Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderzoek security

Bedrijf haalt geen klantinzicht uit data

27 december 2016 - 10:53ActueelData & AIOracle
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Maar liefst 38 procent van de Nederlandse bedrijven is niet in staat om klantinzichten uit alle verzamelde data te halen. De moeilijkste data om inzicht uit te halen zijn klantentevredenheid, demografische gegevens, de aankoopgeschiedenis/merkloyaliteit en social media-activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Coleman Parkes in opdracht van Oracle.

Voor het onderzoeksrapport ‘Can Virtual Experiences Replace Reality?’ van Oracle ondervroeg Coleman Parkes achthonderd marketeers en verkopers uit drie sectoren: productie en technologie, online retail en telecommunicatie. Het onderzoek is internationaal uitgevoerd in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zuid Afrika. 

Data-analyses

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven het lastig vinden om het brede scala aan data te verzamelen, te organiseren en te analyseren. Ondernemingen hebben vooral moeite om klantentevredenheid (41 procent), demografische gegevens (38 procent), de aankoopgeschiedenis/merkloyaliteit (38 procent) en social media-activiteiten (38 procent) te verzamelen en te gebruiken bij verkoop- en marketingactiviteiten.

Ondanks dat data uit sociale media als een goudmijn wordt gezien, is minder dan de helft van de bedrijven in staat om waardevolle informatie uit sociale media te halen. Bovendien integreert slechts 40 procent social media-data en crm-data met de data voor klantenanalyses. 

Innovatie

‘Het is voor bedrijven lastig om het brede scala aan data te verenigen, te organiseren en te analyseren’, vertelt Mark de Groot, marketing director cx voor Oracle emea. ‘Dit terwijl hier wel technologie voor beschikbaar is. Genoeg reden om daar in te investeren. Is het niet voor vandaag, dan wel omdat consumenten in de nabije toekomst steeds meer data gaan genereren.’

Maar innovatie moet geen doel op zich worden, waarschuwt hij. ‘Uiteindelijk draait het allemaal om het bieden van een betere ervaring aan de eindklant. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.’ Het onderzoek toont aan dat technologieën als virtual reality (39 procent) en artificial intelligence (34 procent) moeten bedragen aan deze verbeterde en persoonlijkere klantervaring. Reden voor 78 procent van de bedrijven om deze technologieën voor 2020 te implementeren.

Toekomst

Meer weten over toekomstige technologische innovaties zoals virtual reality en artificial intelligence? Lees het artikel ‘De nabije toekomst is datagedreven‘.

Meer over

Business IntelligenceSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    stijging
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Jaarcijfers: Schuberg Philis verdubbelt nettowinst

    OpinieData & AI

    Waarom ai de klantbeleving (nog) niet verbetert, en hoe het wel kan

    ActueelData & AI

    Nvidia schroeft met Intigriti ai-beveiligingsprogramma op

    ASML
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ASML: chipvraag blijft hoog, maar geopolitiek benauwt

    Jacob Spoelstra Blij tevreden rustig
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Het komt goed

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Rode Kruis test planningssysteem op Vierdaagse, The Ocean Cleanup bestrijdt met AWS plastic soep (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs