Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Volkswagen

‘Sjoemelsoftware is als doping in de wielersport’

16 maart 2017 - 19:56AchtergrondGovernance & Privacy
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Autofraude met software om milieukeuring te verslaan blijkt normaal. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De beruchte dieselgate-affaire bij Volkswagen, die tot aan de bedrijfstop reikt, blijkt niet uniek te zijn. Bij zusterbedrijf Audi, dat eind 2015 al in beeld kwam bij onderzoek naar deze software-matige fraude, heeft Justitie nu net invallen gedaan. Maar sjoemelsoftware die overheidskeuring op dieseluitstoot detecteert en dan om de tuin leidt, vindt niet alleen plaats bij het Duitse autoconcern.

Het Franse Renault is ook betrokken bij dieselgate en Justitie-onderzoeken daarnaar. In januari kwam de Volkswagen-concurrent al in beeld. Nu meldt persbureau AFP op basis van een ingezien onderzoeksrapport dat de volledige top, tot en met ceo Carlos Ghosn, betrokken is bij bedrog met de emissietesten. Het manipuleren van testuitslagen voor dieseluitstoot zou zelfs al sinds 1990 gebeuren. Renault ontkent de hele affaire. Toch lijkt sjoemelsoftware (officieel woord van het jaar 2015) nu wel erg op doping in de wielersport: iedereen doet het. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    OpinieSecurity & Awareness

    NIS2 is geen bedreiging (maar gouden kans voor it-kanaal)

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    3 reacties op “‘Sjoemelsoftware is als doping in de wielersport’”

    1. Dick van Elk schreef:
      17 maart 2017 om 12:30

      Sjoemelsoftware is het gevolg van een moreel tekort bij de opdrachtgevers, het management, én de ontwerpers en programmeurs, met als doel private winst te vergroten ten koste van publieke winst (b.v. milieu, gezondheid).

      Techniek kent geen moraal. Een ingebouwde functie om techniek “slim” te maken, de zogenaamde artificial intelligence, blijft beperkt tot de moraal van de makers van de techniek.

      Onze samenleving is afhankelijk van vertrouwen. De publieke regelgeving ijlt altijd na bij technologische ontwikkelingen omdat helaas niet iedereen te vertrouwen is.

      De moraal: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      18 maart 2017 om 11:52

      Wel typisch dat sjoemelsoftware in de auto-industrie alle aandacht krijgt, terwijl het fenomeen wel vaker voor komt.
      Software zoals opgeleverd wordt bij de grote overheids-projecten is ook vaak verre van perfect, en bij de oplevering wordt alleen het mooiweerscenario getoond. Alleen hoeven hier geen miljoenen auto’s terug geroepen te worden, maar worden er miljoenen verstookt om de software alsnog te laten doen wat het moet doen.

      In beide gevallen geldt dat er op een bepaald moment in tijd iets opgeleverd moet worden, waar enorme financiële belangen aan gekoppeld zijn. Dit zorgt ervoor dat dat mensen risico’s gaan nemen, en incomplete / niet perfecte producten op de markt gaan zetten, of zelfs dingen gaan verbloemen.

      Dit heeft niets met techniek te maken, maar alles met (zoals Dick al zei) moraal en vertrouwen.
      Op het moment dat hoge managers gaan bepalen dat een product geleverd moet gaan worden, terwijl de techneuten het product nog niet goed vinden, moet je je zorgen gaan maken. Helaas wordt klokkenluiden op zo’n moment doorgaans niet gewaardeerd.

      Login om te reageren
    3. Jos de Weerdt schreef:
      20 maart 2017 om 12:28

      @PaVaKe: er is in dit geval in mijn beeld geen sprake van ‘niet perfecte’ software als gevolg van ’tijdsdruk’, ‘menselijk falen’ of ‘mooiweerscenarios’.

      Zonder dat ik alle details ken, zie ik het als gewoon een slim stuk software dat in staat is om de (milieu) prestaties van een automotor aan te passen aan de wisselende weer- en rij-omstandigheden.

      Het gesjoemel ontstaat pas wanneer mensen besluiten dat zij voordeel kunnen behalen door in heel specifieke situaties (zoals die bv tijdens de formele emissie-testen zich voordoen) de software de motor zodanig laten presteren dat betere milieuprestaties worden behaald.

      En dat is een van de punten van Dick van Elk, en ook van jou: wie neemt de beslissing om deze feature te gaan gebruiken?

      Overigens is ‘software in auto’s achteraf aanpassen’ natuurlijk niet helemaal nieuw: het fenomeen ‘chiptunen’ in de autobranche bestaat al jaren, en doet feitelijk hetzelfde. Nadat je auto uit de fabriek komt, pas je de werking van de software en de instellingen aan waardoor je meer vermogen (of een lager verbruik) uit dezelfde motor haalt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs