Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Surfsara maakt weg vrij voor nationale servicedesk

Duimen
23 juli 2018 - 10:23ActueelInnovatie & TransformatieSurf
Cees Visser
Cees Visser

Surfsara heeft een succesvolle proof of concept uitgevoerd voor een Elixir-supportdesk, gebaseerd op een nationaal-servicedeskmodel. De desk ondersteunt gebruikers bij de Elixir-authenticatie- en -authorisatie-infrastructuur (aai) en is nu klaar om breder toegepast te worden binnen Elixir.

De nieuwe, door Surfsara geïnitieerde nationale servicedesk bestaat uit een helpdesk voor gebruikerssupport (e-mail, telefoon, ticket-portal) en een serviceportal met registratietemplates en documentatie. De helpdesk is federatief van opzet: gebruikerssupport wordt centraal gecoördineerd, waarna de vragen worden doorgezet naar experts bij onderzoeksinstituten in heel Nederland. Het nationale-servicedeskmodel wordt al gebruikt voor Trait, dat werkt aan een it-infrastructuur voor biomedisch onderzoek in Nederland. Surfsara onderzoekt nu de mogelijkheid om het model ook te gebruiken voor andere toepassingen, zoals Elixir.

Elixir brengt tools voor levenswetenschappelijk onderzoek vanuit heel Europa samen. Denk aan databases, software, trainingsmateriaal, cloudopslag en supercomputers. Deze infrastructuur maakt het makkelijker voor onderzoekers om data en expertise te vinden en te delen. Uiteindelijk helpt dat ze beter te begrijpen hoe levende organismen werken.

Elixirs aai helpt dienstaanbieders bij het beoordelen wie ze toegang willen verlenen tot hun diensten. Bovendien kunnen wetenschappers de gewone inlog van hun instituut gebruiken voor Elixir-diensten. De Nederlandse tak van Elixir (Elixir-NL) wordt gecoördineerd door DTL.

Surfsara ontwikkelt componenten voor de it-infrastructuur als partner van Elixir-NL. De Elixir-supportdesk wordt samen met de Europese partners ontwikkeld. Dat doet Surfsara door nieuwe technologieën te verkennen en vervolgens landelijke ict-voorzieningen te realiseren. De aangesloten instellingen kunnen dat ieder voor zich niet opzetten, maar Surfsara stelt dat instellingen door samenwerking in Surfsara tegen lagere kosten een hogere kwaliteit behalen.

Naast hogescholen, universiteiten, onderzoeksinstellingen en mbo-instellingen in Nederland doen ook de Koninklijke Bibliotheek, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, de politieacademie, NWO en TNO mee in Surfsara.

Meer over

AuthenticatieHelpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Servicedesk
    ActueelGovernance & Privacy

    Ict-vragen gemiddeld na 21 uur beantwoord

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs