Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Een AI-implementatie in 5 uitdagingen

03 juli 2017 - 04:323 minuten leestijdChannelInnovatie & Transformatie

Dit artikel beschrijft de uitdagingen en oplossingen voor een implementatie van artificial intelligence (AI) in een service management omgeving (SMO). Tevens worden de commerciële mogelijkheden van AI toegelicht. Het type AI dat gebruikt is, is een eerste stap naar een artificial neural network (ANN). De uitdagingen worden per fase beschreven, van implementatie tot aan de dagelijkse operatie en het dienstenportfoliomanagement.

Om ANN te begrijpen, moeten we een onderscheid maken tussen intelligentie en geheugen. ANN is de intelligentie. Het geheugen is de database met service- of productoplossingen. Deze worden aan elkaar gekoppeld door een ANN-implementatie.

Implementatiefase

  • Uitdaging

De oplossingen in de database die door de servicecenter-agenten zijn geschreven, kunnen irrelevante tekst- of spelfouten bevatten of helemaal geen oplossing voor de klant voorleggen. Vaak schrijven agenten de oplossing na een gesprek met de klant. ANN gebruikt de bestaande database anders omdat het de geschreven oplossing in de database direct naar de klant stuurt.

  • Oplossing

Een agent beoordeelt de database voor de meest voorkomende en herhalende klantvragen in de ANN-taal en schrijft een volledige oplossing die ANN naar de klant stuurt.

Dagelijkse operatie

  • Uitdaging

Nieuwe oplossingen vullen de database voortdurend aan, geschreven door agenten. Dit kan ANN verwarren.

  • Oplossing

Het plaatsen van de meest voorkomende oplossingen in een prioriteitsdatabase waar ANN eerst in zoekt.

  • Uitdaging

Een gewijzigde service of product kan oude oplossingen overbodig maken en nieuwe oplossingen vereisen.

  • Oplossing

Een agent schrijf een specifieke oplossing voor ANN in de database. Dit is een taak die wordt uitgevoerd wanneer een bestaande service wordt gewijzigd of bijgewerkt.

Dienst/productportfolio-management

  • Uitdaging

Verwijdering van bestaande producten/diensten met oplossingen in de database (het geheugen).

  • Oplossing

Verwijder de oplossingen uit de database behorende bij de dienst/product die niet meer geleverd wordt. Het is altijd veiliger om de verouderde oplossingen in de database te verwijderen.

Nieuwe producten/diensten

  • Uitdaging

Ontbreken van kennis over de nieuwe dienst/product in ANN’s geheugen.

  • Oplossing

Een agent moet de meest voorkomende vragen en hun oplossingen in de database voor het nieuwe product/service plannen en schrijven. ANN’s prestaties moeten nauwlettend in de opstartfase worden gecontroleerd. De klantvragen moeten overeenkomen met de geschreven oplossingen om een ​​val in de servicelevels te voorkomen.

Commerciële mogelijkheden

Wordt de AI geïmplementeerd volgens deze richtlijnen, dan vervangt ANN de menselijke eerstelijnsdienstverlenging. De klantdatabase met antwoorden op eenvoudige klantvragen kan ANN gebruiken om 24/7-dienstverlening aan de klant te leveren.

Nu is de weg vrij om de vrijgekomen krachten complexere opgaven te laten uitvoeren, hogere kwaliteit dienstverlening te leveren, meer diensten aan te bieden of leaner te worden.

Klanten ervaren nu wat deze vorm van AI kan betekenen voor hun onderneming. Dit is een belangrijke eerste stap naar een digitale bedrijfsvoering waar medewerkers en kunstmatig intelligentie samenkomen.

Bedrijven die een voorsprong nemen en AI actief in gebruik nemen, zijn vrijwel niet meer in te halen door hun concurrenten en zullen gegarandeerd een groter marktaandeel verwerven.

Conclusie

Gebruik van ANN in combinatie met software is een leerproces en vereist nieuwe taken in een servicecentrum. Deze ANN-implementatie is een enerverende reis voor klanten, vergroot hun marktaandeel en verankert een onderneming in de digitale toekomst.

Meer over

ConsultingKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Mens als computer-visie bepaalt angst voor ai’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft kiest beste ai-startup in wedstrijd

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs