Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Verzekeraars profiteren te weinig van big data

29 juni 2015 - 07:46ActueelCloud & InfrastructuurCapgemini
Rik Sanders
Rik Sanders

Mede door de inzet van big data analytics kunnen verzekeringsbedrijven zorgen dat er meer interactie met klanten tot stand komt. Daardoor kunnen ze meer producten verkopen. Traditionele verzekeraars blijven hierbij achter. 46 procent van de verzekeraars wereldwijd geeft aan dat het de mogelijkheden van bigdata-analyses voor het verbeteren van de klantervaring onvoldoende benut. Dit is een conclusie die Capgemini trekt uit zijn rapport 'Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction'.

Uit het rapport blijkt dat hoewel verzekeraars zich bewust zijn van de noodzaak om de ervaring van klanten te verbeteren, ze hier nog niet in slagen. Minder dan een derde van de verzekeringsklanten (29 procent) is tevreden over de dienstverlening. Bovendien richten verzekeraars die big data analytics wel in hun bedrijfsvoering hebben ingebed zich met name op het bestrijden van fraude en het verhogen van de winstgevendheid. Slechts 14 procent heeft de beschikking over datamanagementsystemen waarmee toekomstig gedrag van klanten kan worden voorspeld.

Overlopen

In het rapport van Capgemini komen enkele remmende factoren naar voren die bijdragen aan de gebrekkige inzet van big data door verzekeraars voor het verbeteren van de klantervaring. Zo blijkt de focus van verzekeraars meer op de eigen producten te liggen en beschikken de meeste verzekeraars niet over een goede infrastructuur en de juiste it-systemen. Ook is de dataset die wordt gebruikt vaak beperkt en wordt ongestructureerde data, zoals data uit sociale media en afkomstig van sensoren, onvoldoende meegenomen in de analyse. Daarnaast krijgen zaken als beveiliging en privacy nog te weinig aandacht.

Volgens Freek Roelofs, vice-president bij Capgemini Consulting, moeten traditionele verzekeraars snel verandering aanbrengen in deze situatie. ‘Het gedrag van consumenten verandert in rap tempo en als verzekeraars hier niet op kunnen anticiperen is er een grote kans dat hun klant overloopt naar een andere aanbieder.’ Verzekeraars worden in de hele wereld geconfronteerd met concurrentie van niet-traditionele marktpartijen, zoals grote e-handelsbedrijven of start-ups.

Whitepaper

Dit whitepaper bespreekt de voordelen van een analytisch data warehouse, met een verzekeraar-specifiek datamodel als basis, waarmee verzekeraars in staat zijn om een hogere return on investment (roi) te behalen uit business analytics.

Meer over

Business IntelligenceComputing Everywhere

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondFinanciële dienstverlening

    Verzekeraar Generali vertrouwt op Promis

    Kluis
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verzekeraars werken aan digitale poliskluis

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Datamanagement hot item voor verzekeraars

    Eén reactie op “Verzekeraars profiteren te weinig van big data”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      29 juni 2015 om 08:40

      En ook hier wordt weer handig misbruik gemaakt van het angstdenken om te zorgen dat mensen denken dat ze iets missen als ze niet snel ingrijpen.
      Verzekeraars weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze hebben een uitgebreid netwerk van verzekeringsagenten wat ze in staat stelt heel veel en voor kwalitatieve feedback uit het veld te geven.
      Dat Big Data hier aan kan bijdragen is waarschijnlijk maar hoe groot zal het rendement zijn van deze investering?
      Verzekeraars zullen waarschijnlijk veel meer baat hebben aan een meer effectieve fraude bestrijding dankzij Big Data.

      Overigens als klant zit ik hier totaal niet op te wachten dat een verzekering mij dusdanig nauwgezet gaat bijhouden. Vergelijk het maar met tracking cookies die je volgen en zorgen dat je afhankelijk van je inkomen prijzen krijgt voorgeschoteld tijdens het online shoppen. (Want dat zijn allang niet meer alleen reizen en hotels en gaat al wat verder.)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs