Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

TU Delft en UU roepen Blackbaud op matje na datalek

11 augustus 2020 - 13:10ActueelOnderwijsTU DelftUniversiteit Utrecht
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De diefstal van persoonlijke gegevens van afgestudeerden aan de TU Delft en de Universiteit Utrecht (UU) kan nog een flink staartje krijgen. Beide instellingen zijn niet te spreken over de manier waarop het Amerikaanse softwarebedrijf Blackbaud dit data-veiligheidsincident heeft behandeld.

Ruim een maand nadat de leverancier van crm-systemen voor onderwijsinstellingen wist van een aanval met ransomware, kregen Delft en Utrecht hiervan bericht. Vervolgens duurde het nog eens een maand voordat beide universiteiten te horen kreeg welke bestanden waren gekaapt en wie daarin stonden. 

Annelies Waterlander, communicatie-adviseur van de Universiteit Utrecht: ‘We kregen pas vandaag toegang tot deze gegevens.’ Omvang en aard van de hack bleven lang onbekend. En dat terwijl enkele tientallen Amerikaanse, Canadese en Engelse instellingen drie weken geleden al van de hoed en de rand wisten.

Vervolgstappen

De TU Delft en de Universiteit Utrecht gaan hun leverancier hierover aan de tand voelen. Ze willen ook weten waarom er nog verouderde back-ups uit 2017 op de server van Blackbaud stonden. Deze back-up bevatte persoonsgegevens van afgestudeerden zoals naam, geslacht, geboortedatum en loopbaangegevens. In Utrecht raakten ook privégegevens van donateurs en relaties in verkeerde handen. Blackbaud heeft de hackers een onbekend bedrag aan losgeld betaald. De kopieën van de gestolen bestanden zijn vervolgens vernietigd, zo claimt de softwareleverancier. Bankgegevens en inlogdata stonden niet in deze back-ups. Vooralsnog is niet gebleken dat persoonlijke data op zwarte markten of in besloten Telegram-groepen worden verhandeld.

De aanval vond tussen 7 februari en 20 mei plaats. Beide Nederlandse universiteiten hebben het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ze gaan ook de samenwerking met Blackbaud evalueren. Mogelijk worden ook vervolgstappen tegen het Amerikaanse bedrijf ondernomen. Ook de wijze waarop de universiteiten intern hun crm-database hebben georganiseerd, wordt onder de loep genomen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Hack bij Blackbaud treft non profit-sector

    ActueelCarrière

    Universiteit Utrecht zoekt 8 professoren informatica

    Cybercrime
    ActueelSecurity & Awareness

    5 grootste hacks bij it-bedrijven van 2020

    TU Delft
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Afas vervangt Oracle en SAP bij TU Delft

    ActueelOnderwijs

    Overheidsingrijpen na datalek blijft uit

    2 reacties op “TU Delft en UU roepen Blackbaud op matje na datalek”

    1. swa schreef:
      12 augustus 2020 om 17:50

      Tja, alles geregeld op papier en dan toch, cloud dienst wordt gepowned en als kant ervan heb je dan maar te slikken. Ondanks je afspraken en betalingen voor de afspraken. De les is dat als het er op aan komt, je het risico van een data loss via een cloud leverancier niet kunt afdekken met afspraken en er voor te betalen. Datzelfde geldt voor ‘gold support’ op computer hardware bij bepaalde fabrikanten. Server stuk, jij hebt acuut probleem en het duurt zeker toch een paar uur voordat de support er is en die geven zelfs geen garanties dat die binnen een tijd een oplossing hebben. Vaak kun je dan voor een aantal jaar ‘gold support’ net zo goed een 2e server klaar op de plank hebben liggen… Jammer dat dat soort risicos en kosten analyses de managers bij hun cursusjes niet leren… ze gaan vaak voor de glossy folder of het warme fuzzy gevoel en de illusie dat ze de vinger kunnen wijzen naar een ander… een 2e server betalen da’s dan uitgesloten, maar die ‘gold support’? daar tekenen ze wel zo weer voor… Dus: let op; Cloud, het lijkt zo kosten effectief totdat…

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      12 augustus 2020 om 21:05

      Ik snap dat de communicatie-adviseur van UU de aandacht verlegd maar verouderde back-ups met persoonsgegevens op een server? En de wijze waarop de universiteiten intern hun crm-database hebben georganiseerd wordt onder de loep genomen? Ik wil niet in conclusies springen voordat het onderzoek is afgerond maar zou de verouderde back-up op de server een database dump kunnen zijn?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs