Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Digital innovations

23 februari 2016 - 09:383 minuten leestijdAchtergrondWerkplek & Beheer
Sander Hulsman
Sander Hulsman

Universal communications wordt steeds minder ingezet ter vervanging van de pbx of als alternatief voor andere voice-functionaliteiten en wordt steeds meer aangevlogen vanuit een innovatieoogpunt. Innovatief zijn is in de huidige economie van kenniswerkers absoluut haalbaar, maar dan moeten deze kenniswerkers wel met elkaar in verbinding staan.

Met universal communications-oplossingen hebben bedrijven diverse mogelijkheden om te kunnen communiceren over grenzen heen. Dus niet alleen binnen de organisatie, maar ook met klanten, partners, burgers, patiënten of een andere doelgroep. Lucas Wensing, ceo van StartReady, signaleert vier trends.

Persoonlijk contact op afstand

Het contact tussen bedrijven en consumenten verandert. We zien het in de winkelstraat, die fundamenteel veranderd is door de komst van moderne technologie. Maar die ontwikkeling breidt zich uit. Ook in de zakelijke dienstverlening zien we interacties veranderen. Waar we dachten dat we al veel digitaal deden, kunnen we nu veel verder gaan dankzij communicatietechnologieën als universal communications. Ook voor zaken waar we persoonlijk, menselijk contact voor prefereren of nodig hebben, verplaatsen we ons naar het digitale domein. Een adviesgesprek met de hypotheekadviseur? Thuis achter je computer via Skype. Bij ABN Amro gebeurt het al. Maar ook in de zorg en het onderwijs zijn er mogelijkheden genoeg.

Drones en computerkassa’s

Gevolg van deze nieuwe digitaliseringsfase is dat bepaalde beroepsgroepen bedreigd worden. De pakketbezorging kan binnen afzienbare tijd worden overgenomen door drones. Computerkassa’s waarbij geen caissière vereist is bevinden zich nu naast de gewone kassa’s, maar uiteindelijk hoeft de winkelmedewerker ter plaatse geen begeleiding meer te bieden. Dat kan worden opgepakt en afgehandeld via universal communications-tools. De installatiemonteur kan via een videoverbinding prima laten zien hoe u de toner van uw printer vervangt of hoe de televisie moet worden aangesloten, waarna die televisie zichzelf als autonoom apparaat kan instellen. Communicatie met mensen staat centraal in ons sociale leven, maar wat betreft zakelijke handelingen zien we steeds meer semi-intelligente apparaten onderdeel worden van ons communicatienetwerk.

Regieorganisaties

Ook bedrijven en de bedrijfsvoering veranderen. Bedrijven doen steeds minder in eigen beheer. Dit is wel zo efficiënt: de kwaliteit van zaken die niet tot de core business behoren doet onder voor die van een specialist en bedrijven trekken enkel medewerkers aan die uitsluitend met deze core business bezig zijn. Nu er voor samenwerken op afstand geen belemmeringen meer bestaan, ontstaat er een splitsing tussen organisaties die regie voeren en bedrijven die uitvoeren. Dat zien we bij het uitbesteden van het bedrijfsrestaurant, maar dat kan op veel grotere schaal. Communicatie tussen de regieorganisatie en de uitvoeringsorganisatie kan zich bij een dergelijke werkverdeling niet beperken tot telefoon en mail. Universal communications maakt deze verandering mogelijk.

De mondiale zzp’er

Nog niet zo lang geleden hadden we talloze fabrieken die hetzelfde produceerden. Of dat nu bakstenen of schoenen waren. Die bedrijven hadden een relatief kleine afzetmarkt, waardoor er wereldwijd identieke bedrijven ontstonden om aan de lokale vraag te voldoen. Met de cloud en dankzij universal communications zijn er mondiale producenten. Als je maar goed genoeg bent in wat je doet, kun je zonder problemen orders ontvangen vanuit andere continenten. Zelfs zzp’ers kunnen op wereldwijde schaal opereren. Het flexibel kunnen uitvoeren van werkzaamheden is noodzakelijk voor succesvolle bedrijfsvoering. Het grote voordeel is dat consumenten altijd en op tal van verschillende manieren de beste specialist kunnen benaderen, hoe groot de afstand tussen consument en dienstverlener ook is.

Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 2, februari 2016.

Meer over

Universal Communications

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs