Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Aansprakelijkheid bij een server crash

17 juli 2015 - 15:01OpinieSecurity & Awareness
mr. Jan Brölmann
mr. Jan Brölmann

Het gerechtshof Amsterdam heeft onlangs een noemenswaardig arrest gewezen over de aansprakelijkheid en zorgplicht van de it-dienstverlener. Uit dit arrest volgt (wederom) het belang om duidelijke afspraken te maken en deze op schrift te stellen.

In deze zaak speelde het volgende. Een it-dienstverlener sloot enige tijd geleden een overeenkomst met een afnemer in verband met de levering van een computersysteem, alsmede het onderhoud, beheer en service daarvan. Daaronder werd tevens verstaan het verzorgen van wekelijks onderhoud – op afstand – van de server. Vervolgens crasht de server, waardoor belangrijke data van de afnemer verloren gaat. De afnemer lijdt schade door dit dataverlies, die zij verhaalt op de it-dienstverlener.

De afnemer stelt zich op het standpunt dat partijen hebben afgesproken dat de it-dienstverlener op eigen initiatief de noodzakelijke back-ups zou maken van alle volledige bestanden van de afnemer. De it-dienstverlener stelt echter dat deze afspraak nimmer is gemaakt. Volgens de dienstverlener diende deze enkel ruimte ter beschikking te stellen op zijn server voor het maken van een back-up, en heeft ook aan de afnemer uitgelegd hoe een back-up diende te worden gemaakt.

Het gerechtshof beoordeeld vervolgens alle bewijsstukken, en komt tot het oordeel dat partijen niet hebben afgesproken dat de it-dienstverlener de verplichting had om volledige back-ups te maken van alle bestanden van afnemer. De afnemer stelt dan dat op de it-dienstverlener een zorgplicht rust om deze back-ups te maken. Daar gaat het gerechtshof niet in mee. De afspraak is niet gemaakt en een beroep op de zorgplicht wordt gepasseerd.

Kortom, als afnemer van it-diensten is het van belang om goed te kijken naar de inhoud van de (SaaS-, PaaS- en sla-) contracten en daarin goed vast te leggen welke verplichtingen gelden voor de it-dienstverlener. Want zoals ook hier is gebleken, is voorkomen beter dan genezen.   

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    5 reacties op “Aansprakelijkheid bij een server crash”

    1. Felix The Cat schreef:
      22 juli 2015 om 11:07

      “ja maarrr, ik dacht dat zij de backup maakten :-(”

      🙂

      Login om te reageren
    2. Technicus schreef:
      22 juli 2015 om 11:37

      En toen werd duidelijk waarom de uitbesteding onder die scherpe prijs mogelijk was. 🙂

      Om maar even op Felix aan te sluiten.

      Login om te reageren
    3. kj schreef:
      22 juli 2015 om 14:34

      Een zakelijke IT dienstverlener doet niets op eigen initiatief.

      Login om te reageren
    4. Mario Gielissen schreef:
      22 juli 2015 om 17:16

      Zelfs de meest simpele backup software kan een mailtje sturen of een backup wel of niet goed gelukt is. En een keer in de maand een restore test uitvoeren kan niet zo moeilijk zijn.

      Login om te reageren
    5. Andre schreef:
      23 juli 2015 om 18:46

      Het is de plicht van de dienstverlener om afnemer uitdrukkelijk te wijzen op het maken van backups. Wanneer de afnemer geen backups maakt dat dient de dienstverlener afnemer duidelijk te wijzen op de risico’s welke hij loopt. het is aan de afnemer of hij hier iets mee doet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    firewall cybersecurity
    Security & Awareness

    Kort: Nieuwe cybersecurity voor Surf, ai-risico bij gemeenten, firewalls achterhaald (en meer)

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Data & AI

    Dit is de toekomst van privacy in ai-gedreven wereld

    Trein, spoor
    Security & Awareness

    Spoor kwetsbaar door digitale zwakke plekken

    Security & Awareness

    Fraudepreventie in betalingen: van kostenpost naar innovatie

    Data & AI

    Europa’s nieuwste verdedigingswapen heet Verá

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs