Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Adblocker dwingt nieuwe businessmodellen af’

02 juli 2015 - 15:08OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de impact van adblockers, die meer en meer in gebruik raken.

Adblockers slopen het internet, voor bedrijven en sites die erg afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Voor gebruikers is er al jaren een wapenwedloop bezig met steeds prominentere ads die soms de gewilde content overschaduwen of zelfs letterlijk bedekken. Veel websurfers zitten daar niet op te wachten en grijpen naar adblockers als Adblock Plus, uBlock of één van de vele anderen.

Naar schatting zijn er nu 144 miljoen mensen die een adblocker gebruiken, versus slechts 21 miljoen in 2010. Adblocking-onderzoeksfirma PageFair stelt dat dit Google zo’n 6,6 miljard dollar aan inkomsten heeft gescheeld. Geen wonder dat een voormalige Google-manager een adblocker-blocker maakt. Maar de situatie is onhoudbaar. Ads worden opdringeriger, adblockers worden gemeengoed. Dat laatste dankzij Apple ook op mobiel, de grote groeimarkt. Nieuwe verdienmodellen voor het internet worden afgedwongen. Linksom of rechtsom Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    8 reacties op “‘Adblocker dwingt nieuwe businessmodellen af’”

    1. Frank Heikens schreef:
      3 juli 2015 om 06:51

      Er zijn vele sites die zulke prominente reclame hebben, dat de site zelf niet meer te zien is. Je hebt de volgende zeer irritante types ads:
      – ads die je hele scherm overnemen;
      – ads die je hele breedbandverbinding overnemen;
      – ads die je hele processor overnemen;
      – …

      Hiermee schieten ze hun doel voorbij: reclame op de voorgrond in plaats van op de achtergrond.

      Ja, ook ik heb dus een adblocker. Noodgedwongen. Ik snap echt wel dat er geld verdiend moet worden, maar adverteerders maken misbruik van hun mogelijkheden en hebben daarmee het massale gebruik van adblockers zelf veroorzaakt. Eerst gaan ze je pc overnemen, en als steeds meer mensen daar iets tegen gaan doen, gaan ze zitten huilen en klagen dat ze geen geld meer verdienen.

      Keer weer terug naar de simpele banners (jpeg’s, of eventueel een animated gif, maar absoluut geen Flash of iets anders “zwaars”) die een bescheiden deel van je scherm gebruiken en niet je ventilator op volle toeren laten draaien, en mijn adblocker (en die van velen verwacht ik) gaat weer uit!

      Login om te reageren
    2. David Stibbe schreef:
      3 juli 2015 om 07:51

      “Adblockers slopen het internet,”

      Nee, het zijn de ads die het internet slopen. Ze maken het bezoek aan sites in veel gevallen zeer onplezierig en zijn bovendien nog eens een potentiele bron van virussen.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      3 juli 2015 om 08:53

      Irritante ads, virussen maar ook tracking cookies zijn een plaag op het moment.

      Uiteindelijk zal de kwalitatieve content achter een betaalmuur komen. Naast de Google filterbubbel zal dat dan weer leiden tot klasse verschillen op het internet omdat niet iedereen wil of kan betalen voor kwalitatieve content.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      3 juli 2015 om 09:50

      Op mijn firefox heb ik 7 of 8 addons die alles blokkeren wat reklame en tracking betreft, Zo kan ik rustig inhoud lezen.
      Om te testen gebruik ik ook browsers waar alles open staat, dan kun je dat lezen wel vergeten, je wordt gestoord van popups, filmpjes, bewgende animaties en wat nog meer voor rotzooi.
      Niet adblockers slopen het internet, reklame verstopt en vervuilt het internet. Waarbij je nog mag oppassen voor “Adblock Plus” dat niet met Adblock te maken heeft, die laten door waarvoor bedrijven extra betalen, dat is ook niet kosher.
      Ik heb niets tegen een eenvoudige banner maar de reklamewereld in internet is doorgedraaid als een zwaar psychisch gestoorde.

      Login om te reageren
    5. Eduard Zonneveld schreef:
      3 juli 2015 om 15:53

      Ad-blockers op je telefoon zijn zeker niet alleen voorbehouden aan Apple gebruikers. Firefox voor Android ondersteund onder andere Adblock Plus.

      Login om te reageren
    6. Jaap van Belkum schreef:
      3 juli 2015 om 18:50

      Reclame moet interessant, nuttige, inhoudelijk goed en beperkt van omvang zijn.
      De reclamemakers schieten zich in de eigen voet door zo veel hinderlijke, domme reclame aan de gebruiker op te dringen. Als je eventjes op het internet zit zonder adblockers, dan heb je al gauw een Gigabyte gedownload. Dat kan in de papieren lopen als je mobiel werkt. Vaak is overgrote deel van de data ongevraagde rommel. Verder eisen de vaak tientallen scriptjes per pagina te veel CPU-tijd op en wordt de gewenste content soms tijdelijk door de reclame geblokkeerd.

      Als gebruiker ga je liever de advertenties geheel blokkeren en websites met hardnekkige reclame mijden. Nog even en de meeste mensen gebruiken adblockers. Professionele reclamemakers zullen zich meer op kwaliteit en minder op kwantiteit gaan richten, want of hun reclame wordt anders of geblokkeerd, of de gebruiker wil de website van hun klanten niet meer bezoeken. Daar komen hun klanten ook wel achter.

      Dat betekent niet een keuze voor een ander businessmodel, maar gewoon focussen op de gebruikers. Dan kunnen ze ook hogere tarieven hanteren en kan het internet “gratis” blijven.

      Login om te reageren
    7. Jos Visser schreef:
      3 juli 2015 om 22:38

      Ik vraag me echt af waar de meeste mensen die adblockers gebruiken hun tijd op het Internet verdoen dat ze zo enorm worden belaagd door advertenties. Ik gebruik geen adblocker, en heb dat ook nooit gedaan, maar heb weinig tot geen last van debiele advertenties. Er popt er wel eens full-screen op, maar die sluit ik dan, en klaar is Kees. In plaats van een adblocker installeren zou een verandering van leesgedrag misschien aanbeveling verdienen? Maar dit terzijde…

      Ik vind …. uhhh … wat vind ik eigenlijk… Oh ja! Ik vind dus … dat er helemaal geen nieuwe verdienmodellen worden afgedwongen maar dat oude verdienmodellen in ere worden hersteld.

      Kijk, de schoorsteen moet roken; als er niet genoeg geld binnenkomt met advertenties dan moet er geld op andere manier binnenkomen, en dat wordt dus hetzij een abonnement of “pay-per-view”. Maar dat zijn toch geen nieuwe businessmodellen te noemen?

      Login om te reageren
    8. NumoQuest schreef:
      5 juli 2015 om 06:45

      Het lijkt maar niet tot de ad bedenkers en spammers door te willen dringen.

      Spam
      Elke ongevraagde reclame uiting die op mijn scherm verschijnt omdat ik een ‘Gratis’ appje heb gedownload, daar kan ik eenvoudig twee dingen mee. Ik gooi die app weg of ik accepteer die spam en klik die spam weg. Daar kunnen de makers op verschillende manieren mee omgaan. Of je word hinderlijk door te pas en te onpas te gooien met je producten waardoor mensen een grondige hekel aan je krijgen…..

      Of je zet dat netjes aan begin of end van de betreffende app, game of handeling. Dat is dan al een stuk meer bedachtzamer.

      Datzelfde geld ook voor Mickey Soft, Adobe en Google.
      Ik maak zelf uit wat ik al of niet wil installeren op mijn laptop, desktop, server, android of Iphone. Niet de producenten die denken te moeten en mogen roepen dat op het moment dat je gebruik maakt van ‘onze’ spullen, wij wel bepalen wat wij nodig voor jou vinden.

      Als ik namelijk de uren alleen al optel die ik kwijt ben geweest te corrigeren wat voornoemden uitrollen, dan heb ik zeker nog een jaarsalaris te goed van hen. Dat geld ook voor al die bedrijven die vinden mij, ik hou het even bij mezelf (Narcisme troef in ICT ;O) )te gebruiken als belangrijk object.

      Eenvoud troef
      Ik bepaal zelf wat ik leuk vind en bezit een vrije geest. Dat betekend dus ook dat ik naar dingen wil kunnen zoeken die ik leuk vind. En dat kan heel breed zijn want ik bezit van nature een nieuwsgierige geest. Wanneer lieden vinden dat zij hun ‘addbombing’ naar mij moeten customizen naar wat ik het laatst heb gegoogled, opgezocht, aan de hand van de laatste websites die ik heb bezocht, en mij zo beperken in mijn vrijheid, dan ben ik erg simpel.

      Dan zet ik stappen waardoor mijn ‘Big Data’ voor al die spammers en wannabe sales, waardeloos word. En dat kan op verschillende manieren. (Verbaast mij dat ontwerpers/ontwikkelaars nog niet in dat gat zijn gedoken…) Ik ben natuurlijk absoluut niet de enige die er zo over denkt en stappen zet gewoon mezelf te kunnen blijven bevrijd van…..

      Al die hypers die commercieel oh zo graag kwelen dat ik iets MOET omdat anders……. Mijn leven vergaat?

      Right!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs