Dropbox is bezig met een channelstrategie voor de Benelux. Hiervoor gaan zij samenwerken met een nog bekend te maken distributeur in de Benelux. Daarnaast heeft de organisatie twee medewerkers die zich zullen focussen op het kanaal vanuit de pas geopende vestiging in Amsterdam.
Dropbox is in 2013 begonnen met hun eerste channelprogramma. Inmiddels zijn er ongeveer tweeduizend partners, waarvan honderden in Europa en een kleine, maar groeiende groep in de Benelux, laat Hank Humphreys, global channel directeur Dropbox, weten. Het eerste programma was een eenvoudig self service programma, maar Dropbox is druk bezig met zowel de uitbreiding van zijn partnerkanaal als het programma zelf. Hiervoor kiest Dropbox een beperkt aantal distributeurs waarmee het bedrijf samenwerkt om op meerdere markten Dropbox aan te bieden, inclusief de juiste ondersteuning.
Binnenkort maakt de clouddienst bekend welke distributeur Dropbox mag vertegenwoordigen in de Benelux. Humphreys geeft aan dat ze graag met een partner vanuit de Benelux werken omdat ze ervaren dat resellers graag met hun eigen vertrouwde partners samenwerken. Humphreys is momenteel het Benelux team aan het uitbreiden en klaarstomen voor het programma. Dropbox zal in een combinatie worden aangeboden samen met andere producten zoals Office 365, Adobe en Autodesk. Deze producten werken technisch gezien goed samen en daarnaast heeft Dropbox een goede relatie met de organisaties erachter.
Belangrijke distributeursrol
De channeldirecteur geeft aan dat elke reseller welkom is, maar dat het bedrijf zich wel beperkt tot een aantal distributeurs om een goede band met hen te kunnen creëren. Distributeurs spelen namelijk een belangrijke rol bij de ondersteuning van resellers in hun verkoopstrategie.
Daarnaast werkt Thomas Neergaard Hansen, global vp sales en channel bij Dropbox, momenteel aan interessante financiële drijfveren voor partners. Om nieuwe partners, voornamelijk in de Benelux te werven, wordt er momenteel gewerkt aan verschillende recruitment-activiteiten en staat Dropbox op verschillende evenementen waar veel resellers participeren, zoals de Microsoft Worldwide Partner Conference.
Nieuwe partners krijgen een training, nieuwe sales- en marketing-hulpmiddelen en -informatie via frequente nieuwsbrieven en verschillende webcasts. Tot slot is Dropbox bezig met de ontwikkeling van een nieuw partnerportaal dat partners helpt met het managen van hun klantcontact.
Enterprise
Begin februari opende Dropbox zijn vestiging voor de Benelux in Amsterdam. Daar werken inmiddels circa vijftien medewerkers. November 2015 werd Dropbox Enterprise gelanceerd, een oplossing voor de grootzakelijke sector. Humphreys laat weten dat er momenteel verbeteringen en nieuwe updates worden doorgevoerd en daarnaast verschillende trainingen en ondersteuning worden geboden, zodat ook deze oplossing past in het partnerecosysteem.