Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hilton en Costa Cruise zetten robots in

15 maart 2016 - 10:41ActueelCloud & InfrastructuurCeBITFoxconnIBM
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Rederij Costa Cruise en hotelketen Hilton zetten robots in voor de dienstverlening aan hun gasten. Het gaat om humanoïde robots (lichaamsvorm van een mens) die zijn ontwikkeld in samenwerking met techgigant IBM en de Franse robotica-specialist Aldebaran. De robots maken gebruik van software van supercomputer Watson. Ze zijn ontwikkeld om gesproken vragen te begrijpen en antwoord te geven op basis van internetbronnen.

De cruise-maatschappij zet de robots vanaf het voorjaar van 2016 aan boord van de schepen Aidaprima en Costa Diadema. De robot heet Pepper en is ontwikkeld door de Franse robotica-specialist Aldebaran, dat onderdeel is van de Japanse investeerder SoftBank Group. Pepper is uitgerust met vier microsoons, twee hd-camera’s een 3d-sensor en aanraaksensoren in de handen. De robot kan emoties interpreteren via gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik.

Aldebaran-verkoopdirecteur Nicolas Boudot vertelt op CeBIT 2016 dat Foxconn honderd van deze robots per dag produceert. Dat gebeurt in opdracht van Aldebaran. ‘Op dit moment is Japan onze grootste afzetmarkt. Daar hebben we al 11.000 exemplaren verkocht. Daarvan worden er ongeveer 3000 gebruikt in winkels, maar er is ook een grote markt voor consumenten. 8000 Japanners gebruiken de robot thuis.’ In Japan zijn er ook meerdere banken die een robot inzetten voor klantadvies.’ In Europa ziet hij vooral interesse voor toepassingen in de toeristische sector en dienstverlening in winkels. Hij vertelt dat ook de Franse Spoorwegen en supermarktketen Carrefour proefprojecten hebben met robots.

Voor bedrijven kost de robot Pepper ongeveer 20.000 euro, vertelt Boudot. Kopers krijgen dan drie jaar ondersteuning. Particulieren kunnen een robot kopen voor ongeveer 10.000 euro. Boudot: ‘De levenscyclus van de robot is drie jaar, we verwachten dat tegen die tijd de ontwikkelingen alweer zoveel verder zijn dan nu. Mensen zullen dan een nieuw en beter exemplaar willen hebben.’

Hilton

Hotelketen Hilton introduceerde op 9 maart 2016 conciërge-robot Connie. Hotelgasten kunnen in de lobby bijvoorbeeld vragen stellen over het weer, lokale attracties, hotelfaciliteiten en restaurants.

Connie’s is een 58 centimeter hoge robot die Aldebaran onder de naam Nao heeft geïntroduceerd. De robot is kleiner dan Pepper en is in Nederland bekend onder de naam Zora. De robot wordt ingezet voor verschillende pilots in de zorg en het onderwijs. Er zijn API’s beschikbaar voor de programmeertalen Java en C++.

https://www.youtube.com/watch?v=ifgf6bZhxiE

Robot Hilton

Meer over

CeBITComputing EverywhereConsultingHPCJavaRobotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Start-up geeft robotles aan productiemedewerker

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Robot helpt Tilburgse peuters bij taalles

    ActueelInnovatie & Transformatie

    VU zet stap in voortplanting robots

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Robot begeleidt KLM-passagiers naar gate

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs