Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meterstanden slimme meters vaak onjuist

06 maart 2017 - 10:183 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurHvAUniversiteit Twente
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Bepaalde elektronische energiemeters kunnen een tot wel 582 procent te hoog verbruik aangeven. In zeker 750.000 huishoudens is een meter geïnstalleerd die potentieel foute meterstanden kan weergeven. Dit, terwijl de overheid wil dat in 2020 in elke woning zo’n slimme meter aanwezig is.

Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente (UT) in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine’. 

Foutieve waardes

In Nederland worden steeds meer klassieke kilowattuurmeters (kWh), de bekende energiemeter met de draaischijf, vervangen door elektronische varianten (ook wel statische energiemeters genoemd). Er doen al langer verhalen de ronde dat elektronische energiemeters in de praktijk te hoge waardes aangeven. Dit was reden voor UT-hoogleraar Frank Leferink om te onderzoeken of elektronische meters inderdaad foutieve meterstanden kunnen aangeven. In het onderzoek testte hij, samen met Cees Keyer en Anton Melentjev van de HvA, negen verschillende elektronische meters. Het gaat om slimme energiemeters die tussen 2004 en 2014 zijn geproduceerd. De meters werden via een schakelbord aangesloten op verschillende energiegebruikers, zoals spaarlampen, kachels, led-lampen en dimmers. De onderzoekers vergeleken vervolgens het daadwerkelijke verbruik van het systeem met de waardes op de elektronische energiemeter.

Vijf van de negen meters gaven in de (reproduceerbare) experimenten een veel hogere waarde aan dan het daadwerkelijke stroomverbruik: in bepaalde opstellingen tot wel 582 procent hoger. Bij twee meters was de waarde juist zo’n dertig procent lager. De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led-lampen waren aangesloten. Keyer, docent Elektrotechniek bij de HvA en promovendus aan de UT: ‘Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met vijftig lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft.’

Schakelende apparaten

Verklaring voor de afwijkende standen is volgens de wetenschappers het ontwerp van de energiemeter in combinatie met een toenemend gebruik van moderne (vaak energiezuinige) schakelende apparaten. Hierbij volgt de opgenomen stroom niet meer een perfecte golfbeweging, maar krijgt hij een grilliger patroon. De ontwerpers van de moderne energiemeters hebben onvoldoende rekening gehouden met deze schakelende apparaten.

De onderzoekers hebben de energiemeters gedemonteerd en constateerden dat de geteste energiemeters – waarin een zogenoemde Rogowski-spoel was verwerkt – een te hoge uitslag gaven, terwijl slimme meters met een Hall-sensor juist een te lage uitslag gaven. Leferink: ‘De energiemeters die we onderzochten, voldoen aan alle wettelijke eisen en zijn gecertificeerd. In de eisen wordt echter onvoldoende rekening gehouden met die moderne schakelende apparaten.’

Gestandaardiseerde test ongeschikt

Woningbezitters die hun energiemeter niet vertrouwen, kunnen de meter laten testen door een erkende keurder. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wel goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen.
Leferink en Keyer raden bezitters met een slimme meter die twijfelen over hun meterstanden aan om contact op te nemen met hun energieleverancier, die daarop de klacht zal doorspelen naar de netbeheerder.

Onderzoek

De studie is onder de titel ‘Static Energy Meter Errors Caused by Conducted Electromagnetic Interference’ gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine’. Het Van Swinden Laboratorium, het Nationaal Metrologisch Instituut, dat een contra-expertise heeft uitgevoerd, bevestigt de resultaten. Het onderzoek is uitgevoerd door Frank Leferink (hoogleraar Electromagnetic Compatibility aan de UT), Cees Keyer (docent bij de HvA en promovendus aan de UT) en Anton Melentjev (tijdens het onderzoek student aan de HvA).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Stedin installeert 3,5 miljoen slimme energiemeters

    AchtergrondCarrière

    SQS test slimme meters van Delta met TMap Next

    ActueelOverheid

    Meest besproken Computable-artikelen in 2017

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Huishoudens steken 1 miljard in slimme apparaten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Iets eerlijker zou niet erg zijn

    24 reacties op “Meterstanden slimme meters vaak onjuist”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Dirk Munk schreef:
      6 maart 2017 om 22:24

      @Matty Hoogsteden
      Een gasmeter is natuurlijk iets anders als een elektriciteitsmeter, en over die laatste gaat het hier.

      Echter als de meting van jouw gebruik plotseling gigantisch afwijkt, dan zijn er twee mogelijkheden. De oude meter kan defect geweest zijn, maar dan moet je al die jaren een belachelijk laag verbruik gehad hebben, en dat zou opgevallen moeten zijn. De tweede mogelijkheid is dat de nieuwe meter een probleem heeft, want een verbruik dat plotseling acht keer zo hoog is, dat lijkt wel heel onwaarschijnlijk.

      In beide gevallen lijkt het mij dat de netbeheerder een onderzoeksplicht heeft. Bel anders eens met Consuwijzer, en leg daar je probleem voor.

      Login om te reageren
    2. Dick van Elk schreef:
      6 maart 2017 om 23:34

      De stroommeting is een goed voorbeeld van het verschil in het volgen van de werkelijkheid met analoge en digitale techniek.

      Meten is in dit geval analoog. Digitaal meten vraagt om de juiste sample frequentie en die is weer afhankelijk van de mate van verandering van het signaal in de tijd. Die analyse is niet (goed) uitgevoerd. Zoals meestal het primaire proces niet goed wordt geanalyseerd bij de afgeleide digitale processen…

      Meten en regelen is een vak apart. Net als het produceren van adequate digitale HW en SW producten. Slimmer zijn dan de slimme meter komt ook hier neer op de analyse van de werkelijkheid en niet op de techniek…

      Login om te reageren
    3. Dirk Munk schreef:
      7 maart 2017 om 10:27

      @Matty Hoogsteden
      Een gasmeter is natuurlijk iets anders als een elektriciteitsmeter, en over die laatste gaat het hier.

      Echter als de meting van jouw gebruik plotseling gigantisch afwijkt, dan zijn er twee mogelijkheden. De oude meter kan defect geweest zijn, maar dan moet je al die jaren een belachelijk laag verbruik gehad hebben, en dat zou opgevallen moeten zijn. De tweede mogelijkheid is dat de nieuwe meter een probleem heeft, want een verbruik dat plotseling acht keer zo hoog is, dat lijkt wel heel onwaarschijnlijk.

      In beide gevallen lijkt het mij dat de netbeheerder een onderzoeksplicht heeft. Bel anders eens met Consuwijzer, en leg daar je probleem voor.

      Login om te reageren
    4. Willem schreef:
      7 maart 2017 om 13:11

      Stroommeting is per definitie complexer dan gasmeting, omdat gasmeting een simpele volumemeting is, terwijl stroommeting eigenlijk natuurlijk een vermogensmeting is, die het product is van spanning en stroom – en laat die nou net niet zo simpel zijn omdat, in het pre-digitale tijdperk, beide een vrij nette sinus zijn maar niet in fase (sinus en cosinus dus eigenlijk). Dat ging goed omdat alle verbruikende apparaten in de huizen zich ‘netjes’ gedroegen als gewone weerstand-belasting. Maar hedendaags doen de leveranciers nog hun best die spanning sinus netjes te houden op het te leveren niveau, wat natuurlijk maar ten dele lukt, maar is de stroom curve waarschijnlijk niet om aan te zien omdat de verbruikende toestellen deels de vreemdste kunstjes uithalen. En waar de oude meter spanning en stroom in de meting wat zal uitmiddelen tot een acceptabele benadering van het echte opgenomen vermogen kan een digitale meter hier erg slecht mee overweg.
      Voeg dat bij het punt dat de netbeheerders de kosten van een controle pittig doorberekenen aan de klant zodat de klant zich wel tien keer bedenkt voor hij aan de bel trekt, en het is duidelijk dat weigeren van die meter de beste optie is. Uiteindelijk hebben tenslotte vooral de leveranciers er baat bij.

      Login om te reageren
    5. Mandy schreef:
      7 maart 2017 om 13:20

      Zojuist contact gehad met onze netbeheerder omdat vorige week een medewerker van onze energieleverancier aangaf dat ons verbruik hoog is.
      Netbeheerder gaf aan dat de berichtgeving niet juist is omdat dit alleen gaat over slimme meters bij grote bedrijven. En dus niet voor meters in woonhuizen. Ik kan het laten nakijken maar je moet enkele honderden euro’s borg betalen mocht het niet aan de meter liggen dan krijg je de borg niet terug. Kortom je kunt contact opnemen maar het heeft geen enkele zin.

      Login om te reageren
    6. Frank Heikens schreef:
      8 maart 2017 om 06:17

      Kijk hier eens:
      http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/met-deze-slimme-meters-betaal-je-mogelijk-te-veel-voor-je-elektriciteit

      Daar vind je deze lijst met meters:
      Echelon 83331-1IMAD KAP4
      Enermet E420-n(t)(s) P8KM
      Iskra MT371-D1A52 ZBEP
      Iskra ​ MT171-D2A52 RBEN
      Iskra MT382-D2A52 ZBBD
      Iskra MT171-D2A52 ZBER
      Iskra MT382-D2A52 ZBEV
      Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
      Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
      Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
      Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX

      Deze moderne meters meten niet goed als je moderne spullen in huis hebt…

      Login om te reageren
    7. Dirk Munk schreef:
      8 maart 2017 om 08:57

      Het is natuurlijk jammer dat niemand het Nederlands Meetinstituut om commentaar gevraagd heeft. Ik neem aan dat zij verantwoordelijk zijn voor het ijken van die meters. Mijn slimme meter staat gelukkig niet in dit rijtje, maar ik weet natuurlijk niet of hij wel getest is.

      Login om te reageren
    8. Leon van der Zanden schreef:
      9 maart 2017 om 11:37

      Bij RTL lees ik:
      [Consumentenbond wil onderzoek
      Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo’n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief. De TU Twente waarschuwt dat zo’n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde ‘piekbelasting’.

      De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. “Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden.”]

      Ik ben benieuwd wanneer we dan daar iets van gaan horen. Ik heb helaas ook zo’n slechte meter. En ja, sinds die meter er is had ik ook de indruk dat we meer vermogen in rekening gebracht kregen. Dacht eerst dat dit door groter wordende kinderen kwam. Intussen heel het huis alle verlichting op LED zitten, 1 kind het huis uit, maar nog steeds ver boven gemiddeld verbruik. Ik hoop dat we snel een goed meter geplaatst krijgen…

      Login om te reageren
    9. Willem schreef:
      13 maart 2017 om 00:14

      Jammer dat dit alleen gerelateerd wordt aan de ‘slimme” meter. Tegenwoordig worden geen conventionele Ferraris meters meer geleverd/geplaatst. Als alternatief heb je dus alleen de keus voor een (domme) digitale meter die men dan heel suggestief conventionele digitale meter noemt. Maar de meet techniek is gelijk aan de “slimme” meter met dezelfde problemen!!! Kortom gewoon alle meters die nu geplaatst worden hebben deze onnauwkeurigheid.
      In het onderzoek. dat al van 2015 dateert, zijn 2 meters die (waarschijnlijk) via een shunt meten en geen grote afwijkingen vertonen. Op dit moment worden veel oude mechanische meters vervangen omdat bij een steekproef een aantal meters buiten de nauwkeurigheid meten. Hierdoor worden ook nog gewoon goed werkende meters (zelfs die die bij de steeksproef wel zijn goedgekeurd) administratief afgekeurd en komen op de lijst voor vervanging. Naast het feit dat is een verschrikkelijk verspilling van grondstoffen en vernietiging van kapitaal betreft, worden meters die aan de normen voldoen vervangen door meters die dat feitelijk niet doen!! Mocht je problemen ondervinden dan wordt (tegen betaling) je nieuwe meter getest met een simpele test met een belasting die thuis hoort in het museum en geen recht doet aan de huidige apparatuur. Ondanks prachtige suggestieve berichten van de vereniging van netwerkbeheerders wordt ook hierbij de vinger niet op de zere plek gelegd (en de journalistiek lijkt dit ook te missen).
      De politiek moet zich opnieuw, en nu goed, hierover buigen en via het agentschap voor telecom nieuwe test en periodieke controle methodes invoeren die beter zijn voor de burgers, het milieu en de portemonnee. Vervanging door digitale meters of uitrol van slimme meters kunnen in afwachting daarvan beter worden gepauzeerd tot er een echt alternatief en juiste keuze gemaakt kan worden door de gebruikers. Of men moet de individuele testgegevens van de geteste meters publiceren zodat wellicht tijdelijk voor de meters met meting via een shunt kan worden gekozen (bijvoorbeeld bij een acuut defect).

      Login om te reageren
    10. Jan De. schreef:
      13 maart 2017 om 08:34

      Ik lees in een reactie om zo’n meter niet door je strot te laten duwen, ik heb dit ook niet laten doen, althans geen op afstand uitleesbare (slimme) dit i.v.m. fraude gevoeligheid via de digitale snelweg, maar moest wel een nieuwe ElEKTRONISCHE laten plaatsen, namelijk een conventionele draaispoel kwh meter was niet meer mogelijk ook een oudere geijkte draaispoelmeter kwh was niet meer mogelijk, dus ga ik er vanuit dat de afwijkingen van deze meter gelijk zijn dan van de z.g.n. slimme afwijkende meters?

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs