Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN schrapt helft van zakelijk aanbod

25 februari 2019 - 11:04ActueelCloud & InfrastructuurKPN
Suzanne Martens
Suzanne Martens

KPN gaat in de komende drie jaar zijn productportfolio voor zakelijke klanten met vijftig procent terugbrengen. Dit moet leiden tot meer efficiëntie, een betere time-to-market en bovendien meer waarde opleveren. De stappen staan vermeld in het jaarverslag en maken deel uit van de nieuwe strategie, waarbij de ict- en telecomleverancier inzet op een geconvergeerde infrastructuur.

KPN zet in op een geconvergeerde, slimme infrastructuur. Dit doet het door te investeren in zijn glasvezel- en mobiele infrastructuur. Op het gebied van glasvezel wil KPN tegen eind 2021 nog een miljoen huishoudens aansluiten op het netwerk. Voor bedrijven moet de snelheid ook opgeschroefd worden. Zeventig procent van de bedrijfsterreinen moet eind dit jaar gebruikmaken van 100 Mbps.

Daarnaast krijgen de mobiele netwerken in de komende drie jaar een upgrade. Zo moeten deze uitgerust worden met 5G-geschikte (5G ready) apparatuur. Het telecombedrijf heeft inmiddels vier 5G Field Labs geïntroduceerd, waarbij het in samenwerking met klanten en partners de mogelijkheden van 5G verkent. Voorbeelden hiervan zijn  de Johan Cruijff Arena en de openbare weg.

Nieuw begin

Maximo Ibarra
KPN-ceo Maximo Ibarra.

KPN nam in april 2018 na 35 jaar afscheid van topman Eelco Blok. Opvolger Maximo Ibarra heeft een nieuwe strategie voor KPN opgesteld en licht de speerpunten hiervan toe in het jaarverslag (pdf).

De ceo wil KPN positioneren als ‘een toekomstbestendige, hoogwaardige, lean-telecomleverancier met sterke klantrelaties’, voor zowel consumenten als zakelijke klanten. ‘We moeten ervoor zorgen dat KPN efficiënt is en lean opereert, want snelheid is de sleutel tot succes. Door sneller te digitaliseren en te automatiseren, kunnen we de organisatie vereenvoudigen. Dit moet tussen 2019 en 2021 leiden tot een besparing van 350 miljoen euro op de bedrijfskosten (operating expenses, opex).’

Minder omzet en winst

KPN heeft afgelopen jaar 28 procent minder nettowinst en 1,9 procent minder omzet gedraaid dan in 2017. De gehele KPN Group boekte over 2018 een nettowinst van 280 miljoen euro, bij een omzet van bijna 5,64 miljard. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 390 miljoen euro en de omzet 5,75 miljard. Bij KPN Zakelijk bleef de jaaromzet steken op 2,14 miljard euro. Dit bedroeg het jaar daarvoor 2,18 miljard.

Meer over

GlasvezelNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    KPN sluit 2018 af met flink minder winst

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPN’s zakelijke tak hardst getroffen door corona

    ActueelInnovatie & Transformatie

    KPN boekt over 2019 meer winst bij dalende omzet

    Eén reactie op “KPN schrapt helft van zakelijk aanbod”

    1. R.J. Tuijnman schreef:
      27 februari 2019 om 19:22

      Lachwekkend. KPN is een samenraapsel van bijeen gekochte bedrijfjes die allemaal hun eigen administraties en databasejes hebben en daarmee dus volkomen langs elkaar heen werken. Niemand van de diverse afdelingen kan iets, mag iets, ziet iets, weet iets, kan ergens bij, en dus blijven ze je maar bellen en bestoken. Toen wij het laatste contract met de KPN opgezegd hadden zijn we hier met roltoeters en feestmutsen door het gebouw gegaan. Helaas werden we nog maandenlang lastig gevallen – tot heden ten dage aan toe – door callcenterslaven die ons van alles en nog wat trachten te verkopen….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs