Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
file

ANWB zet devices in tegen appen medewerkers

06 september 2017 - 10:01ActueelCloud & InfrastructuurANWBTomTom
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Belangenvereniging voor weggebruikers ANWB gaat een paar honderd medewerkers, waaronder topman Frits van Bruggen, devices geven waardoor ze in de auto geen berichten meer kunnen sturen via WhasApp. De organisatie wil hiermee het goede voorbeeld geven voor alle weggebruikers in ons land.

Wat voor devices de ANWB aan zijn werknemers beschikbaar gaat stellen en om welke technologie het gaat, kan een woordvoerder nog niet bevestigen. ‘We zijn nog in onderhandeling met verschillende partijen en kunnen hier dus nog geen uitspraken over doen. We verwachten hier binnen enkele maanden uitsluitsel over te kunnen geven.’

Convenant

Het plan van de belangenverenging valt samen met de ondertekening van een convenant waarbij veertig partijen, waaronder ook navigatiespecialist TomTom, willen strijden tegen het gebruik van een smartphone tijdens het rijden. Ze willen dat het voor werknemers onmogelijk wordt om tekst in te voeren op hun smartphone als zij aan het rijden zijn. Deelnemers zijn onder meer de Vereniging Nederlandse Gemeenten, verschillende universiteiten, Transport en Logistiek Nederland, TomTom, ANWB en verzekeraars. ‘Wij accepteren in Nederland geen slachtoffers meer die te wijten zijn aan het gebruik van smartfuncties in het verkeer’, staat te lezen in het manifest.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    MendriX integreert tms-systeem met TomTom Telematics

    Connected car
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Qualcomm en TomTom partners in autonoom rijden

    start-up
    ActueelInnovatie & Transformatie

    UtrechtInc koppelt start-ups aan ANWB en Menzis

    Renault connected car
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ANWB start bedrijf voor connected-car-diensten

    Teun van der Vorm
    AchtergrondCarrière

    ANWB: Agile, Nieuw talent, Web en Big Data

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ANWB maakt ruim baan voor jong ICT-talent

    6 reacties op “ANWB zet devices in tegen appen medewerkers”

    1. Pa Va Ke schreef:
      6 september 2017 om 11:05

      Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering hiervan. Weet zo’n app of device straks welk toestel van de chauffeur is, en welke van de passagiers bijvoorbeeld?

      Als mijn kinderen niet meer kunnen appen in de auto dan wordt het wel heel moeilijk ze nog ergens mee naar toe te krijgen bijvoorbeeld.
      Maar ook voor de zakenbons die een auto met chauffeur heeft zal zoiets impact hebben

      Login om te reageren
    2. V.Schoenmakers schreef:
      6 september 2017 om 12:43

      Goed idee, slechte marketing….de bedenkers hebben waarschijnlijk zitten slapen bij de vorige ANWB campagne, waarbij de wegenwacht app werd gelanceerd.

      https://www.computable.nl/artikel/nieuws/mobility/6053511/250449/laatste-dag-voor-gele-praatpaal-langs-snelweg.html

      Login om te reageren
    3. Eric schreef:
      6 september 2017 om 13:52

      Tsja, een bestaande iPhone dus en een upgrade (binnenkort) naar iOS11 (zie onder andere https://www.iculture.nl/tips/niet-storen-tijdens-autorijden/). Goed idee, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom hier nieuwe devices voor nodig zijn.

      Login om te reageren
    4. Pascal schreef:
      6 september 2017 om 17:08

      Het is nauwelijks mogelijk hier een fatsoenlijke reactie op te geven.
      Zijn wij nu zo diep gezonken dat we technologie nodig hebben om te zorgen dat we niet even tien minuten kunnen wachten voordat we op een onzin berichtje kunnen reageren?
      Is dit nu vervolmaking van infantiel gedrag of is het gewoon autisme?

      Login om te reageren
    5. Will Moonen schreef:
      7 september 2017 om 08:08

      Je zou het (deels) op kunnen lossen met een wettelijk verplichting voor het gebruik van bluetooth in een auto; aangevuld met een profiel genaamd “auto” voor zowel de smartphone als de auto.
      Op het moment dat een smartphone een bluetooth verbinding heeft en de snelheid is hoger dan (bijvoorbeeld) 5 km per uur, dan wordt de bediening via het toestel vrijwel volledig uitgeschakeld.

      Dit is deels een oplossing omdat een bestuurder dan nog steeds de vrijheid heeft om bluetooth niet te gebruiken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een headset.
      Tot op zekere hoogte is dit af te dwingen met een startonderbreking. Dat wil zeggen dat een auto pas gestart kan worden als er iemand achter het stuur zit en (handmatig!) een bluetooth verbinding activeert met een eerder geautoriseerde smartphone.

      Door dit niet meer automatisch te doen wordt het een (min-of-meer) bewuste actie – zelfs als je hier een tweede smartphone voor gebruikt en de eerste blijft gebruiken voor belletjes en berichtjes.
      Veroorzaakt de bestuurder dan alsnog een ongeluk, dan is er toch wat extra uitleg nodig… zoals bijvoorbeeld een smartphone voor zakelijk gebruik en een voor privé gebruik… maar of een dergelijke uitleg voldoende gaat zijn om ermee weg te komen…

      Misschien allemaal wat ver gezocht. Maar blijkbaar is het nodig…

      🙂

      Login om te reageren
    6. Michel van Osch schreef:
      13 september 2017 om 08:29

      Even los van alle praktishce bezwaren ( wat doe je als je in meer dan 1 auto rijdt, of de auto meerdere regelmatige bestuurders heeft, wat doe je met de meerijders, wat doe je met de navigatie apps op de smartphone (kan me voorstellen dat TOMTOM die uit wil zetten), etc.), er zullen altijd technische oplossingen zijn/komen die de “automatisch blokkeren” omzeilen. De “hard-core” gebruikers, degene die het grootste risico zijn, gaan hier zeker naar opzoek.

      Als je het vanuit een verslavingsperspectief bekijkt, onthoudt je de gebruiker zijn “kick” van het connected zijn. De gebruiker zal opzoek gaan naar een andere (risicovollere?) manier om die kick te krijgen. De kans bestaat dus dat het op de weg juist gevaarlijker. En dat lijkt me nou niet de bedoeling.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs