Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘YouTube wil slaatje slaan uit ads-ergernis’

29 september 2015 - 07:48OpinieCloud & InfrastructuurYouTube
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over YouTube zonder ads, waar dan wel maandelijks voor betaald moet worden.

Google’s videoplatform YouTube wil óók een abonnementsmodel hanteren. Dit zou nu echt komen, na tien jaar van gratis video, supported door diverse ads in, op, voor en rondom YouTube-video’s. Volgens technieuwssite Re/Code gaat Google gebruikers voor tien dollar per maand verlossen van ads.

Het probleem hierbij is dat gebruikers enerzijds gewend zijn aan ads en anderzijds dat ze door ad blockers al veel minder last van ads hebben. Het slaatje slaan uit ads-ergernis zal dan ook zeer waarschijnlijk een moeizame business worden. Wie wil er nou betalen voor iets dat altijd al gratis was? Het verleden leert dat een betaalde dienst of alternatief dan wel een killer-functie moet bieden, zoals gemak of een grote library aan (eventueel unieke) content. De abo-variant van YouTube is echter hetzelfde als het ad-support origineel. Het abonnementsmodel krijgt het dus moeilijk. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    9 reacties op “‘YouTube wil slaatje slaan uit ads-ergernis’”

    1. Henri Koppen schreef:
      2 oktober 2015 om 07:08

      Jasper, alsjeblieft, op korte termijn werken Webwereld titels misschien best, op de lange termijn loopt je website leeg of blijf je over met het publiek waar de site niet voor bedoeld is.

      Slaatje slaan is zo verkeerd gesteld dat ik me er over op wind. Als Computable een bedrag vraagt per maand zodat je geen advertenties ziet dan is dat dus een keuze van zowel de gebruiker als Computable.

      Het *enige* verdien model van de site is advertenties en om het merk Computable te ondersteunen. Het is dus geen slaatje slaan, maar een strategie om te overleven, iets waar zeer veel kranten mee worstelen.

      Tien euro per maand zonder extra voordelen is alleen te fors. Dan moet je ook bepaalde content leveren zoals een Netflix of iets.

      Maar ik zou met liefde bijvoorbeeld 3 euro per maand willen betalen voor bijvoorbeeld Facebook (voorbeeld, zelf ben ik geen Facebook fan)

      Maar als you-tube tien dollar vraagt geloof ik er niet zo in. Ze zouden dan misschien een plan hebben. Dus 2 euro voor minder dan 200 afspelingen per maand. 10 euro voor onbeperkt.

      Grappig is wel hoe je dan met cookies e.d. omgaat, want als ik op een website YouTube content zie wil ik dan zeker ook geen advertenties.

      En ik heb nauwelijks ad-ergenis. Hostfile aangepast en geen reclame meer 🙂

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      2 oktober 2015 om 07:08

      Video zonder reclame, muziek zonder reclame, gewone sites zonder reclame: dat gaat Google 30 dollar (en met de mooie 1-op-1 wisselkoers) 30 euro per maand opleveren!

      http://tweakers.net/nieuws/102361/youtube-werkt-aan-advertentievrij-abonnement.html

      Je moet altijd betalen voor diensten op internet. Of met geld, of met je ziel (de “gratis” diensten). Google ziet je het liefst dubbel betalen: elke maand een bedrag aan Google afdragen, terwijl het grote gegevens verzamelen gewoon door blijft gaan.

      Ik hoop dat mensen dit doorhebben, en dat het faalt.

      Login om te reageren
    3. Marcus Kool schreef:
      2 oktober 2015 om 11:37

      ‘zonder reclame diensten’ kan wel als ze alles in een pakket stoppen en de prijs de juiste is. Dus alle Google diensten zonder ads voor EUR 12,50 per maand is het overwegen waard.

      Hetzelfde geldt voor het in Nederland niet zo populaire Yahoo. Alles in 1 pakket zonder ads kan een goedverkopende dienst worden.

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      2 oktober 2015 om 11:52

      YT beseft blijkbaar niet dat zij bestaan bij de gratie van hun bezoekers en niet andersom. Zij gaan net zo goed naar een alternatief als deze beter aansluit bij hun wensen. Want dat YT een te dominante positie heeft is overduidelijk.

      Login om te reageren
    5. Pascal schreef:
      2 oktober 2015 om 19:22

      quote ‘En ik heb nauwelijks ad-ergernis’ Grijns… toch nog iets aan dat iritante mannetje gehad he 😉

      Ik heb op m’n Mac wel een antie ad-dinges.
      Nu keek ik laatst een TED Talk, en daar werd mij vriendelijk doch niet dwingend verzocht en Ads toe te staan.
      Pascal ging door de knieën en nu word elke TED talk afgesloten met een Rolex horloge… die ga ik straks ook meteen aanschaffen…

      Login om te reageren
    6. Frank Heikens schreef:
      2 oktober 2015 om 23:08

      Inderdaad Johan, dit is een simpel gevalletje van vraag en aanbod. Consumenten willen video’s zien, producenten (vloggers en anderen) bieden het aan. Dat gaat nu vaak via YouTube, maar dat kan net zo goed via Vimeo of andere diensten.

      Na Hyves kwam Facebook, en na Facebook komt het volgende sociale netwerk. Dus er is ook leven na YouTube (en de andere Google-diensten).

      Voor een tientje per maand verwacht ik het NetFlix- of HBO-aanbod, niet de prutswerkjes van de vloggers.

      @Marcus:
      Google is niet de enige aanbieder, er zijn vele. Ga je elke aanbieder (Facebook, LinkedIn, Computable, …) een paar euro tot 12,50 per maand betalen?

      Login om te reageren
    7. Jasper Bakker schreef:
      5 oktober 2015 om 11:22

      @Henri: Hm, ja, ik had misschien beter een van de andere werkkoppen kunnen gebruiken? Zoals: ‘YouTube wil verdienen aan ads-ergernis’?

      Ik neem je comment mee (voor een volgende keer).
      Dank voor je feedback!
      🙂

      Login om te reageren
    8. Wietse de Vries schreef:
      5 oktober 2015 om 11:39

      Ik snap dat je geld wil verdienen aan de diensten die je levert. Probleem is echter dat zodra je geld vraagt voor je dienst er altijd een concurrent is die het gratis aanbiedt. Dus enkel als een cloud video server (wat YouTube is) zie ik in dit verdienmodel niets zonder unieke content.

      Login om te reageren
    9. Wietse de Vries schreef:
      5 oktober 2015 om 11:58

      Dit is een typisch internetprobleem. Het is onmogelijk een goed business model te hebben in een wereld waar de concurrent just a click away is. Als je niets unieks te bieden heb is het een race to the bottom en uiteindelijk kom je uit op gratis of nog erger dat je als dienst gaat betalen om maar mensen naar je site te lokken.

      Ik heb het antwoord ook niet en ben bang dat internet niet de nieuwe economie is gaan opleveren die we 20 jaar geleden voor ogen hadden. Het is een extra verkoopkanaal geworden en meer ook niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs