Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Adblockers leiden tot meer tracking’

adwertentie blokeren
15 september 2015 - 11:53OpinieSecurity & Awareness
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over adblockers en hoe die leiden tot andere trackingvormen.

Gewone gebruikers ergeren zich nogal eens aan opdringerige ads op het web. Pop-ups, pop-unders, layovers, prestitials, interstitials, de variatie aan advertentievormen is groot en groeiende. De populariteit van adblockers neemt deze ergernis voor velen weg, maar heeft een ongewenst neveneffect.

Adverteerders, uitgevers, social networks en andere belanghebbenden online grijpen – door adblockergebruik gedwongen – naar andere middelen om bezoekers, gebruikers, consumenten en prospects in kaart te brengen. Het simpelweg op een site tonen van banners is allang niet meer afdoende; daar zitten complexe trackingmechanismes achter. Adblockers leiden tot overschakeling op andere vormen van tracking, want de commerciële belangen zijn simpelweg te groot. Wat vind jij?

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    11 reacties op “‘Adblockers leiden tot meer tracking’”

    Nieuwere reacties »
    1. Technicus schreef:
      22 september 2015 om 06:53

      Word je liever gevolgd of heb je liever malware op je computer?

      Advertenties zijn een behoorlijk risico geworden. Het blokkeren voorkomt dat een bezoekje aan nu.nl in een herinstallatie resulteert. Dat je gevolgd wordt, is dan een kleine prijs die je betalen moet.

      Trouwens wat kunnen ze met die informatie? Je kunt de groep niet bereiken, want die heeft een Adblocker en een junkmail filter.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      22 september 2015 om 07:04

      Zal altijd een kat en muis spel blijven.

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      22 september 2015 om 07:13

      Welnee joh, Iedereen installeert tegenwoordig toch ook Ghostery.
      Ik heb overigens geen adblokker, Ik los dat issue al jaren veel eenvoudiger op.
      Geen bezwaar tegen reclame mits dat op een fatsoenlijke manier gebeurd, en daar wringt ehm dus de schoen.

      Login om te reageren
    4. Pa Va Ke schreef:
      22 september 2015 om 08:40

      Reden voor mij in het verleden om adblockers in te zetten waren niet zo zeer de reclames zelf, maar meer de “schreeuweringe” manier waarop ze op sommige websites overheers(t)en. De content lezen lukt(e) niet omdat er van alles stond te knipperen, filmpjes afgespeeld werden en er ineens reclameboodschappen uit de speaker kwamen.

      Ik heb geen probleem met reclame, maar wel met de opdringerigheid ervan.

      Login om te reageren
    5. Frank Roskam schreef:
      22 september 2015 om 10:48

      Mijn bijdrage hier ligt in het verlengde van hetgeen Pa Va Ke en Pascal beschrijven. De laatste tijd ben ik met Ghostery en Ad Control flink bezig geweest, omdat ik het heel erg zat ben van al die content vervuilende (schreeuwerige) reclames.

      Niet dat ik tegen reclame ben en de illusie heb dat ik dit stoppen kan, maar het is van mijn kant meer een signaal naar hun toe dat het anders moet. Je bent overigens met beide applicaties nogal wat tijd kwijt om 1 en ander fine te tunen.

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      22 september 2015 om 13:37

      In Firefox de volgende Addons/Plugins:

      BetterPrivacy
      Disconnect
      NoScript (dat blokkeert veel, je moet begrijpen wat je toelaat)
      Perspectives
      PrivacyBadger
      ShareMeNot
      TrackMeNot

      Wanneer ik voor testdoeleinden met een browser zonder dit soort add-ons zie, hoe websites door opdringerige reclame tot visuele epilepsie-starters gedegradeerd zijn dan vraag ik me af waar het verstand van die reclamemakers zit. Uit ergernis koop ik die producten zeker niet.

      Login om te reageren
    7. Han schreef:
      22 september 2015 om 17:31

      Gewoon een aangepaste hosts file gebruiken: http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

      Login om te reageren
    8. herbert weustenenk schreef:
      23 september 2015 om 06:26

      Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen het toegenomen gebruik van adblockers en het tracking van bezoekers.
      Websites proberen al heel lang content af te stemmen op de klant, met Amazon als grote voorbeeld. Het doel is uiteraard om meer te verkopen door zoveel mogelijk relevant te zijn voor de bezoeker en daarvoor moet je meer weten van de bezoeker.
      Zolang bedrijven zich netjes houden aan allerlei privacy regels en fatsoensnormen (en dat is wel belangrijk!) is daar ook niets mis mee.

      Login om te reageren
    9. Frank Heikens schreef:
      23 september 2015 om 06:56

      Adverteerders zijn dom bezig. Hoe meer troep ze leveren, zoals grote en irritante (Flash) animaties die zowel je scherm als je CPU kapen, hoe meer mensen zich ertegen gaan wapenen.

      Weinig mensen zullen iets doen tegen een GIF of JPEG banner met “normale” afmetingen.

      Breng je reclameboodschap kort en bondig over. Als je dat niet kunt, dan heeft een irritante pop-up of “schermkaping” ook geen zin.

      Dus adverteerders moeten terug naar de basis (normale banners), en iedereen accepteert dat er advertenties bestaan, of Johan’s scenario komt uit (het kat en muis spel).

      Login om te reageren
    10. Henri Koppen schreef:
      23 september 2015 om 08:38

      Lol, @Han ik ben niet zo van de AD blockers, maar een HOST file gebruiken om alle bekende ad netwerken om te leiden vind ik wel erg inventief, werkt prima haha! Zo elegant 🙂

      Had het wel eerder gelezen, maar nog niet dat iemand dus al zo’n hostfile had aangemaakt.

      Werkt in ieder geval subliem! Thanks.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    GPUGate cyberaanval
    ActueelGovernance & Privacy

    Chatcontrol EU voorlopig ‘on hold’

    labhack
    AchtergrondSecurity & Awareness

    De labhack en de schade: wet versus digitale praktijk

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCarrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    AchtergrondCarrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs