Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
CDO

‘Chief Digital Officer is een excuusfunctie’

14 juni 2017 - 15:13AchtergrondCarrière
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Digitale transformatie verzandt met alleen een chief digital officer (cdo). Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Voor sommigen zal het een open deur zijn, maar voor te veel anderen lijkt de benoeming van een chief digital officer (cdo) een goede stap om de digitale transformatie in gang te zetten. Ceo’s, raden van bestuur, aandeelhouders, analisten en ook wel de markt zien nut en noodzaak van digitale herziening wel in. Achterblijvers op dit gebied zouden gedoemd zijn; op de lange of zelfs al de korte termijn.

Budgetten bereiken dus grote hoogten, waarbij echter te vaak de basale fout wordt gemaakt van simpelweg en alleen een cdo-benoeming. De eindverantwoordelijkheid is dan ‘uitbesteed’ lager in de organisatie en de uitvoering ligt ook lekker elders. Terwijl digitale transformatie juist een bedrijfsbrede cultuurkwestie is: dus zaak voor iedereen. Hierdoor dreigt het een zaak van niemand te worden, waar de functie van cdo een oplossing voor lijkt te zijn. Het kan dan echter een excuusfunctie zijn; een vinkje op de to-do van innovatie en transformatie. De cdo staat er dan alleen voor, een digitale leider zonder stevig mandaat en zonder benodigd organisatiebreed draagvlak. Wat vind jij?

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    cybersecurity
    ActueelCarrière

    Aantal chief digital officers verdrievoudigd

    Eén reactie op “‘Chief Digital Officer is een excuusfunctie’”

    1. Dick van Elk schreef:
      22 juni 2017 om 11:46

      Een onderscheid in technologie rechtvaardigt mi. geen executive functie. De informatie blijft gelijk, de informatiedrager is nieuw (basis is al 50 jaar oud) waardoor ook de informatiecommunicatie wordt versneld. Zo simpel zou het kunnen en moeten(!) zijn.

      Het creëren van een CDO geeft echter aan dat de digitale hulpmiddelen, meestal door gebrek aan kennis bij de overige executives, overgewaardeerd worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs