Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

High tech zorgt voor diepe maatschappelijke ommekeer

29 augustus 2017 - 14:22ActueelInnovatie & TransformatieF5 Networks
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Augmented reality, virtual reality, virtuele assistenten, de blockchain en edge computing…kunstmatige intelligentie en machine learning gaan onze maatschappij significant veranderen, blijkt uit onderzoek van F5 Networks.

The Future of Apps, zo heet het onderzoek dat The Foresight Factory uitvoerde in opdracht van F5 Networks. Het rapporteert technologische en sociale trends op basis van onderzoek in 25 landen in EMEA en dat onder experts en ondernemers in automatisering, biometrie, it en technologie. De overkoepelende trend is een verregaande digitale en app-aangestuurde maatschappij. In het rapport worden vier sleutelthema’s vastgesteld. 

Als eerste wordt de bewuste samenwerking genoemd. Volgens de onderzoekers is het noodzakelijk dat organisaties snel een passend model vinden om transparant samen te werken. Dit is van belang met het oog op nieuwe data-wetgeving en de integratie van IoT, ai (artificial intelligence) en machine learning. Hierbij wordt persoonlijke data nog waardevoller dan het al was en zal het dus goed beschermd moeten worden. De verwachting is dat veel consumenten hun gegevens weghalen bij bedrijven en de verspreiding van hun data in eigen hand nemen.

De tweede trend is ‘optimale intelligentie’. Besluitvorming zal revolutionair veranderen door ai, biometrie en machine learning. Diensten in bijvoorbeeld de zorg en financiële sector zullen persoonlijker en pro-actiever worden. Bijna 58 procent van de ‘generatie Y’-consumenten heeft interesse uitgesproken in een dienst die financiële toekomst kan voorspellen op basis van huidige acties.

‘Individuele realiteit’ is de derde trend. Augmented en virtual reality, gecombineerd met toenemende smart technologie, zorgen voor individuele werkelijkheidservaringen. App-interfaces krijgen steeds vaker een mixed reality-karakter, waarbij locatie irrelevant wordt voor communicatie, onderwijs en ervaringen. De andere kant van de medaille is dat er nieuwe gevaren en risico’s ontstaan omdat mensen nog meer in hun digitale bestaan worden getrokken. Ontwikkelaars staan daarom voor de taak om app’s zo te ontwerpen dat ze binnen een groter ecosysteem passen, waarbij stem, biometrie en handmatige handelingen worden geïntegreerd. 

De vierde trend zijn de ‘nieuwe netwerken’. Door technologische vooruitgang, bijvoorbeeld 5G, zijn veel meer consumenten in staat zelf dingen te regelen via onder andere IoT. Er zal steeds meer decentralisatie plaatsvinden in computer-netwerken, dankzij de opkomst van blockchain en edge computing. In 2020 heeft 65 procent van de bedrijven al een vorm van blockchain-technologie toegepast, een markt die groeit van 210 miljoen dollar in 2016 naar 2,3 miljard dollar in 2021.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Virtual reality
    Innovatie & Transformatie

    Ontleding vinvis Texel in virtual reality

    ActueelZorg

    VUmc zet machine learning in voor bloedtest longkanker

    HP Z VR Backpack PC voor virtual reality
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Virtual reality ontsluiten met rugzak-pc HP

    Werving recruiter recruiting
    ActueelInnovatie & Transformatie

    YoungCapital zet machine learning in bij werving

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Racen in virtual én augmented reality

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ServiceNow speelt in op machine-learning

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs