langer de wereldkaart gebruiken om te bepalen naar welk datacenter internetverkeer moet worden gestuurd, maar zij moeten de kaart van het internet gebruiken.’

Vaak worden problemen met traag internet veroorzaakt doordat organisaties niet begrijpen naar welke datacenters internetverkeer moet worden gestuurd, om de internetprestaties van hun klanten zo hoog mogelijk te houden, legt Heywood uit. ‘In plaats van dat organisaties kijken hoe de kaart van het internet eruit ziet, kijken zij naar de wereldkaart en waar de datacenters fysiek gezien het dichtstbij liggen, maar zo werkt het niet.’

Als organisaties te maken krijgen met traag internet, kan dit een ramp zijn voor hun bedrijfsvoering. Heywood spreekt dan ook van ‘slow is the new downtime’. ‘Hoewel traag internet niet écht downtime is, heeft dit wel een grote impact op de gebruikerservaring.’ Hij licht dit toe door de vergelijking met een waterkraan te maken. ‘Wanneer je een kraan gebruikt en het duurt erg lang voordat hier water uit komt, dan probeer je natuurlijk een andere kraan. Zo werkt het ook als klanten op je website komen, maar het te lang duurt voordat de website geladen is: dan gaan ze verder kijken en verlies jij klanten.’

Screenshot #1: Realtime overzicht is van de wereldwijde latentie-prestatie van Marktplaats.nl

Ook op het gebied van het oplossen van het probleem met de internetsnelheid is volgens hem de vergelijking met de waterkraan te maken. ‘Want wat doen mensen op het moment dat alle kranen stuk zijn? Dan gaan ze de pijpleiding, het achterliggende systeem, bekijken. Bij de website zullen ze dus naar problemen met de server gaan kijken, maar daar blijft het vaak ook bij.’ Volgens Heywood is het belangrijk om naar het hele internet te kijken.

Screenshot #2: Overzicht van hoe Marktplaats.nl met het internet verbonden is

‘Wij struinen het internet af en verzamelen dagelijks zo’n viermiljard gegevens’, legt Heywood uit. ‘Daarmee kunnen wij voor klanten inzichtelijk krijgen wat de prestatie van hun website in verschillende delen van de wereld is.’ Een voorbeeld van hoe dit wordt getoond, is te zien in screenshot #1 van Dyn’s Internet Intelligence tool. Heywood legt uit dat dit een realtime overzicht is van de wereldwijde latentie-prestatie van Marktplaats.nl. Ook wordt inzichtelijk gemaakt hoe de website verbonden is met het internet, zoals is te zien in screenshot #2.

Smart routering

Organisaties die zich al wel bewust zijn van het feit dat geolocatie belangrijk is, kopen deze informatie vaak. Volgens Heywood moeten zij zich er echter wel bewust van zijn dat de geolocatie data van veel aanbieders voor minder dan 50 procent correct zijn. Heywood legt uit dat Dyn informatie verzamelt en deze visualiseert, waardoor organisaties op basis hiervan bedrijfsbeslissingen kunnen nemen. ‘Niet alleen is de locatie van klanten belangrijk, ook moeten organisaties realtime weten hoe de routes van het internet lopen en hoe deze constant veranderen. Vervolgens kan de snelheid van het internet worden verbeterd door middel van smart routering, ook wel bekend als het regionaliseren van de content.’

Over Dyn

Dyn helpt bedrijven met het verbeteren van hun internetprestaties. Met op de cloud gebaseerde oplossingen helpt Dyn bedrijven hun online infrastructuur zo te monitoren, te controleren en te optimaliseren dat dit resulteert in een superieure ervaring voor de eindgebruiker. Door een hoogwaardig wereldwijd netwerk en ongeëvenaarde, objectieve informatie over internetprestaties, garandeert Dyn dat het internetverkeer voortaan sneller, veiliger en betrouwbaarder verloopt.

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs