Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Stijging

Groeistuip coronadatabase in september voorbij

16 juli 2020 - 09:114 minuten leestijdActueelData & AIMinisterie van VWSTopicus
Suzanne Martens
Suzanne Martens

CoronIT, de centrale database met gegevens van alle Nederlanders die worden getest op het coronavirus, heeft last van een groeistuip. Het platform is volgens opdrachtgever GGD Ghor naar eigen zeggen in hoog tempo ontwikkeld en uitgebreid, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. In september staat de introductie van een nieuw, toekomstbestendig systeem op de planning.

De ontwikkeling van CoronIT is via een aanbesteding gegund aan Topicus (zie kader onderaan). Die ict-dienstverlener ontwikkelt en implementeert een proces-ondersteunend ict-systeem voor de uniforme registratie, planning, uitvoering en rapportage van coronatestprocessen.

Opdrachtgever van de klus is GGD Ghor Nederland, een overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR). De klus heeft een waarde van vierhonderdduizend euro.

Opschaling

Tijdens de productontwikkeling van de coronadatabase lag de focus op het aansluiten van de keten. Inmiddels heeft CoronIT negenduizend actieve gebruikers. Dat zijn zo’n tweeduizend bedrijfsartsen, 25 GGD’en, het landelijk call centrum en ruim dertig laboratoria.

‘Er is een groot aantal andere partijen in de keten in ongekend tempo aangesloten op het landschap’, legt Sonja Kloppenburg van GGD Ghor Nederland uit. ‘Al vanaf het begin was duidelijk dat dit platform geen blijvende oplossing is. Er was echter geen tijd om een ander platform te realiseren: alle energie en aandacht was nodig voor de aansluiting van gebruikers en aangesloten laboratoria en voor realisatie van de daarvoor benodigde functionaliteit.’

Nieuw platform

In juni kwam er tijd vrij en zijn de partijen opnieuw naar de tekentafel gegaan. Dit resulteerde in een ontwerp voor een nieuw, toekomstbestendig platform. Daarbij kunnen gegevens worden gedeeld met partijen die daar recht op hebben. Meer details over dit nieuwe systeem maakt GGD Ghor nog niet bekend. Wel laat de organisatie weten dat dit platform begin september beschikbaar moet zijn.

Tot die tijd maken alle partijen gebruik van het huidige platform. Dat systeem is gebaseerd op Topicus iTBC, een informatiesysteem waarmee alle GGD’en in Nederland sinds eind 2018 werken.

Uitdagingen

De huidige CoronIT-oplossing brengt nog wel de nodige uitdagingen met zich mee. Zo meldde het AD gisteren dat data kwijt zouden zijn geraakt. GGD Ghor laat Computable weten dat dit niet het geval is en de data enkel tijdelijk onbereikbaar waren voor de benodigde rapportage.

‘De database bevat nu zoveel gegevens, dat het vullen van een rapport vorig weekend te lang duurde’, legt woordvoerder Kloppenburg uit. ‘Er ontstond een time-out bij het vullen van rapport dat de basis vormt voor de RIVM-overzichten. Van een serieuze verstoring is dus geen sprake geweest. Het was eerder een groeistuip, een vervelend incident. Die kunnen en zullen voorkomen in een systeem dat door de omstandigheden gedwongen in een enorm tempo is ontwikkeld en wordt doorontwikkeld.’

De woordvoerder laat weten dat er na dat incident diverse maatregelen zijn genomen. ‘Topicus heeft een tijdelijke fix gerealiseerd. Daardoor waren de gegevens, inclusief doelgroep, dinsdagavond weer beschikbaar. Daarnaast zijn verbeteringen doorgevoerd in de query die het rapport moet vullen.’

GGD Ghor verwacht dat dat deze maatregelen voldoende zijn om gegevens te kunnen blijven leveren tot september, wanneer het nieuwe rapportage-platform gereed is.

Topicus

De ontwikkeling van CoronIT is via een aanbesteding verlopen. Hierbij is uitsluitend Topicus Healthcare uitgenodigd om een offerte in te dienen. In het bestek valt te lezen dat Topicus ‘de enige onderneming is die de opdracht binnen de door dwingende spoed veroorzaakte technische beperkingen en termijn kan uitvoeren’. Zo is Topicus al leverancier van producten en diensten voor digitale ondersteuning in de strijd tegen andere infectieziekten die uitgevoerd wordt door Opdrachtgever’. Daarnaast beschikt Topicus al over producten en diensten die als basis kunnen worden gebruikt voor deze opdracht. Het gaat specifiek om Topicus iTBC, een informatiesysteem waarmee alle GGD’en in Nederland sinds eind 2018 werken.

Meer over

AanbestedingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Coronadata tijdelijk onbereikbaar door storing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs