Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Black Friday: commercieel gedrocht of nuttig?

23 november 2018 - 08:34AchtergrondCloud & Infrastructuur
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Sinds een aantal jaar wordt zwarte vrijdag ook in de lage landen ‘gevierd’. De naam komt overigens van grote verkeersdrukte, dus eigenlijk zouden we het ver links moeten laten liggen. Maar internet zou internet niet zijn als consumentismefestijnen de meest krankjorume vormen aannemen. Of is het toch wel praktisch?

Oude voorraad die niet weg wil: hop, hoge korting erop en eindelijk er vanaf. Iedereen pikt z’n graantje mee, althans dat wil allerlei ‘onderzoek’ ons laten geloven. Black Friday valt traditioneel in de smaak bij nerds, niet in de laatste plaats omdat die het fenomeen eerder gebruikten dan de ‘normale’ consument: online dingen kopen buiten je eigen land deden de meesten tot een paar jaar terug niet of nauwelijks. Inmiddels is het fenomeen ook in delen van Europa overgeslagen naar de normale consument.

Wilt u nog wat leuke ‘feiten’ over deze prachtige dag? 46 procent van de mannen zou alleen maar iets voor zichzelf kopen en 47 procent van de vrouwen. Mensen boven de 45 jaar gebruiken geen spraakassistent om iets aan te schaffen. Daaronder ligt dat ergens rond de 7 procent, waarbij we pubers even buiten beschouwing laten. En last but not least, 12 procent van de door YouGov ondervraagde kopers stuurt z’n bestelling vaak terug. Dat zorgt voor nog meer verkeersopstoppingen.

Een iets serieuzere kant van de zaak is dat ook gebruikers van de donkerdere kanten van internet graag gebruik maken van deze dag om mensen geld af te troggelen of gestolen creditcardgegevens te misbruiken.

Wat vindt u van Black Friday?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    2 reacties op “Black Friday: commercieel gedrocht of nuttig?”

    1. Eijkel schreef:
      23 november 2018 om 13:34

      Grappig dat het artikel niets zegt over CyberMonday. Is de auteur bekend met deze term? Want deze dag is in het leven geroepen speciaal voor soft- en hardware. En heel veel bedrijven trekken de acties over het hele weekend, dus uw Black Friday duurt ondertussen 4 dagen (of zelfs langer). Hierdoor maakt het al bijna niet meer uit op welke dag je shopt voor korting. Al lijkt die korting in Nederland lang niet zo spectaculair te zijn als we naar de USA kijken.

      Bent u verder bekend met Singles Day? Dat is een Chinese commerciele feestdag eerder deze maand.

      Al met al krijg ik de indruk dat het internet nu echt ingeburgerd is. Het lijk steeds meer op de winkelstraatwaar continue uitverkoop is.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      23 november 2018 om 14:56

      Black Friday is typisch Amerikaans, het is de dag na Thanksgiving, een feestdag in de VS, waar God wordt bedankt voor de oogst van dat jaar. Dat is tenminste de oorsprong van die dag.

      Net zoals cadeautjes met kerst nemen we ook dit over uit de VS. Sommige bedrijven doen dit alleen op vrijdag, velen plakken het weekend eraan vast, vaak nog inclusief Cyber Monday, en sommigen beginnen al met Pre Black Friday aanbiedingen.

      In Nederland wordt er geen oude voorraad voor de helft van de prijs verkocht, hier verkopen ze actuele spullen met vaak slechts een paar procent korting. Het is een goedkoop lokkertje, meer niet. Black Friday klinkt heftig, maar stelt weinig voor. Als je iets nodig hebt, dan kun je mooi een paar procent besparen. That’s all, folks!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs