Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Overheden moeten sociale netwerken reguleren

26 juni 2019 - 08:37AchtergrondCloud & InfrastructuurIntel
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Nick Clegg, hoofd van Facebooks global affairs en voormalig vicepremier van het Verenigd Koninkrijk, deed uitspraken over het reguleren van sociale netwerken door overheden bij de BBC. Wat vindt u, overheden de boel laten reguleren?

Het gaat Clegg om de regels rond sociale netwerken. Volgens hem is het niet aan private partijen om de regels te verzinnen. Volgens hem zijn dat zaken die toebedeeld zijn aan politici in democratische landen.

Landen moeten meer regels maken, zoals rond zaken als dataprivacy en regels rond verkiezingen. Tegelijkertijd moeten bedrijven als Facebook ‘volwassen’ omgaan met het bepleiten van regulering.

Het VK wil de eigenaren van sociale-mediaplatformen persoonlijk verantwoordelijk maken voor ‘schadelijke content’ en wil zelfs de mogelijkheid hebben om de bedrijven uit te schakelen.

Clegg zei bij de BBC overigens dat er absoluut geen bewijs is dat Rusland de Brexit-stemming heeft beïnvloed via Facebook, maar dat de Britse Euroscepsis diep zit.

Hoe je het ook went of keert: moeten overheden de boel reguleren?

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    3 reacties op “Overheden moeten sociale netwerken reguleren”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      27 juni 2019 om 07:21

      Je kan je afvragen in hoeverre politici deze strijd al verloren hebben. Immers social media is al veel langer bezig met de ondermijning van de democratische waarden van samenlevingen. Zij schuwen ook niet om met dictatoriale regimes samen te werken en hun te helpen om bevolkingen te onderdrukken. Als de Westerse democratie verder devalueert zullen ze daar weinig om malen.

      Vrij recentelijk zijn er klokkenluiders vanuit de social media met verhalen gekomen dat deze bedrijven op basis van eigen politieke overtuiging actief en pro-actief bezig zijn om voor hun oppositie te censureren of zelfs te verbannen. Uiteindelijk schaadt dit de financiële resultaten van deze bedrijven dus vanuit die optiek mag je je afvragen of dit verstandig is. Vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid is dit totaal onacceptabel immers uitsluiten vanuit politieke overtuiging is wettelijk verboden. Maar vooralsnog lijkt het er sterk op dat deze social media er mee weg komen en voor hen de drempel om die politieke censuur te blijven gebruiken uiteindelijk uit gaat groeien zodat ze een onevenredige invloed krijgt op de democratische processen.

      Naleven van bestaande wetten is gewoon nodig en het aanscherpen daarvan dient sterk in overweging genomen te worden. Het kan niet zo zijn dat dit soort bedrijven de instructies van dictators tot op de letter uitvoeren en in andere gevallen hun eigen gang gaan.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      27 juni 2019 om 21:56

      Overheden zouden eigen “sociale media” moeten hebben, interoperabel zoals bijv. friendica.
      Dat gebeurt niet omdat ieder geheime dienst de gegevens van FB etc. wil en krijgt.

      Dus zelf aktief worden en weg van de gebaande paden om je gemeente etc. er op aan te spreken waarom ze niet op een van de decentrale systemen zitten.

      Ach, ik droom weer . . . .

      Login om te reageren
    3. Ewout Dekkinga schreef:
      27 juni 2019 om 22:02

      Johan Duinkerken,
      De bekende Amerikaanse sociale netwerken zullen inderdaad winst boven democratie laten gaan, vraag is of ze daar de communicatieoorlog mee gaan winnen want sociale netwerken zijn uiteindelijk niet een merk maar een fenomeen. Het gaat, zoals ik in 2012 in een opinie hier al eens schreef, om een democratisering van de informatie middels een bi-drecitionele communicatie en niemand heeft het monopolie op de waarheid hierin. Grappige is dat de meeste sociale kanalen een heel ander verdienmodel hebben dan het brengen van kwalitief goed nieuw. Iets met gratis nieuws en marketing blijkt bij politieke beïnvloeding gewoon een vorm van propaganda te zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs