Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Adblocker is diefstal

23 september 2015 - 07:38OpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Steeds meer mensen installeren op hun computer een adblocker. Een op de vijf heeft er al één of zelfs meerdere. We houden op internet niet van advertenties. We zien ze als vluchtelingen die ongevraagd ons scherm binnen komen lopen.

De advertenties laten ook heel pijnlijk zien dat je gevolgd wordt op het internet. Google volgt mij beter dan de meeste van mijn volgers op Twitter. Meest irritante vind ik dat als ik bijvoorbeeld een nieuwe jas op internet heb gekocht, ik de komende twee maanden alleen maar advertenties met die nieuwe jas te zien krijg. Die heb ik net gekocht! Ik ga hem niet nog een keer kopen.

Vitesse

Voor de meeste websites zijn advertenties hun inkomsten. Een adblocker installeren en toch naar die website gaan, is dus gewoon stelen. Of je moet voor die website betalen. Als je als supporter bij een voetbalwedstrijd alle reclameborden gaat afplakken, word je ook het stadion uitgezet. Tenzij je het natuurlijk bij Vitesse doet want daar zijn ze allang blij dat er iemand in het stadion zit.

Niets is gratis in deze wereld. Alles wat je gratis krijgt daar zit op één of andere manier toch een verdienmodel achter. Bij de gratis producten van Google ook. Die financieren ze met advertentie-inkomsten. Alle producten van Google zijn er dus ook op gericht dat een adverteerder door jouw beeld loopt. Waarom ontwikkelt Google bijvoorbeeld een zelfrijdende auto? Dan hoef je als bestuurder niet meer op de weg te letten en kunnen ze dus je voorruit vol met reclame stoppen. Elke keer als je met je ruitenwisser over je raam swiped, komt er een nieuwe advertentie.

PVV en Sylvie Meis

Met advertenties op mijn scherm kan ik dus leven. Ik zou wel graag andere blockers op mijn computer willen hebben. Bijvoorbeeld een blocker die de reacties van PVV-stemmers onder nieuwsberichten weghaalt, een blocker die alle artikelen over Sylvie Meis blokkeert of eentje die alle opiniepeilingen verwijdert tenzij we drie dagen voor de verkiezingen zitten. Maar achter die blockers zit geen verdienmodel dus die zullen er wel niet komen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    MagazineData & AI

    Spoelstra spreekt: Niet te voorspellen

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Geld voor niks

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Digitaal getrouwd

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: Bekocht

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Afblijven

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Hoe duurder, hoe tevredener

    25 reacties op “Spoelstra spreekt: Adblocker is diefstal”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. vSchaik schreef:
      23 september 2015 om 11:56

      Toch moet het kind niet met het badwater worden weggegooid. Voor de kleinere websites is het zelf exploiteren van de ruimte niet rendabel, dus wordt exploitatie van de advertentieruimte uitbesteed aan externe partijen.

      Een hierboven veel gelezen argument is dat men het als storend ervaart dat je gedrag wordt gevold. Het implementeren van een Adblocker is dan symptoombestrijding. In plaats daarvan zou je als gebruikers cookies kunnen weren/verwijderen. Zo lever je wel je tegenprestatie naar een website die je bezoekt, maar wordt je niet geconfronteerd met dingen die je al hebt aangeschaft.

      Verder is het (helaas maar logischerwijs) zo dat budgetten voor online campagnes gemiddeld over de markt gelijk blijven (of afnemen). Een adverteerder wil zoveel mogelijk rendement op de investering en zal dus een voorkeur hebben voor zo prominent/intrusief mogelijke uitingen. De websites die zich netjes gedragen (met kleine subtielere advertenties) zien zo hun inkomsten terug lopen.

      In de echte wereld hebben winkels het moeilijk om te concurreren met webshops. Logisch, webshops hebben minder huur, personeel en andere vaste lasten. Toch zijn er consumenten die een winkel inlopen om iets te bekijken, het later online kopen, maar wel klagen dat winkels failliet gaan.
      Als een consument waarde hecht aan de huidige diversiteit van websites dienen adblockers niet gebruikt te worden, of nog beter: dient uit goodwill juist op kleine subtiele advertenties geklikt te worden. Dat zou vergelijkbaar zijn met het kopen van Fair Trade producten (maar dan zonder dat het je een cent extra kost).

      Login om te reageren
    2. P.J Westerhof schreef:
      23 september 2015 om 12:43

      “Spoelstra spreekt”. Vóór je spreekt is het altijd goed te bedenken of je niet beter je mond kunt houden. Zo ook in dit geval.

      Ongevraagde reclame geldt als ‘spam’. Dat past niet binnen het ‘verdienmodel’ van het internet, doodeenvoudig omdat het internet geen verdienmodel heeft.
      Spam in mailvorm is strafbaar. Spam als reclamebanner geldt als diefstal van bandbreedte.

      Net doen alsof je politiek-correct bent is een beetje goedkoop.
      Oók al geen verdienmodel.

      Login om te reageren
    3. hk schreef:
      23 september 2015 om 13:07

      Snap de weerstand niet. Zolang de advertenties niet irritant over de content heen bewegen en weg geklikt moeten worden, is er niks aan de hand. Doen ze dat wel dan ben ik sowieso meteen weg.

      Login om te reageren
    4. Emiel van der Linden schreef:
      23 september 2015 om 13:58

      Gratis is iets anders dan dat het geen geld kost. Er zijn zat mensen die kosteloos een bijdrage willen leveren, al dan niet tegen adware.

      Login om te reageren
    5. W.H.P Metselaar schreef:
      23 september 2015 om 14:04

      Zou het niet zo kunnen zijn dat de moderne consument juist door het gebruik van internet zich bewuster is geworden van de mogelijkheden die datzelfde internet biedt?
      Persoonlijk blok ik al zolang ik gebruikmaak van internet (en dat is al vanaf 1994)ALLE advertenties en laat ik weten dat ik niet gevolgd wil worden.
      Als ik om wat voor reden een product of dienst nodig ben (sorry ik ben noordeling) ga ik naar één van de vele vergelijkingssites of ga gericht op zoek via een zoekmachine. Ik weet dat ik daarbij ook gemanipuleerd kan worden, maar ik heb (bijna)volledig zelf in de hand welke informatie ik tot me neem. Op die manier koop ik wat ik zelf denk nodig te hebben en word ik inderdaad niet achtervolgd door aanbieders die me willen aansmeren wat ik net gekocht heb.

      Vervolgens bepaal ik de hand van het product of ik dat via een webshop wil kopen of bij die leuke zaak op de hoek. Service is nog steeds veel waard.

      Bijzonder is dat de meeste vergelijkingssites geen voor de consument zichtbaar verdienmodel hebben, maar natuurlijk is dat er wel. Die vorm is voor mij acceptabel. De aanbieder betaalt waarschijnlijk voor het product dat hij verkopen wil en rekent dat in zijn prijs door.

      Tenslotte. Ik moet het afkloppen, maar in combinatie met antispyware heb ik mijn computer nog steeds virusvrij weten te houden. Een extra steuntje in de rug om opgedrongen advertenties en trackers te weren.

      Login om te reageren
    6. Herbert Weustenenk schreef:
      23 september 2015 om 18:03

      Ik heb pas een adblocker geinstalleerd nadat ik me realiseerde dat advertentienetwerken gehackt werden, waardoor malware werd geserveerd aan argeloze gebruikers op betrouwbare nieuws sites zoals nu.nl en telegraaf.nl.
      Als de nieuws site zelf de advertenties zou hosten worden advertenties niet geblokkeerd, en zijn gebruikers een stuk veiliger (mits de nieuws site zelf niet gehackt wordt natuurlijk, maar dat is een ander onderwerp).
      Dus meneer Spoelstra: U moet u iets eerder verdiepen in de materie alvorens conclusies over andere mensen te trekken.

      Login om te reageren
    7. Jan van Leeuwen schreef:
      23 september 2015 om 21:41

      Ach Jacob, het enige wat je weggooit is de verpakking, in dit geval de reclame. Dat kun je geen diefstal noemen.

      Login om te reageren
    8. Jasper schreef:
      24 september 2015 om 11:33

      Van de week een donatie overgemaakt aan Adblocker. Dus de reclame-makers moeten zich daar maar melden. Adblocker is een aanvulling, een verbetering zo u wenst. Ik blokkeer elke advertentie – net zo lang tot ze niet meer mijn GUI verstoren! Door Adblocker kunnen de advertenties alleen maar beter (mooier) worden. De reclamemaker moet (simpel gezegd) eens in de spiegel kijken.
      @ vSchaik: Als een site niet zonder reclame kan, zal een site ook wel niet veel te melden hebben. Tevens ben ik niet verantwoordelijk voor hun verdienmodel o) Overigens hebben Apple, IBM, Microsoft, Intel, BMW, Toyota enz. geen advertenties (of zijn niet storend), hun site is namelijk hun advertentie / leveringsprogramma. Internet is van iedereen, als je een vergoeding wenst voor het gepubliceerde dan doe je iets volledig verkeerd of je wilt verdienen aan iets wat niet van jou is. Jij maakt het nieuws niet! Het nieuws wordt gemaakt door de betrokkenen en daar heb ik geen reclame voor nodig – wel Adblocker.

      Login om te reageren
    9. Rob schreef:
      24 september 2015 om 17:12

      Ik vraag me af of de echte diefstal niet het misbruiken van door de gebruiker betaalde bandbreedte/databundel is?

      Ik vindt reclame prima, zolang ik niet de nadelen daar van ondervind en de rekening moet betalen 🙂 Zoals bv tergend langzaam laden van websites, hoog datagebruik (vooral mobiel) en tig weken achtervolgd worden met reclames van die ene webshop die je eens bezocht hebt.

      Login om te reageren
    10. Ewoud D. schreef:
      24 september 2015 om 22:06

      Hmm… hoe zit het eigenlijk met Computable?

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs