Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Generatie Y verandert HR ingrijpend

11 mei 2015 - 09:553 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Door verregaande automatisering verdwijnt 50 tot 60 procent van het werk op de personeels- en salarisadministratie. Dat is goed nieuws voor de huidige hr-professionals, maar zeker voor de generatie Y.

Binnenkort komt de generatie Y op de arbeidsmarkt. Allemaal jonge mensen die vergroeid zijn met automatisering en hun gehele leven managen met hun smartphone. Dat gaat ook impact hebben op de human resource informatiesystemen (hris). Als bankzaken al met een app geregeld kunnen worden, dan is het voor deze generatie helemaal ondenkbaar om papieren bonnetjes te bewaren, aan elkaar te nieten en hier vervolgens een nog zelf in te vullen declaratieformulier aan toe te voegen. Deze generatie maakt tijdens de lunch een foto van de rekening en stuurt die digitaal door naar het systeem. Nog voor ze hun glazen leeg hebben gedronken, wordt de declaratie al verwerkt.

Dit soort ontwikkelingen is al in gang gezet en biedt enorme kansen. Ik ken bedrijven waar medewerkers zich met een what’s app’je kunnen ziekmelden bij hun leidinggevende. Handig natuurlijk, maar het is wel van belang dat er een systeem achter zit. Want als die manager vervolgens de ziekmelding weer in een ander systeem moet inkloppen, is het niet efficiënt meer en ligt het niet goed vast. Wanneer de melding direct in het systeem wordt ingegeven, krijgt de leidinggevende niet alleen de melding, maar ziet ook dat dit bijvoorbeeld de derde keer in korte tijd is. Dan heb je daarna een heel ander gesprek met die medewerker.

Ess en mss

In de afgelopen twee jaar zijn de begrippen employee self service (ess) en/of manager self service (mss) gemeengoed geworden binnen human resource management en dat zal alleen maar verder toenemen! Employee self service en/of manager self service geven aan dat medewerkers zelf hun verantwoordelijk nemen. Zowel in hun werk als in de geautomatiseerde administratieve afhandeling van hun personeelsdossier.

De komende jaren dienen organisaties en medewerkers samen nog meer stappen te maken. Samenwerking is daarbij cruciaal. Vaak zijn veel hr-systemen wel gedigitaliseerd, maar nog niet geautomatiseerd. En voor de duidelijkheid: knippen en plakken van gegevens is geen automatisering.

Automatisering volgt op standaardiseren. Bedrijfsprocessen worden duidelijk vastgelegd, van waaruit het administratiesysteem het werk geautomatiseerd verwerkt. Als een medewerker van functie wisselt, dan rolt de complete administratie daar automatisch achteraan, inclusief de juiste salarisstrook.

Generatie Y kunnen we niet motiveren om saai en routinematig werk te doen. Laten wij ons door deze generatie inspireren. Generatie Y wil alleen doen waarvoor zij gestudeerd heeft. De focus van de hr-professionals is de afgelopen jaren verschoven naar administratie in plaats van belangrijke en inspirerende werkzaamheden, zoals arbeidsmarktcommunicatie, talentontwikkeling, het voorkomen van ziekteverzuim en het aanscherpen van het declaratiebeleid. 

Door elkaar te inspireren en van elkaar te leren, kunnen alle hr-professionals weer met volle passie aan de slag met alle medewerkers. 

Meer over

eHRM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Generatie Y ontketent netwerktransformatie’

    OpinieCarrière

    HR in 2020: traditionele systemen exit (2)

    12 reacties op “Generatie Y verandert HR ingrijpend”

    « Oudere reacties
    1. brombeer schreef:
      13 mei 2015 om 13:41

      @Ewout
      “Tot op heden heb ik dus slechte ervaringen met HR-professionals, ben met één ervan getrouwd….”
      Slecht huwelijk? 🙂

      Login om te reageren
    2. Felix The Cat schreef:
      13 mei 2015 om 20:56

      “Generatie Y kunnen we niet motiveren om saai en routinematig werk te doen.”

      Generatie X wel ? Inderdaad een saai en routinematig verhaal. Jammer dat sommigen er er een positieve draai aan proberen te geven.

      De inleiding op die zin is trouwens eigenaardig :
      “Automatisering volgt op standaardiseren. Bedrijfsprocessen worden duidelijk vastgelegd, van waaruit het administratiesysteem het werk geautomatiseerd verwerkt.”
      Daar moeten we volgens het artikel dus naar toe en dan over Generatie generatie Y beginnen die daar juist geen zin in heb. Inspirerend.

      Haha, alleen doen waarvoor gestudeerd is, terwijl het bedrijfsleven daar juist zo ontevreden over is. Het sluit allemaal niet aan enzo en in de war voor talent. Op zoek naar getalenteerde out-of-box denkers, maar geen KPI’s om dat te meten. Net als ethische conflicten, welke waardetoevoeging is dat ? Generatie Y heeft andere focus. Ff naar de zaak watseppen dat ze ziek zijn van de al digitaal gedeclareerde drank. Goed bezig.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs