Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Facebook wordt het internet’

19 mei 2015 - 09:02OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de toekomst van het internet. Facebook wil het worden, Google ook.

Net zoals het web al synoniem is geworden voor het internet, zo streven grote internetbedrijven ernaar om synoniem te worden met het internationale netwerk. Het web heeft in de loop der tijd diverse andere protocollen en toepassingen van het internet gekopieerd, opgeslokt, verdrongen en vervangen. Bijvoorbeeld FTP is voor velen Wetransfer. E-mail is voor velen webmail. IRC is voor velen Facebook, ‘s werelds grootste sociale netwerk – met flinke voorsprong.

Facebook is zelfs zó groot dat het wellicht groter is dan het internet. Technisch gezien kan dat natuurlijk niet, aangezien Facebook ‘slechts’ een toepassing is die draait op het internet. Maar nut en noodzaak zijn ook graadmeters voor omvang. Kale internettoegang is niet wat mensen willen, maar contact en gebruiksnut. Vandaar dat veel mensen Facebook belangrijker vinden dan internet, of zelfs menen dat zij internet niet gebruiken maar dat ze Facebooken. Het plan van Facebook voor internet.org is dan ook – net zoals Google’s plan voor internetballonnen – gericht op de miljarden mensen die nog niet connected zijn. Connected met internet of met Facebook? Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    33 reacties op “‘Facebook wordt het internet’”

    Nieuwere reacties »
    1. Mark Peters schreef:
      21 mei 2015 om 06:43

      Het lijkt me een prima businessplan. Dit is heel goed voor de aandelen Facebook. Omdat ze alles, of bijna alles, van iedereen weten, kunnen ze een hele goede service leveren. De visie van Mark Zuckerberg werd al duidelijk in een van zijn vroegste quotes over facebook:
      ‘They “trust me”, Dumb fucks’

      http://en.wikiquote.org/wiki/Mark_Zuckerberg

      Login om te reageren
    2. Maurice schreef:
      21 mei 2015 om 06:45

      Ik zie dit echt niet gebeuren. Facebook is al lang over zijn top heen. Jonge kids gebruiken nu eerder apps als snapchat en instagram om met elkaar te interacten. Facebook is het verleden en sterft langzaam af.
      Interessant artikel over deze materie:
      http://www.forbes.com/sites/quickerbettertech/2013/08/19/why-facebook-is-in-decline/

      Login om te reageren
    3. Peter Hofman schreef:
      21 mei 2015 om 07:34

      Connected met internet uiteraard. Kijk maar naar de strijd om net neutrality ivm internet.org. Men wordt wakker, want men wil geen internet waar de aanbieder bepaalt wat je te zien krijgt.

      Login om te reageren
    4. Johan schreef:
      21 mei 2015 om 07:36

      Wat een waardeloos verhaal. FB is een toepassing op internet, net als vele andere applicaties vie via Internet bereikbaar zijn. FB is geen internet, net als een auto geen asfalt is.

      Login om te reageren
    5. Luuk Roovers schreef:
      21 mei 2015 om 08:00

      Het is inderdaad de vraag hoe dit zich gaat ontwikkelen. Neem Google die tegenwoordig al gaat bepalen of een website op je mobiel getoond mag worden op basis van techniek waarvan Google vind dat die actueel is. Als e-commerce dienstverlener op zich een mooie omzetdriver. Immers Google houdt de klanten bij de les (straft ze zelfs af) als ze technisch niet meer bij zijn met hun webshop of website. En wij mogen dan de templates weer aanpassen. Maar waar houdt het op…
      Wat mij betreft verder te vergelijken met de discussie over de fysieke infrastructuur versus diensten. Zie het energienet, de wegen, de spoorrails. Het internet is de infrastructuur, de toepassingen zijn de diensten. Wat mij betreft scheiden die hap.

      Login om te reageren
    6. hk schreef:
      21 mei 2015 om 08:29

      Kun je straks niet meer internetten zonder Facebook, of kun je zonder internet niet meer Facebooken? Dat is de vraag… En dan zou de discussie erover moeten gaan of Facebook eigenaar zou kunnen worden van het internet.
      Dat zouden ze misschien wel kunnen, maar het mag niet.
      Gelukkig maar.

      Login om te reageren
    7. Henri Koppen schreef:
      21 mei 2015 om 09:12

      Facebook, right. Ik gebruik Facebook voor privé en dus vrienden, geen zakelijke relaties. Facebook is een plek waar ouders foto’s van hun kinderen plaatsen. Ik vind het echt een totaal oninteressant platform. Daarnaast; als ze me zo goed kennen, waarom krijg ik dan zulke slecht reclame die totaal niet interessant is?

      Facebook… overrated.

      Je ziet juist dat steeds meer platformen die iets specifieks hebben aan momentum winnen. Gewoon een evolutie. Ja het generieke platform is de grootste, maar qua macht zie ik toch echt een verschuiving.

      Ook Google neemt risico’s met het straffen voor sites zonder goede mobiele ondersteuning. Ik vind op mijn mobiel steeds minder de dingen die ik zoek dus ben geneigd nu ook vaker de alternatieven te gebruiken….

      Login om te reageren
    8. Felix The Cat schreef:
      21 mei 2015 om 09:48

      he Henri, nu ben je ineens kritisch en is inhoud weer belangrijk.
      Normaal focus je zo op wat eindgebruikers uiteindelijk willen en volgt iets dat je dood gaat als je niet snel mee doet.
      Maar ik vind Internet ook typisch ouderwets denken, Cloud en SOA daar heb je wat aan.
      Sommigen vragen zich af wat ik nu eigenlijk probeer duidelijk te maken en waarom ik so selectief of onjuist citeer. Ik zie het gewoon als goede debiele ondersteuning 😉

      Login om te reageren
    9. Pascal schreef:
      21 mei 2015 om 10:10

      Ja het is allemaal waar want facebook is van Bill Gates en Bill Gates is de uitvinder van het internet, wat zeg ik Bill Gates is de uitvinder van Computers, dat staat allemaal in de Telegraaf en wat daar in staat is immers altijd waar.

      Ik heb geen facebook… en dat wil ik graag zo houden.
      Slechts enkele lieden begrijpen zonder enige toelichting waarom…..

      Login om te reageren
    10. Willem Smith schreef:
      21 mei 2015 om 11:03

      Pascal, Right On!

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs