Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
    • Inzendingen
    • De jury en experts
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
    • Magazine
    • Adverteren in het magazine
  • Nieuwsbrief

‘Firefox dreigt irrelevant te worden’

14 oktober 2015 - 13:11OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de Firefox-browser, die zijn relevante positie heeft verloren.

Ooit, ooit was de browser van de Mozilla Stichting de openbreker van hele markten. Het marktdominante Microsoft heeft door Firefox de ontwikkeling van zijn Windows-geïntegreerde browser Internet Explorer weer opgepakt. Het ingeslapen IE6 en ook opvolger 7 en 8 hadden te kampen met flinke concurrentie van de open source browser. Zoekmachine Google heeft zijn eigen browser in het leven geroepen en ook Mac-maker Apple heeft het heft in eigen handen genomen. Dit, terwijl Apple heel lang geleden nog Microsofts IE default meeleverde op zijn Macs en Google lange tijd heeft volgehouden dat het geen eigen browser nodig had, omdat het toch universeel toegankelijk was.

De aanjaagrol van Firefox is nu zo’n beetje uitgespeeld, mede door de snelle opkomst van de mobiele markt. Browsers zijn op die enorme markt van smartphones (en ook wel tablets) in feite gebonden aan de besturingssystemen van de respectievelijke platformleveranciers. Mozilla krijgt nog geen voet aan de grond met zijn eigen mobiele plannen. Firefox is nu gezakt naar een marktaandeel onder de 12 procent en dreigt dus irrelevant te worden. Wat vind jij?

Meer over

BrowsersFirefox

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Videobeveiliging naar de cloud

    Ontwikkelingen in videobeveiliging en cloud-gebaseerde securityplatformen

    Computable.nl

    Route naar digitale autonomie en soevereiniteit

    Van A(merikaans) naar Beter. Complexiteit zit niet in de nieuwe locatie, maar de weg er naar toe.

    Computable.nl

    Comeback? Private Cloud heroverwogen.

    Waarom regie, security en controle opnieuw centraal staan

    19 reacties op “‘Firefox dreigt irrelevant te worden’”

    Nieuwere reacties »
    1. Frank Heikens schreef:
      19 oktober 2015 om 07:49

      FireFox:
      – is snel (en wordt sneller) en stabiel;
      – is zuinig met systeemresources (itt Chrome);
      – ondersteunt alle webstandaards (itt Edge);
      – draait op alle platforms (itt Edge, Internet Explorer en Safari);
      – respecteert je privacy (itt Chrome).

      FireFox werkt prettig (is mijn mening), heeft overal dezelfde look & feel, en daarom werk ik er bij voorkeur mee.

      De absolute noodzaak is er niet meer, maar het zou wel een groot verlies zijn. Ik zie FireFox graag blijven!

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      19 oktober 2015 om 08:10

      Ook een FF gebruiker. Maar het aandeel sterft af en tegen het miljarden geweld van de andere grote spelers kunnen ze simpelweg niet op.
      Hetzelfde lijkt te gelden voor AMD dat ook tanende is.

      Wat dat betreft mogen wij ITers ons afvragen of het een goede ontwikkeling is dat alle ontwikkelingen richting het groepje grote multinationals gaan die of alles wegconcurreren of opkopen.

      Login om te reageren
    3. Frank schreef:
      19 oktober 2015 om 08:19

      Wat mijn voornaamgenoot schrijft. Ik zie geen enkele reden om een andere browser te gaan gebruiken.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      19 oktober 2015 om 08:34

      5 Sterren voor Frank!
      wellicht in de koptext toch liever “in nederland” toevoegen want in andere landen zoals duitsland en oostenrijk heeft firefox een veel groter marktaandeel.

      Login om te reageren
    5. Ad Gerrits schreef:
      19 oktober 2015 om 10:20

      Voor veel mensen is een browser, mede dankzij aanjager Firefox, een commodity geworden die op alle apparaten ‘gewoon werkt’. Voor de liefhebber/specialist nog reden genoeg om hem te willen gebruiken, maar het aanjaagtijdperk is (voorlopig) even over.

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      19 oktober 2015 om 10:22

      @Johan
      als iedereen die dat niet wil, kiest voor Firefox, en voor oplossingen die niet bij die multinationals horen dan kan er wat veranderen. Zoals ik steeds zeg, verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik kies voor AMD, Firefox en meid die groten waar mogelijk, dat geef ik ook aan klanten, kennissen, familie door. Alle beetjes helpen. Voor Firefox ben ik bereid te betalen.

      Login om te reageren
    7. Marco de Boer schreef:
      19 oktober 2015 om 10:50

      Ik heb eigenlijk geen voorkeur, ik heb alleen gemerkt dat bij het debuggen van websites en het testen van websites, Firefox een ontzettende hoeveelheid goede tools heeft om dat te doen.
      Selenium, firebug, firepath etc noem ze maar op. Het werkt allemaal als een trein. Maar vooral de vernuftige integratie van Selenium studio met Firefox is toch voor mij de reden om Firefox te gebruiken.

      Login om te reageren
    8. -rob- schreef:
      19 oktober 2015 om 11:05

      Als alle browsers gewoon de standaards zouden gebruiken hadden we in ieder geval een goede keuze…

      IE implementeert standaarden niet te best, maar door marktvolume passen de ontwikkelaars de websites aan op de browser (slecht idee). Dit afgezien van wat MS allemaal van ons logt.

      Chrome is qua standaards wellicht beter, maar Google valt al helemaal niet te vertrouwen wat privacy aangaat.

      Ik ben al jaren een tevreden FireFox gebruiker, en dat zal ik ook wel blijven..

      Overigens op hetzelfde vlak, ik ben een LibreOffice gebruiker omdat dat tenminste standaards implementeert (dit in tegenstelling met MS office).

      Login om te reageren
    9. Pascal schreef:
      19 oktober 2015 om 11:12

      Voeg er nog aan toe
      Firefox:
      – Bied de plugins die je wel wil
      – Is een stuk aangenamer voor het ontwikkelen van jvs
      – Als OpenSource aanhanger wil ik de audit mogelijkheid ook niet onbenoemd laten.

      Login om te reageren
    10. HansB schreef:
      19 oktober 2015 om 12:24

      Zou jammer zijn als Firefox verdwijnt, maar ik gebruik, zoals heel veel anderen, Linux en zie daar (voor zover ik weet) nog geen IE, Safari of Opera op draaien. Een nieuw MS systeem zie ik absoluut niet meer zitten dus zie ik FF ook nog niet snel verdwijnen of ze verzinnen wel weer wat.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Awards-nominaties

    Pijl naar rechts icoon

    Check Point

    Nadia van Beelen (Sales Associate, Check Point Technologies)
    Pijl naar rechts icoon

    ForceFusion

    Amber Quist (Cyber security specialist, ForceFusion)
    Pijl naar rechts icoon

    Hyperfox

    Vereenvoudiging bestelproces bij Duplast, specialist in voedselverpakkingen (Duplast en Hyperfox)
    Pijl naar rechts icoon

    Prodek Solutions BV

    Compleet pakket voor digitale aansturing duurzame energie bij Odura (Odura en Prodek Solutions)
    Pijl naar rechts icoon

    Norday

    Hyper-gepersonaliseerde cultuurpodcasts die nieuwe bezoekers vaker laten terugkomen via Wondercast (Norday en het Rotterdams Philharmonisch Orkest)
    Alle inzendingen
    Pijl naar rechts icoon

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    OT monitoring herzien: van inzicht naa...

    Monitoring en logging van netwerkverkeer vormen een onmisbare basis voor OT security. Tegelijkertijd groeit het besef dat zichtbaarheid op zichzelf het risico niet verlaagt. In een omgeving met toenemende dreigingen,...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Ciso’s investeren massaal in monitoring door groei botverkeer

    Innovatie & Transformatie

    China bezit krachtigste su­per­com­pu­ter ter wereld

    Cloud & Infrastructuur

    Waarom ‘in-country roaming’ relevant is voor iot-toepassingen

    Cloud & Infrastructuur

    Nederland sluit zich aan bij Pax Silica

    Eurofiber
    Cloud & Infrastructuur

    Gluren achter de deuren van een digitale vesting

    geld
    Software & Development

    Investeerder Main haalt recordbedrag op: 5,25 miljard voor ai-enterprise software

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten
    • Blogwire

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2026 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs