Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
ALT misdaad

Ondanks betere kennis meer last van cybercrime

27 september 2019 - 08:30ActueelSecurity & AwarenessMinisterie van Justitie en Veiligheid
Diederik Toet
Diederik Toet

Twee van de drie Nederlanders hebben redelijk tot zeer goede kennis van de beveiliging van digitale en online-omgevingen. Ten minste, dat vinden ze zelf. Iets meer dan zeventig procent van de landgenoten had weleens te maken met cybercrime, een hoger percentage dan voorheen.

Dit blijkt uit jaarlijks trendonderzoek in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Alert Online.

Het onderzoek toont dat Nederlanders steeds alerter zijn op de cyberrisico’s en van de maatregelen om deze risico’s te beperken. Zo zijn ze meer bekend met phishingmails, letten ze op het groene slotje van betrouwbare websites en maken ze regelmatig back-ups. Ook gebruikt bijna een kwart van de ondervraagden een wachtwoordmanager waarin ze hun wachtwoorden veilig beheren. 

Hoewel het cyberbewustzijn groeit, blijken Nederlanders nog steeds onbekend te zijn met veelvoorkomende risico’s, zoals botnets en social engineering. Ruim een kwart gebruikt nooit een vpn als ze met openbare wifi verbinden. Twintig procent omzeilt soms veiligheidsmaatregelen om tijd of moeite te besparen.

Maatregelen belemmeren

Veiligheidsmaatregelen, zoals tweestapsverificatie, worden door sommigen dan ook gezien als een belemmering voor veiliger gedrag. Een op de drie personen vindt de instructies om de eigen online-veiligheid te verbeteren, vaak ingewikkeld. 

Voor het zogeheten Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019 werden ruim duizend Nederlanders tussen de achttien en tachtig jaar ondervraagd. Mannen schatten hun kennis over digitale en online-veiligheid hoger in dan vrouwen, jongeren hoger dan ouderen, en hoogopgeleiden hoger dan laagopgeleiden.

1,2 miljoen cyberslachtoffers

Eerder dit jaar berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek dat in 2018 een kleine tien procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder slachtoffer is geweest van digitale criminaliteit. Dat komt neer op ruim 1,2 miljoen mensen. Vooral jongeren waren slachtoffer. Vermogensdelicten, waaraan de dader dus geld verdiende, kwamen het vaakst voor.

Meer over

Cybercrime

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    cybercrime
    ActueelOverheid

    CBS: 1,2 miljoen slachtoffers van cybercrime

    phishing
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote campagne preventie cybercrime van start

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    (Cyber)spionage weren kun je leren [VIDEO]

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs