Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Mine, mine, mine, mijn-omgevingen

Pim de Wit
26 juli 2015 - 20:124 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Pim de Wit
Pim de Wit

Wie kent ze niet. De meeuwen uit de Disney Film Finding Nemo met hun 'mine, mine mine' gekwetter. Ik moet er elke keer weer met een glimlach aan denken als organisaties mij vragen: 'Hoe kunnen we onze klanten en/of ketenpartners beter betrekken bij onze organisatie en processen'. Het inrichten van een 'mijn'-omgeving is hierbij een steeds terugkerend thema.

In onze sociale leven zijn ‘mijn’-omgevingen heel normaal. Denk maar aan facebook of linkedin. Hoewel sommige mensen twijfelen aan de toegevoegde waarde en alert zijn op hun privacy is de realiteit ook dat mensen verbonden zijn op een manier die voorheen niet mogelijk was.

Deze verbondenheid verwachten de klanten ook in de relatie met jou als leverancier. Ze eisen zeer persoonlijke interactie bij het oriënteren naar en kopen van producten of diensten. Zeker bij commodity industrieën als retail, banking en insurance zullen klanten sneller geneigd zijn over te stappen naar een concurrent als deze een betere mijn-omgeving biedt.

Voordelen

Maar het zijn niet alleen je klanten. Mijn-omgevingen leveren ook waarde aan je ketenpartners en medewerkers. Een interessant onderzoek van Deloitte Consulting toont aan dat nauw samenwerken met een ecosysteem in een mijn-omgeving voor organisaties duidelijke voordelen biedt.

Klanten vinden 38 procent sneller een passende oplossing. Nauw betrekken van resellers leidt tot een 27 procent hogere conversie in verkoop, en medewerkers vinden 31 procent sneller een expert die hen kan helpen.

Een mijn-omgeving wil overigens niet zeggen dat een klant al klant dient te zijn en zich via een gebruikersnaam en wachtwoord dient aan te melden. Publieke mijn-omgevingen helpen organisatie ook beter inzicht te krijgen in wat de behoeftes van klanten is. Het stelt hen in staat om een persoonlijke relatie te bouwen nog voordat een klant producten of diensten koopt. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik HomeDepot. Zij zagen het bezoek aan hun fysieke winkels teruglopen en zijn hun klanten actiever gaan benaderen via een mijn-omgeving. Initieel waren het vooral de HomeDepot-medewerkers die proactief klusadvies gaven, maar geleidelijk namen de klanten deze rol over. Ze gingen elkaar informeren en HomeDepot-medewerkers werden meer facilitator. Mensen werden online enthousiast en betrokken wat resulteert in een toename in fysiek bezoek aan de winkels

Vanuit de architectuur wordt een mijn-omgeving traditioneel ingevuld vanuit een webportaal. Gebruikers loggen via hun desktop in en krijgen niet alleen toegang tot relevante informatie, maar kunnen ook transacties uitvoeren. Maar door de verschuiving van desktop naar mobiel eisen onze klanten echter ook dat ze dezelfde functionaliteit via hun smartphone kunnen uitvoeren.

Kenmerken

De belangrijkste kenmerken van een moderne mijn-architectuur zijn:

  • Sneller aanpassingen kunnen doorvoeren in een mijn-omgeving van een klant om accuraat te kunnen reageren op veranderende klantwensen.

  • Sterke focus op kennismanagement zodat de gebruiker al veel informatie of experts zelf kan vinden zonder dat een medewerker ondersteuning moet bieden.

  • Ondersteuning van desktop, mobiel en tablet. Is vanzelfsprekend maar vaak omslachtig omdat deze disciplines vanuit verschillende architecturen ingevuld worden.

  • Geïntegreerd Identity en access management. Eenvoudig en snel gebruikers toegang kunnen geven tot alle systemen en data die voor hen relevant zijn binnen hun mijn-omgeving. Inloggen moeten laagdrempelig zijn via bijvoorbeeld social login functionality. Niet weer een nieuw login account geven, maar gebruik maken van bestaande identity providers als Google, Facebook, Twitter, Linkedin, et cetera.

  • Het kunnen ontsluiten van informatie en transacties uit meerdere bronsystemen op basis van een service gebaseerde architectuur.

  • En tenslotte is het geen schande om meerdere mijn-architecturen naast elkaar te hebben. Het vanuit architectuur nastreven van één omgeving leidt veelal tot veel maatwerk, daar waar softwareleveranciers geïntegreerde oplossingen bieden vanuit hun bedrijfsproces ondersteuning.

Hopelijk blijft het ‘Mine, Mine, Mine’ niet te lang in je hoofd doordreunen. Het uiteindelijke doel is immers dat we ons volledig kunnen concentreren, om de klant centraal te stellen en hem het ‘mijn’-gevoel te geven.

Meer over

ArchitectuurAuthenticatieSmartphonesSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs