Freedom Internet is de naam van een nieuwe provider van internet, tv en telefonie die vandaag is aangekondigd door de actiegroep Xs4all Moet Blijven. Privacy, vrije keuze en veiligheid zijn de kernwaarden achter het bedrijf, belooft de aanbieder.
‘Wij willen het anders doen dan techreuzen die vooral zoveel mogelijk data over hun klanten willen verzamelen, zodat ze steeds meer aan ze kunnen verdienen. Dat betekent niet dat we geen winst willen maken. Maar het is een andere manier van denken: winst is een logisch gevolg van goede bedrijfsvoering vanuit principes, met respect voor klanten en medewerkers’, schrijft de nieuwe aanbieder in een persbericht.
Vanaf het eerste kwartaal van 2020 hoopt het bedrijf in oprichting zijn eerste diensten: internet, televisie en telefonie, te leveren. Over aanvullende producten en diensten moet later meer bekend worden. ‘In eerste instantie leveren we verbindingen via koper (adsl) en glasvezel, daarna willen we ook graag de kabelmarkt openbreken.’
Met dat laatste doelt het op partijen als KPN en Ziggo die hun netwerken open moeten stellen voor derden die daarop diensten willen aanbieden.
Privacy
Freedom Internet staat volgens de oprichters voor vrijheid en privacy online en voor de belangen van klanten en medewerkers. ‘Niet winst is onze primaire drijfveer, maar het leveren van echt goede diensten, zowel technisch als maatschappelijk’, schrijven de oprichters, ex-Xs4all-medewerkers en sympathisanten van het gedachtegoed van een vrij en open internet.
Crowdfunding

Premchand Sewcharan.
Aan de lancering ging een crowdfunding-campagne vooraf. Binnen 3,5 dag werd het maximale bedrag van 2,5 miljoen euro opgehaald, bijeen gebracht door meer dan drieduizend investeerders.
Freedom Internet start met enkele tientallen medewerkers vanuit een pand in Amstelveen en gaat samenwerken met verschillende partijen. Voor e-mail is dat bijvoorbeeld Soverin, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige e-mail. Voor telefonie wordt dat Voys, voor het leveren van vaste telefonie over internet. Collega-provider BIT heeft Freedom Internet voorzien van serverruimte en naar verwachting wordt die samenwerking uitgebreid. De standaardrouters Fritz!Boxen worden door AVM geleverd.
Om de internetprovider break-even te laten draaien, zijn er volgens de oprichters 25.000 klanten nodig. Dit is het minimale doel. ‘We zetten echter in op zestigduizend klanten binnen drie jaar, waarmee we een nette, rendabele onderneming kunnen opbouwen. De snelheid van groei is afhankelijk van de logistieke processen (beschikbaarheid modems/monteurs/capaciteit helpdesk) en techniek.
Achtergrond
Nadat KPN begin 2019 aankondigde de merken Xs4all, Telfort en Yes te schrappen heeft de actiegroep Xs4all Moet Blijven tevergeefs geprobeerd om Xs4all als apart bedrijf voort te laten bestaan. Toen dat na contact met KPN niet lukte, is besloten een nieuwe provider op te richten.
KPN heeft altijd gezegd dat het gedachtegoed van Xs4all, ook als dat bedrijf onderdeel wordt van KPN, gewaarborgd blijft.
Dit is niet “blijven”, vind ik, want je raakt je @xs4all e-mailadres kwijt natuurlijk, of je blijft KPN betalen om berichten te laten doorsturen.
Tja… Grootmacht (in NL) KPN neemt de commerciële en technische kant van XS4ALL tot zich. Het gedachtegoed heeft hen nooit geïnteresseerd. Terwijl juist dáárin de goodwill schuilt.
Anderzijds heeft het vleugje anarchie van XS4ALL natuurlijk altijd gebotst met de belangen van de grote datagraaier.
Het is inderdaad niet te verwachten dat xs4all mailadressen (en de IP adressen) bij Freedom terecht zullen komen. Dus als je daaraan gehecht bent dan moet je gewoon bij KPN/XS4ALL/Telford/Hetnet(etc) blijven. Per slot van rekening ‘belooft’ KPN dat service en services niet veranderen.
Voor mezelf zal ik trots aan alle relaties in mijn adresboek vertellen dat mijn e-mail adres veranderd (en waarom). Kan ik tegelijk nog een beetje extra mond-tot-mond reclame maken voor een van die dingen waar ik in geloof: internet vrijheid en privacy !
En over privacy gesproken: Met een beroep op de AGV kun je tzt van KPN eisen om allle verzamelde data waarin je persoonsgegevens (waaronder IP adressen) zitten te verwijderen…
Voor mij geldt natuurlijk hetzelfde. Je bent nou eenmaal gehecht aan de uitstekende service van XS4All en de internet vrijheid waar iedere Nederlander recht op heeft. Zodra de mogelijkheden er zijn zal ik z.s.m. overstappen met de hele bundel (tv, telefoon en internet). Een ander ip- en email adres neem ik op de koop toe.
Ik wens jullie succes de komende (hectische) periode om alles op de rails te krijgen.
Het zou mooi zijn, als ook onze mobile telefoons mee kunnen verhuizen. Kunnen we in één keer de hele bundel over zetten.
@Arjan Op dit moment betaal ik nog steeds 15 euro per maand aan xs4all om een email adres levend te houden. Een bespottelijk bedrag. Ben heel benieuwd hoe dat straks met KPN gaat net zoals ik beniewd ben hoe dat met de nieuwe internet provider gaat, lijkt me nog best lastig.
Moed kan je deze groep niet ontzeggen, een nieuwe startup in een verdringingsmarkt als deze beginnen is niet niets. Anderzijds kiest men wel voor een bedrijfsvorm die elementen van andere partijen bijeenbrengt. een denkwijze die ooit bij de toenmalige KPN, Business Unit Telecommerce voluit werd beleefd. In die tijd werd mij als KPN business manager ook nadrukkelijk gevraagd om van mijn toen prima zakelijke internet provider KPN Planet over te stappen naar het nog hoger ingezette premium brand XS4ALL. Hoe sterk zijn de tijden veranderd: KPN richt zich nu op low cost bulkdienstverlening en wil niets meer weten van multi-brand presence. Door het gebrek aan portabiliteit voor mailadressen, door zijn koppeling aan de ISP vergt een overstop het nodige en geloof maar niet dat KPN daar van harte aan mee gaat werken, ze zullen wel gek zijn als ze dat uit vrije wil gaan faciliteren. Gaat ACM hier nog wat betekenen is de hamvraag, die zijn consequent anti-KPN bezig daar niet van, maar slim is anders. Ik blijf hardstikke KPN groen, maar betreur nog steeds dat deze twist überhaupt zo is ontstaan door een bedrijf dat de weg kwijt is. Als dit de enige erfenis van Ibarra en Jan Kees de Jager is, dan is het maar goed dat beiden daar afscheid genomen hebben.
PS Een andere handicap bij overstap is dat KPN welbewust allerlei diensten prijstechnisch koppelt. Zelf zit ik voor TV weliswaar bij Ziggo, maar voor mobiel nog steeds bij KPN en Symio en de vaste (alarm)telefoonlijn in klassieke techniek zit aan KPN vast
Gelukkig is de spirit van XS4ALL nog steeds springlevend. Ook ik ga het liefst met ze mee. Nu nog op ADSL en als hier in Friesland glas komt (???) dan daarop zodra Freedom Internet daar ook op mag.
Even buiten een vrij internet snap ik de emotie niet zo goed. Wat boeit het nu wie jouw internet levert als dit het maar een beetje snel en betrouwbaar doet? Ik voel werkelijk geen enkele loyaliteit voor mijn internet provider, of wie mijn mobiele netwerk regelt, of stroom, of water.
@Louis Kossen:
Je bent niet verplicht om XS4all te betalen, je doet dit geheel vrijwillig. Blijkbaar is dit het waard, want je betaalt er €15 per maand voor, terwijl je je ISP ook al betaalt voor een mailbox, en je van Google en Microsoft ook een gratis mailbox kunt krijgen.
Heb me gisteren meteen aangemeld. Mij boeit het heel veel waar de provider voor staat, daarom dus.
Niet alleen snelheid en service, maar ook maatschappelijk betrokkenheid vind ik belangrijk.
Zodra XS4ALL verdwijnt stap ik ook over naar andere telefoon provider. Dit uit protest tegen dit kon beleid.
Ook ik zal met veel trots mijn nieuwe mail adres gebruiken.