Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
John Roos

Flexibiliteit vormt arbeidsmarkt tot prostitutie

22 juni 2015 - 12:08OpinieCarrière
John Roos
John Roos

Werkloosheid zal snel afnemen als hrm en werkgevers meer zouden kijken naar wat mensen wel kunnen in plaats van de focus te leggen op wat ze niet kunnen. Ook moet er minder aandacht zijn voor welk bedrag mensen zouden willen werken. Nu zie ik het omgekeerde en worden mensen afgeschreven om de meest niet relevante redenen of aannames.

Mensen die solliciteren hebben kwaliteiten en ervaringen, maar missen (soms) op dat moment net dat kleine beetje scholing en/of ervaring in dat specifieke veld. Waarom niet tevreden zijn met wat minder of bijscholen? Ook met de zogenaamde ‘junior professional’, ofwel het zogenaamde ‘schaap met de vijf poten’, is er geen garantie voor succes.

Mijn motto en streven is dat er meer en welgemeend moet worden geïnvesteerd in mensen en dat de flexibilisering moet worden gestopt. Met de flexibilisering is de arbeidsmarkt gevormd tot prostitutie: kort genot met een liefdeloos einde en een illusie armer. Overigens kunnen we nog wat leren van deze bedenkelijk branche. Zij hebben geen selectietoets op leeftijd, als ‘het’ maar werkt. Dus laten we de verplichte leeftijdsvraag ook maar afschaffen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    3 reacties op “Flexibiliteit vormt arbeidsmarkt tot prostitutie”

    1. ITman schreef:
      26 juni 2015 om 06:09

      Absoluut waar, flexibilisering maakt iedereen gevoelloos en niet betrokken want waarom zou je straks ben je toch weg.
      Wil je betrokkenheid dan moet je mensen aan je binden voor een lange tijd.

      Login om te reageren
    2. John Roos schreef:
      26 juni 2015 om 07:42

      Mijn motto en streven is dat er meer en welgemeend moet worden geïnvesteerd in het creëren van (seniore) banen. In het AD van 28/6 wordt er een artikel gewijd aan het NIET uitgeven van 600 miljoen euro aan crisisbudget. Mijn oproep aan de politiek is gebruik dit geld voor bijscholing en lastenvermindering voor werkgevers om seniore professionals weer aan een baan te helpen!!!

      Zij verdienen of hebben met hun gezinnen ook recht op bed, bad, brood en uitzicht op een redelijke toekomst perspectief.

      Login om te reageren
    3. Will Moonen schreef:
      28 juni 2015 om 10:29

      Inderdaad – er zou meer geïnvesteerd mogen worden in mensen. Maar flexibilisering tegen gaan?
      Dat laatste lijkt me zoiets als Don Quichot en zijn gevecht tegen de windmolens.

      Bedrijven worden tegenwoordig gerund door financials die inhoudelijk eigenlijk nauwelijks een idee/gevoel hebben bij datgene waar het bedrijf voor staat. Daarmee doel ik dan vooral de producten en/of diensten die in de markt gezet worden en de kern van de manier waarop die meerwaarde leveren bij een bepaalde groep afnemers.

      In het verlengde daarvan is er een top-down aansturing van de mensen in de verschillende teams. Iedereen krijgt redelijk gedetailleerde, soms zelfs uitgeschreven procedures en instructies over wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen en wat het beoogde resultaat is.

      Op zich een logische manier van werken gezien de toenemende, flexibele arbeidsschil en de behoefte om ondanks die flexibilisering toch een stuk continuïteit te borgen.

      Toch zie ik persoonlijk meer heil in wat onderzoek met proeven naar wat helpt om ondanks die flexibilisering toch mensen op een of andere manier aan je bedrijf te binden. Idealiter in een vorm waarbij een beroep wordt gedaan op hun intrinsieke motivatie waardoor continuïteit min-of-meer vanzelf geborgd is.

      Immers, die intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat de betreffende medewerker zich ook verantwoordelijk voelt voor de continuïteit; versus de bal terugkaatsen naar een manager met de opmerking dat iets geen onderdeel is van zijn “takenpakket”.

      Mijn verwachting is dat een transitie dan wellicht iets langer zal gaan duren omdat je mensen wil selecteren met de juiste mentaliteit & motivatie; aspecten die niet met een checklist en certificaten te vangen zijn.

      Maar daarmee voorkom je wel dat de coördinatie- en management laag steeds meer en meer beweegt richting een verregaande vorm van micro management.

      Hoewel… als dat juist de bedoeling is… 😉

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs